Lemez

Beach House: 7

  • - minek -
  • 2018. július 7.

Zene

Victoria Legrand és Alex Scally duója alapos munkát végzett hetedik albumán, elvégre ez az első teljes estés anyaguk a 2015-ös Depression Cherry és ikerpárja, a Thank Your Lucky Stars után. Az, hogy most valami mást akarnak, már abból érezhető volt, hogy új producerrel dolgoztak. Nos, Sonic Boom kéznyoma meg is látszik az albumon, a hangzás némileg érdesebb, mint a korábbiak, ugyanakkor pontosan annyi talány és változatosság van benne, amennyi az érdeklődés ébrentartásához kell.

Az izgalom és a várakozás azért is annyira felfokozott (még az album hallgatása közben is), mert nem sejtjük, hogy mivel lepnek meg a következő számban! A sokféle hangulattól azonban nem lesz egyenetlen az album színvonala, ami annak is köszönhető, hogy Scally hol szélesen áradó, hol diszkréten csilingelő melódiái és Legrand bársonyosan simogató énekhangja dalról dalra megteremti a szükséges kémiát. Legrand szövegeire (és a L’Inconnue-ben a francia énekre) oda kell figyelni, a zenei motívumok pedig a Dark Spring furcsa kozmikus áradásától, a Lemon Glow részeges grúvján át, a Drunk in L. A. forró lüktetéséig és a Dive hirtelen kitörő gitárzengetéséig teljesen rendben vannak. A Black Carban annyira mennek közel a szinti/soul/r&b vonalhoz, amennyire még elegáns, az album utolsó harmadában pedig felcsendül néhány olyan intim darab (Woo, Girl of the Year, Last Ride), ami eddig hiányzott a Beach House-daloskönyvből. A 7 finom részletekben gazdag, sokrétegű album, amit egész nyáron élvezhetünk.

Bella Union, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.