Lemez

Bonobo: The North Borders

  • - minek -
  • 2013. május 25.

Zene

Simon Green, azaz Bonobo neve már régóta egyet jelent az alapos, gondos produceri munkával, a finom megérzésekből építkező, rendre fülbemászó kompozíciókkal - és igen: a szép, kerek, gyakran vendégvokalisták által megszólaltatott dalokkal.

Igaz, a kétségtelenül működő és bejáratott saját zenei nyelv mindig kissé konzervatív: aki forradalmibb hangzásokra vágyik, nem nála fogja keresni. Ezért is lehetett kulcsfontosságú a tavaly kiadott Black Sands Remixed, amelyen az utóbbi évek kulcsfigurái értelmezték újra a legutóbbi Bonobo-album számait. Hogy a kísérlet jól sikerült, bizonyítja az is, hogy Green maga is sokat okult belőle: új albumán sikerrel építette be korunk előremutató house-, illetve poszt-dubstepszerű muzsikáinak megannyi stiláris kellékét úgy, hogy a végeredmény a rajongók által is respektálható zeneanyag lett.

Azt már említeni sem illik, hogy milyen ügyes kézzel teremt egyensúlyt a lassabban hömpölygő, melankolikus vagy egyszerűen csak borult darabok és a direktebb, ám magukban is hangulatos-érzelmes tánczenék között. Hol a dubstep utáni UK garage-ból ismerős finom kettő-negyedek tűnnek fel nála (Emkay, Sapphire), hol pedig a Floating Pointsot, Four Tetet megidéző csilingelős, "játszós" house (a Cirrus ebből a szempontból is hibátlan stílgyak). És persze megint jól választott vokalistákat, s ez nem csak a soulkirálynő Erykah Badu, hanem Szjerdene vagy Cornelia esetében is igaz. Az ő hangjuk továbbviszi az albumot akkor is, mikor már kicsit sok volna a ritmusképletekkel, basszusmenetekkel és hangmintákkal való játékból.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.