Lemez

A régi srácok

OMD: English Electric

Zene

Ritka, ha egy zenekar a klasszikus felállásában ünnepelheti a 35. születésnapját - még úgy is, hogy közben azért kimaradt jó tíz év. Az Orchestral Manouevres in the Dark, vagyis az OMD 2006-ban évtizednyi mosolyszünetet követően állt ismét össze, és a haverság azóta is megbonthatatlannak tűnik - Andy McCluskey, Paul Humphreys, Martin Cooper és Malcolm Holmes azóta már a második lemezét szabadítja ránk, és valószínű, hogy nem is az utolsót.

Az OMD-ben az volt a jó, hogy egyszerre voltak kísérletezők és slágeresek, így a new wave-es szintipopot sokkal kellemesebben játszották, mint a Heaven 17, a Thompson Twins vagy az Első Emelet. Össze is jött nekik jó pár top 10-es sláger, és még a szintetikus hangzásra kissé allergiásan reagáló Egyesült Államokat is meghódították. A Kraftwerk hatását soha le nem tagadó zenekar (na, de hát melyik szintipop-előadóra nem hatott a Kraftwerk?) a 90-es évek gitárrevivalében már nem találta a helyét, és szép lassan feloszlott, de a 21. század brutális retrómániája őket is visszaszippantotta. A Hurts, a La Roux és az Empire Of The Sun le sem tagadhatná hatásukat, de állítólag a Killers, az xx és James Murphy lemezgyűjteményében is kiemelt helyen található legsikerültebb lemezük, az Architecture & Morality.

Ami a technológia és a jövő témakörét feszegető új albumot illeti, természetesen továbbra is a jól megszokott szintipopban utazik a zenekar, és talán a kornak tudható be, hogy a kísérletező hajlam már kevésbé jellemző az urakra. Márpedig az OMD-nek még mindig ez áll jól: az English Electricen az experimentális pillanatok az izgalmasabbak. Valahogy mindig ezek a rövidebb darabok hatásosabbak, például a nyitó Please Remain Seated, amelyben torzított női hang közli velünk, hogy a jövő, amire vártunk, elmarad. Szintén ez a hang három dallal később a "milyen lesz a jövő hangja?" kérdésre is megadja a választ: "a jövő néma lesz". A Kraftwerk amúgy még mindig első számú referenciapont, különösen a Final Songban és a Kissing The Machine-ben - utóbbiban társszerzőként maga Karl Bartos is felbukkan. A többi dal meg klasszikus, vállalható szintipop - simán készülhettek volna 1987-ben is. Az English Electric így egy majdnem jó, de inkább csak korrekt lemez - ám mivel már rég egyértelmű, hogy a nyolcvanas évek sohasem érnek véget, az OMD létjogosultsága továbbra is vitathatatlan.

BMG/Sony, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.