"A halál is vicces" – Brendon Small zenész, komikus, sorozatkreátor

  • Soós Tamás
  • 2014. január 12.

Zene

A Metalocalypse groteszk metálmese a világ leghíresebb death metal bandájáról. A horrorral fröcskölt, rock and roll humorral hintett animációs sorozat most különleges epizódjához érkezett: a Dethklok egomán rocksztárjainak kalandjai egy The Doomstar Requiem című grandiózus metáloperában folytatódnak.

Magyar Narancs: Mi volt az, amivel eladtad a Doomstar Requiemet a csatornának?

Brendon Small: Egyórás rockopera-különkiadás: semmi dialógus, csak zene. Úgy véltem, a sorozat elbírná, és rendkívül szórakoztató kihívás lenne a számomra. A negyedik évad Toki Wartooth elrablásával ért véget, a folytatás az ő megmentéséről szól. Az volt a tét, hogy ezek az önző rocksztárok az életüket kockáztassák egy olyan emberért, akiről maguk sem gondolnák, hogy törődnek vele.

MN: "Annyit loptam Brian Maytől, hogy már várom, mikor perel be" - viccelődtél egy korábbi interjúdban. A Doomstar Requiem után ki fog perelni?

BS: Andrew Lloyd Webber, a Who és King Diamond. Webbertől a Jézus Krisztus Szupersztár, a Whotól a Tommy volt rám nagy hatással. King Diamond esetében pedig az, ahogy történeteket mesél a zenéjével. Nagyon sokféle stílus simul egymásba ebben a rockoperában a hetvenes évek power popjától a szimfonikus nagyzenekari betéteken át a 80-as évek különc szintipopjáig és persze a kemény gitáros részekig.

MN: Mi érdekelt leginkább a metálopera formátumban?

BS: A nem metálos részek. Nem tudtam volna az összes számot egy őrült metálzenekarra megírni. Kellettek lágyabb számok, ellentmondások is a műsorba. Azért érdekes egy ilyen projekt, mert nem ugyanazt kell csinálnom újra és újra, hanem elszórakozhatok a zenével. Nagy kihívás volt például altatót írni, ami közben a Beatles, a Queen és régi Disney-filmek jártak a fejemben. Vagy a How Can I Be A Hero?, aminél nagyon élveztem a 70-es évekbeli power pop hangulatot. Tiszta régi Wings, mintha Billy Joellel játszanánk a rock and rollt.

MN: A show csúcspontja az epikus gitárcsata Skwisgaar és Toki között. Ahogy az unikornis és sas alakú gitáros összecsap, az a tökéletes gitárhős-fantázia.

BS: Szerettem volna feldolgozni Toki eredettörténetét, ami a darab érzelmi középpontja lett. A történet kiindulópontja, hogy Skwisgaar egyedüli gitáros akar lenni a bandában. Mint Ritchie Blackmore vagy Eddie Van Halen. De jön Toki, ez a szakadt srác, aki szigszalaggal ragasztotta össze a hangszerét, és most élete legjobb gitárjátékát tolja. A zene ellenpontozott, kérdezz-felelek gitárszóló: ahogy egyre többet játszanak, egyre inkább együtt is játszanak. Amikor eljutnak a klasszikus Bach-részhez, már látod, hogy nekik együtt kell zenélniük.

MN: A gore és a hasraesős, koponyatrancsírozós halálburleszk a Metalocalypse szerves részét képezi. Miért hiányzik a Doomstar Requiemből?

BS: A történetben végig egy karakter halálának a lehetősége lebeg a fejünk felett. Ha most is megölnénk ezer embert jelenetenként, a halál elveszítené a jelentőségét. De a sorozat is egyre inkább mérséklődik: az első rész még tocsogott a vérben, de most már igyekszünk a karakterhumort előtérbe állítani.

MN: Azt is mondtad egyszer: "a halál a végső burleszk".

BS: Ha valaki sétál, és hirtelen meghal, az egy klasszikus vígjátéki szituáció. Ideális esetben a halál is vicces. Én csak egy régi Dr. Katz-epizódból idéztem, amiben Jonathan Katz, a humorista mondja, hogy a halál olyan, mint a burleszk. A sorozatba már a kezdetektől szerettem volna becsempészni az extrém burleszket. Olyat, mint a Gyalog galoppban, amikor a hidat őrző Fekete Lovagnak levágják a karját és a lábát. Ez elképesztően vicces, mert nem akar tudomást venni róla, sőt még neki áll feljebb.

MN: A korábbi évadokkal ellentétben most te szinkronizáltad majdnem az összes karaktert.

BS: Nem akartam, hogy mások hangi adottságai korlátozzanak. Korábban előfordult már, hogy zene helyett dialógussal kellett megoldanom egy részt, mert a szinkronszínész hangja túl kevés volt hozzá. Most én voltam Toki és Murderface hangja is. De például George Fisher, a Cannibal Corpse hörgőse újra elvállalta a szerepét.

MN: A Metalocalypse impozáns vendéglistájára most Jack Black nevét is felvéstétek.

BS: Jacknek tökéletes és nagyon képzett, rockoperás hangja van: ahol nekem öt felvétel kellett, neki csak egy. Hiába komédia a Tenacious D, már-már azt szeretném, ha kiadnának egy komolylemezt, mert olyan erősek a drámai részeik, és remek a zenéjük.

MN: A visszatérő vendégek közé tartozik Mark Hamill és Malcolm McDowell - ők most énekeltek is.

BS: Színészek, ők bármit megcsinálnak. Victor Brandt, aki Crozier generálist játssza, nagyon jó énekes, Johnny Cashére hasonlít a hangja. McDowell a stúdióban lejátszotta nekem egy korábbi felvételét, amin Pink Floydot énekel: hibátlan volt.

MN: Az egykor Luke Skywalkert játszó Hamill a Star Wars iránti rajongásod révén került a képbe?

BS: A Tribunalba (A Dethklok likvidálására törő rejtélyes tanács a sorozatban - S. T.) öreg, karcos, borongós hangokat akartam. Az Adult Swim csatornától ajánlotta valaki, hogy hallgassam meg Mark Hamillt, akit már csak a Star Wars-os múltja miatt is beválogattam volna, de meg akartam bizonyosodni róla, hogy tényleg ő a megfelelő ember. Küldött egy próbafelvételt, de először el sem hittem, hogy ő az: úgy szólalt meg, mint egy kriptahangú, vészjósló karakter. Telibe kapta a hangulatot, amit megcéloztunk.

MN: A legmeglepőbb vendégetek mégis Werner Herzog volt a 4. évadban.

BS: Egy rejtélyes alaknak bibliai idézeteket kellett mondania az epizódok elején. Rajongóként rögtön egy név ugrott be: Werner Herzog. A Metalocalypse-ot szerintem nem ismerte, inkább az izgatta, hogyan zajlik az animációssorozat-készítés. Nagyon érdekelte az is, hogyan teljesített. ' volt az első színészem, aki meghallgatta az összes felvételét, hogy ráérezzen, melyik volt a legjobb. Herzog végül önmagát rendezte. Nagyszerű munkát végzett.

MN: Lesz 5. évad?

BS: A Doomstar Requiem végén függőben hagytuk a sztorit, de nem tudok most semmiféle nagy bejelentést tenni. Van még pár történet, amit el szeretnék mesélni. Még el sem értünk a metálapokalipszishez, az igazi nagy csatához...

MN: Talán kevesebben tudják, de stand-up komikusként is dolgozol.

BS: Zeneiskolába jártam, de amikor végeztem, fogalmam se volt, mihez kezdhetnék. Úgyhogy elkezdtem stand-upozni. Sokkal nehezebb 30 ember előtt stand-upozni, mint 30000 előtt zenélni. A zenélés majdnem csalásnak tűnik: próbálsz előtte, és kidolgozott, nagy show is jár mellé. Amikor stand-upozol, minden este más. A nagy nevetésekre hajtasz, ami egyik este összejön, a másikon nem. Ez ijesztő, de ezért szeretem annyira csinálni. A fellépéseimnek viszont nincs sok köze a metálzenéhez. Általában a saját életemről beszélek, persze eltúlozva, de bármi, ami vicces, bekerülhet az előadásba: különös hang- és őrült karakterutánzások, eszement dalbetétek, amiket egy teljes zenekarral adok elő, és persze olyan is van, hogy csak egy szál mikrofonnal állok ki. De egy kis gitártekerés mindig belefér.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.