Lemez

Bonobo: The North Borders

  • - minek -
  • 2013. május 25.

Zene

Simon Green, azaz Bonobo neve már régóta egyet jelent az alapos, gondos produceri munkával, a finom megérzésekből építkező, rendre fülbemászó kompozíciókkal - és igen: a szép, kerek, gyakran vendégvokalisták által megszólaltatott dalokkal.

Igaz, a kétségtelenül működő és bejáratott saját zenei nyelv mindig kissé konzervatív: aki forradalmibb hangzásokra vágyik, nem nála fogja keresni. Ezért is lehetett kulcsfontosságú a tavaly kiadott Black Sands Remixed, amelyen az utóbbi évek kulcsfigurái értelmezték újra a legutóbbi Bonobo-album számait. Hogy a kísérlet jól sikerült, bizonyítja az is, hogy Green maga is sokat okult belőle: új albumán sikerrel építette be korunk előremutató house-, illetve poszt-dubstepszerű muzsikáinak megannyi stiláris kellékét úgy, hogy a végeredmény a rajongók által is respektálható zeneanyag lett.

Azt már említeni sem illik, hogy milyen ügyes kézzel teremt egyensúlyt a lassabban hömpölygő, melankolikus vagy egyszerűen csak borult darabok és a direktebb, ám magukban is hangulatos-érzelmes tánczenék között. Hol a dubstep utáni UK garage-ból ismerős finom kettő-negyedek tűnnek fel nála (Emkay, Sapphire), hol pedig a Floating Pointsot, Four Tetet megidéző csilingelős, "játszós" house (a Cirrus ebből a szempontból is hibátlan stílgyak). És persze megint jól választott vokalistákat, s ez nem csak a soulkirálynő Erykah Badu, hanem Szjerdene vagy Cornelia esetében is igaz. Az ő hangjuk továbbviszi az albumot akkor is, mikor már kicsit sok volna a ritmusképletekkel, basszusmenetekkel és hangmintákkal való játékból.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.