mi a kotta?

Brit üstökök

  • mi a kotta
  • 2019. február 10.

Zene

„Megkaptam egy órára a nagytermet. Kinek van kedve eljátszani a Bruckner Hetediket?” – az életrajzi hitelű anekdota szerint hajdan ilyesforma kérdésekkel vágtatott be a londoni Royal Academy of Music menzájára a nagykamasz Simon Rattle, és ifjonti karizmája már ekkor sem maradt hatástalan a megkérdezettekre. A jövő hétfőn a Londoni Szimfonikus Zenekarral Budapestre látogató Sir Simon persze a Müpában is megkapja majd a nagytermet, méghozzá nem is csupán egy órára, hogy Bartók Zenéjét és itt is épp egy Bruckner-szimfóniát vezényeljen el (Nemzeti Hangversenyterem, január 14., fél nyolc). Igaz, most nem a Hetediket, hanem a Hatodikat, amelyet a komponista az 1880-as évek elején nem másnak, mint szállásadójának, a filozófiaprofesszor Anton von Ölzelt-Newin lovagnak dedikált.

Ám a véletlen úgy hozá, hogy az emlegetett magasabbik sorszámú Bruckner-szimfónia is elénk jut majd az elkövetkező napokban, ráadásul két alkalommal is: a Concerto Budapest esedékes hétvégi fellépésein (Zeneakadémia, január 12. és 13., fél nyolc). „Egy alkalommal szomorú hangulatban értem haza; az járt a fejemben, hogy a Mester már nem élhet sokáig.” Így emlékezett vissza a Wagner-csodáló Bruckner Lírai melléknevű szimfóniájának egyik kitüntetett keletkezéstörténeti pillanatára, az Adagio tételt ihlető gyászos, s mint hamar kiderült, prófétai felismerésre. A Wagnert elsirató terjedelmes alkotás most Keller András pálcaintései nyomán fog megszólalni, a koncertek második részében, de előbb az együttes visszatérő vendége, a nagy brit csellista, Steven Isserlis elhúz majd egy-egy romantikus versenyművet. A Rattle frizurájára hajazó üstökű szólista szombaton Saint-Saëns 1.
(a-moll) csellóverseny
ét, vasárnap pedig Schumann azonos hangnemű versenyművét készül a vonója alá venni.

Kojak szavával élve, egy fiatalabb brit fürtöske is érkezik azonban ezekben a napokban a pesti koncertközönség elé, ismét csak visszajáró vendég gyanánt. A Budapesti Fesztiválzenekar közelgő három koncertjét ugyanis Robin Ticciati (képünkön) vezényli majd Strauss, Ravel és Debussy nyomában a Bruckner által előre meggyászolt Wagnertől pódiumra hozva a nagyzenekari programok kedvenc zenedráma-kivágatát, vagyis az Előjáték és Izolda szerelmi halálát a Trisztánból (Nemzeti Hangversenyterem, január 17. és 18., háromnegyed nyolc, illetve 19., fél négy).

Wagner-preparátum zárja majd a Nemzeti Filharmonikusok jövő szerdai estjét is: A Ring szavak nélkül című összeállítás, a néhai Lorin Maazeltől (Nemzeti Hangversenyterem, január 16., fél nyolc). A romantikus daltól a romantikus zenedrámáig fantáziacímű program első fele, úgy lehet, még izgalmasabbnak ígérkezik, hiszen a Dennis Russell Davies által igazított együttes ott nem kisebb énekest, mint a csodálatos előadói kultúrájú Christoph Prégardient fogja kísérni.

S még mindig maradt két, lóhalálában ajánlandó és Haydn-érdekű koncertünk! Így a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Martin Haselböck vezényletével a két Haydn, Joseph és Michael szerzeményeit játssza majd, a 44-es sorszámú és Gyász melléknevű szimfóniával zárva műsorát (Zeneakadémia, január 15., fél nyolc). Az ezúttal Vashegyi György irányításával muzsikáló Budapesti Vonósok viszont A reggel, a Dél és Az este elnevezésű szimfóniákat válogatták egymás mellé az idősebbik Haydn fivér életművéből (BMC, január 12., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.