Lemez

Bonobo: The North Borders

  • - minek -
  • 2013. május 25.

Zene

Simon Green, azaz Bonobo neve már régóta egyet jelent az alapos, gondos produceri munkával, a finom megérzésekből építkező, rendre fülbemászó kompozíciókkal - és igen: a szép, kerek, gyakran vendégvokalisták által megszólaltatott dalokkal.

Igaz, a kétségtelenül működő és bejáratott saját zenei nyelv mindig kissé konzervatív: aki forradalmibb hangzásokra vágyik, nem nála fogja keresni. Ezért is lehetett kulcsfontosságú a tavaly kiadott Black Sands Remixed, amelyen az utóbbi évek kulcsfigurái értelmezték újra a legutóbbi Bonobo-album számait. Hogy a kísérlet jól sikerült, bizonyítja az is, hogy Green maga is sokat okult belőle: új albumán sikerrel építette be korunk előremutató house-, illetve poszt-dubstepszerű muzsikáinak megannyi stiláris kellékét úgy, hogy a végeredmény a rajongók által is respektálható zeneanyag lett.

Azt már említeni sem illik, hogy milyen ügyes kézzel teremt egyensúlyt a lassabban hömpölygő, melankolikus vagy egyszerűen csak borult darabok és a direktebb, ám magukban is hangulatos-érzelmes tánczenék között. Hol a dubstep utáni UK garage-ból ismerős finom kettő-negyedek tűnnek fel nála (Emkay, Sapphire), hol pedig a Floating Pointsot, Four Tetet megidéző csilingelős, "játszós" house (a Cirrus ebből a szempontból is hibátlan stílgyak). És persze megint jól választott vokalistákat, s ez nem csak a soulkirálynő Erykah Badu, hanem Szjerdene vagy Cornelia esetében is igaz. Az ő hangjuk továbbviszi az albumot akkor is, mikor már kicsit sok volna a ritmusképletekkel, basszusmenetekkel és hangmintákkal való játékból.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.