Lemez

Bonobo: The North Borders

  • - minek -
  • 2013. május 25.

Zene

Simon Green, azaz Bonobo neve már régóta egyet jelent az alapos, gondos produceri munkával, a finom megérzésekből építkező, rendre fülbemászó kompozíciókkal - és igen: a szép, kerek, gyakran vendégvokalisták által megszólaltatott dalokkal.

Igaz, a kétségtelenül működő és bejáratott saját zenei nyelv mindig kissé konzervatív: aki forradalmibb hangzásokra vágyik, nem nála fogja keresni. Ezért is lehetett kulcsfontosságú a tavaly kiadott Black Sands Remixed, amelyen az utóbbi évek kulcsfigurái értelmezték újra a legutóbbi Bonobo-album számait. Hogy a kísérlet jól sikerült, bizonyítja az is, hogy Green maga is sokat okult belőle: új albumán sikerrel építette be korunk előremutató house-, illetve poszt-dubstepszerű muzsikáinak megannyi stiláris kellékét úgy, hogy a végeredmény a rajongók által is respektálható zeneanyag lett.

Azt már említeni sem illik, hogy milyen ügyes kézzel teremt egyensúlyt a lassabban hömpölygő, melankolikus vagy egyszerűen csak borult darabok és a direktebb, ám magukban is hangulatos-érzelmes tánczenék között. Hol a dubstep utáni UK garage-ból ismerős finom kettő-negyedek tűnnek fel nála (Emkay, Sapphire), hol pedig a Floating Pointsot, Four Tetet megidéző csilingelős, "játszós" house (a Cirrus ebből a szempontból is hibátlan stílgyak). És persze megint jól választott vokalistákat, s ez nem csak a soulkirálynő Erykah Badu, hanem Szjerdene vagy Cornelia esetében is igaz. Az ő hangjuk továbbviszi az albumot akkor is, mikor már kicsit sok volna a ritmusképletekkel, basszusmenetekkel és hangmintákkal való játékból.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.