mi a kotta?

Brit üstökök

  • mi a kotta
  • 2019. február 10.

Zene

„Megkaptam egy órára a nagytermet. Kinek van kedve eljátszani a Bruckner Hetediket?” – az életrajzi hitelű anekdota szerint hajdan ilyesforma kérdésekkel vágtatott be a londoni Royal Academy of Music menzájára a nagykamasz Simon Rattle, és ifjonti karizmája már ekkor sem maradt hatástalan a megkérdezettekre. A jövő hétfőn a Londoni Szimfonikus Zenekarral Budapestre látogató Sir Simon persze a Müpában is megkapja majd a nagytermet, méghozzá nem is csupán egy órára, hogy Bartók Zenéjét és itt is épp egy Bruckner-szimfóniát vezényeljen el (Nemzeti Hangversenyterem, január 14., fél nyolc). Igaz, most nem a Hetediket, hanem a Hatodikat, amelyet a komponista az 1880-as évek elején nem másnak, mint szállásadójának, a filozófiaprofesszor Anton von Ölzelt-Newin lovagnak dedikált.

Ám a véletlen úgy hozá, hogy az emlegetett magasabbik sorszámú Bruckner-szimfónia is elénk jut majd az elkövetkező napokban, ráadásul két alkalommal is: a Concerto Budapest esedékes hétvégi fellépésein (Zeneakadémia, január 12. és 13., fél nyolc). „Egy alkalommal szomorú hangulatban értem haza; az járt a fejemben, hogy a Mester már nem élhet sokáig.” Így emlékezett vissza a Wagner-csodáló Bruckner Lírai melléknevű szimfóniájának egyik kitüntetett keletkezéstörténeti pillanatára, az Adagio tételt ihlető gyászos, s mint hamar kiderült, prófétai felismerésre. A Wagnert elsirató terjedelmes alkotás most Keller András pálcaintései nyomán fog megszólalni, a koncertek második részében, de előbb az együttes visszatérő vendége, a nagy brit csellista, Steven Isserlis elhúz majd egy-egy romantikus versenyművet. A Rattle frizurájára hajazó üstökű szólista szombaton Saint-Saëns 1.
(a-moll) csellóverseny
ét, vasárnap pedig Schumann azonos hangnemű versenyművét készül a vonója alá venni.

Kojak szavával élve, egy fiatalabb brit fürtöske is érkezik azonban ezekben a napokban a pesti koncertközönség elé, ismét csak visszajáró vendég gyanánt. A Budapesti Fesztiválzenekar közelgő három koncertjét ugyanis Robin Ticciati (képünkön) vezényli majd Strauss, Ravel és Debussy nyomában a Bruckner által előre meggyászolt Wagnertől pódiumra hozva a nagyzenekari programok kedvenc zenedráma-kivágatát, vagyis az Előjáték és Izolda szerelmi halálát a Trisztánból (Nemzeti Hangversenyterem, január 17. és 18., háromnegyed nyolc, illetve 19., fél négy).

Wagner-preparátum zárja majd a Nemzeti Filharmonikusok jövő szerdai estjét is: A Ring szavak nélkül című összeállítás, a néhai Lorin Maazeltől (Nemzeti Hangversenyterem, január 16., fél nyolc). A romantikus daltól a romantikus zenedrámáig fantáziacímű program első fele, úgy lehet, még izgalmasabbnak ígérkezik, hiszen a Dennis Russell Davies által igazított együttes ott nem kisebb énekest, mint a csodálatos előadói kultúrájú Christoph Prégardient fogja kísérni.

S még mindig maradt két, lóhalálában ajánlandó és Haydn-érdekű koncertünk! Így a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Martin Haselböck vezényletével a két Haydn, Joseph és Michael szerzeményeit játssza majd, a 44-es sorszámú és Gyász melléknevű szimfóniával zárva műsorát (Zeneakadémia, január 15., fél nyolc). Az ezúttal Vashegyi György irányításával muzsikáló Budapesti Vonósok viszont A reggel, a Dél és Az este elnevezésű szimfóniákat válogatták egymás mellé az idősebbik Haydn fivér életművéből (BMC, január 12., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.