Koncert

Bob Reynolds

Zene

Bob Reynolds, akit sokan ismerhetnek szerzői albumai révén, de még inkább arról, hogy a Snarky Puppy nevű kollektívában is szaxofonozott, most a hajón mutatkozott be kvartettjével a magyar közönség előtt, s megállapíthattuk, hogy szerzőként az SP-nál bluesosabbak, puhábbak, chill outosabbak a témái, de azért a „smooth” jelző túlzás. Mivel pontosan követhető minden szám szerkezete, amolyan „beleállós” zene ez, ami rögtön magával ragadja a hallgatót. Később nagyon belehúz, messze vezet. Színez, majd a végén visszatér a kiindulópontra. Adja magát, hogy térrel kapcsolatos metaforákban írjam le, amit a négy muzsikus csinál; hard rock-koncerteken szoktam volt átélni hasonlót. Zenész barátom már az első számnál odasúgta, hogy L. A.-ban vagyunk, amivel a jazzhagyomány West Coast gyűjtőnéven emlegetett ágára utalt, és ennek épp ez a hátradőlős, belemelegedő, de végig nyugis megközelítés a fő jellegzetessége.

Reynolds tenorszaxofonjának
soundjára nem lehet azt mondani, hogy nagyon egyéni volna, az a benyomásom, hogy nem különleges akar lenni, hanem erős, futni akar, csatangolni, mesélni. Mindezek ellenére előadása szinte teljesen mentes a patternektől (a jazzmuzsikust mindig fenyegető közhelyektől), gazdag fantáziája megmenti a sablonosságtól. Ugyanez vonatkozik Ruslan Sirota Fender-zongora- és szintijátékára, nem egyénieskedik, de nagyon friss, felismerhető profilja van annak, amit csinál. Egy széles akkordszőnyeg dominál, jól­eső, ahogy a muzsikusok elé teríti. Janek Gwizdala basszusgitáros az öthúroson klassz, gitárszerű dolgokat is állandóan beleépít a megszólalásaiba, sajnos a Hollywood Start­up című számban kínosan agyonsamplerezte a szólóját. De még ennek ellenére is csak egyedül Dupre Horton dobos – aki a többiekhez hasonlóan a legrangosabb produkciókba kapja a meghívásokat – volt képes arra, hogy a kiszámíthatót mindig elkerülje, szemtelenül ki-kikezdve a kényelmes alaplüktetést.

A38 hajó, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.