Blood, Sweat & Tears

  • m. l. t.
  • 2001. július 26.

Zene

Hallatlan előnyökkel jár, amikor megöregszik az ember; például kiveheti a részét a nosztalgiabulikból. És ha történetesen a Blood, Sweat & Tearsszel kedveskedik neki a Sziget, képes odáig ragadtatni magát, hogy azt gondolja, a nagyszínpad legjelentősebb koncertje előtt áll.
Hallatlan előnyökkel jár, amikor megöregszik az ember; például kiveheti a részét a nosztalgiabulikból. És ha történetesen a Blood, Sweat & Tearsszel kedveskedik neki a Sziget, képes odáig ragadtatni magát, hogy azt gondolja, a nagyszínpad legjelentősebb koncertje előtt áll.

A Blood, Sweat & Tears fénykora óta jó harminc év telt el. A hatvanas évek végén járunk tehát, mikor is a rockzene és a dzsessz fúziójából jeles iskola teremtődött. Blood, Sweat & Tears, Chicago, Chase; egyik jobb volt, mint a másik, tudna az öreg mesélni, sokat. Ezek a zenekarok az ellenkultúra jegyében szerveződtek Amerikában, s ilyetén módon undergroundnak nevezték őket, már legalábbis addig, amíg nem jártak messze feltűnőbb sikerrel, mint a kommerszebb pop-rock.

A Blood, Sweat & Tearst az az Al Kooper hozta össze, aki korábban Bob Dylan kísérőzenekarában billentyűzött, s aki nem sokkal az első album megjelenése után továbbállt. Én maradtam volna a helyében, hiszen az újjászerveződő Blood, Sweat & Tears pillanatokon belül a mennybe ment: második, Blood, Sweat & Tears című albumából eladtak kétmilliót, leakasztott három Grammy-díjat, továbbá három kislemeze (You´ve Made Me So Very Happy, Spinning Wheel, And When I Die) bearanyozódott. Az 1970-es Blood, Sweat & Tears 3 megismételte, de az is lehet, hogy überelte ezt a csodát: két hétig vezette az amerikai sikerlistát, és egy újabb örökzölddel (Hi-De-Ho) gazdagította az állományt.

Ez a két album elég is volt ahhoz, hogy a zenekar kitörölhetetlenné váljon minden idők csúcsai közül, David Clayton-Thomas kifinomult bikahangjával és ugyancsak áruvédjegynek tekintett fúvóskarával (megfordult benne Randy Brecker, Lew Soloff, Joe Henderson). Ami utána következett, az végül is feledhető: folyamatos átalakulás, egyre jelentéktelenebb húzások, már-már a feledésbe merülés.

De azért nincs nagy baj. Hiszen ha úgy hozza a szükség, Clayton-Thomasszal az élen újra és újra összeáll egy magát Blood, Sweat & Tearsnek nevező társulat, invenciózus és halál profi fiatalok alkotják, és szépen és frissen megidézik a legendás dalokat. Nem akarnak többet, nem akarnak mást, és ez éppen így van nagyon jól. És aki hét évvel ezelőtt hallotta őket a Szigeten, még azt is megértheti, hogy egy öreg ember miért a nagyszínpad "legjelentősebb" koncertje előtt áll.

m. l. t.Nagyszínpad, augusztus 4., 18 óra

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.