Lemez

A régi srácok

OMD: English Electric

Zene

Ritka, ha egy zenekar a klasszikus felállásában ünnepelheti a 35. születésnapját - még úgy is, hogy közben azért kimaradt jó tíz év. Az Orchestral Manouevres in the Dark, vagyis az OMD 2006-ban évtizednyi mosolyszünetet követően állt ismét össze, és a haverság azóta is megbonthatatlannak tűnik - Andy McCluskey, Paul Humphreys, Martin Cooper és Malcolm Holmes azóta már a második lemezét szabadítja ránk, és valószínű, hogy nem is az utolsót.

Az OMD-ben az volt a jó, hogy egyszerre voltak kísérletezők és slágeresek, így a new wave-es szintipopot sokkal kellemesebben játszották, mint a Heaven 17, a Thompson Twins vagy az Első Emelet. Össze is jött nekik jó pár top 10-es sláger, és még a szintetikus hangzásra kissé allergiásan reagáló Egyesült Államokat is meghódították. A Kraftwerk hatását soha le nem tagadó zenekar (na, de hát melyik szintipop-előadóra nem hatott a Kraftwerk?) a 90-es évek gitárrevivalében már nem találta a helyét, és szép lassan feloszlott, de a 21. század brutális retrómániája őket is visszaszippantotta. A Hurts, a La Roux és az Empire Of The Sun le sem tagadhatná hatásukat, de állítólag a Killers, az xx és James Murphy lemezgyűjteményében is kiemelt helyen található legsikerültebb lemezük, az Architecture & Morality.

Ami a technológia és a jövő témakörét feszegető új albumot illeti, természetesen továbbra is a jól megszokott szintipopban utazik a zenekar, és talán a kornak tudható be, hogy a kísérletező hajlam már kevésbé jellemző az urakra. Márpedig az OMD-nek még mindig ez áll jól: az English Electricen az experimentális pillanatok az izgalmasabbak. Valahogy mindig ezek a rövidebb darabok hatásosabbak, például a nyitó Please Remain Seated, amelyben torzított női hang közli velünk, hogy a jövő, amire vártunk, elmarad. Szintén ez a hang három dallal később a "milyen lesz a jövő hangja?" kérdésre is megadja a választ: "a jövő néma lesz". A Kraftwerk amúgy még mindig első számú referenciapont, különösen a Final Songban és a Kissing The Machine-ben - utóbbiban társszerzőként maga Karl Bartos is felbukkan. A többi dal meg klasszikus, vállalható szintipop - simán készülhettek volna 1987-ben is. Az English Electric így egy majdnem jó, de inkább csak korrekt lemez - ám mivel már rég egyértelmű, hogy a nyolcvanas évek sohasem érnek véget, az OMD létjogosultsága továbbra is vitathatatlan.

BMG/Sony, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.