Brit. Pop. (Blur: The Best Of)

  • - legát -
  • 2001. január 4.

Zene

ABlur a kilencvenes évek közepén robbantott a britpopnak nevezett irányzat (?) divattá válásakor, sőt ha nagyon sarkítani akarjuk a dolgot, mondhatjuk, a zenekar 1994-es Parklife című lemeze volt "maga a britpop". Az egész persze cirkusz volt, a kilencvenes évek egyik legnagyobb műbalhéja, ami abban teljesedett ki, amikor az angol újságírók a korabeli Beatles vs. Rolling Stones csatározásokra emlékezve a zenekart összeugrasztották a másik brit popikonnal, az Oasisszel. A Blurből persze nem lett új Stones, mint ahogy az Oasisből sem lett a "kilencvenes évek Beatlese", annyit azonban sikerült elérni, hogy amíg Jaggerék és Lennonék jót röhögtek az egész cirkuszon, a Blur énekese, Damon Albarn valóban összeverekedett az Oasis frontemberével, Liam Gallagherrel.

Lemez

ABlur a kilencvenes évek közepén robbantott a britpopnak nevezett irányzat (?) divattá válásakor, sőt ha nagyon sarkítani akarjuk a dolgot, mondhatjuk, a zenekar 1994-es Parklife című lemeze volt "maga a britpop". Az egész persze cirkusz volt, a kilencvenes évek egyik legnagyobb műbalhéja, ami abban teljesedett ki, amikor az angol újságírók a korabeli Beatles vs. Rolling Stones csatározásokra emlékezve a zenekart összeugrasztották a másik brit popikonnal, az Oasisszel. A Blurből persze nem lett új Stones, mint ahogy az Oasisből sem lett a "kilencvenes évek Beatlese", annyit azonban sikerült elérni, hogy amíg Jaggerék és Lennonék jót röhögtek az egész cirkuszon, a Blur énekese, Damon Albarn valóban összeverekedett az Oasis frontemberével, Liam Gallagherrel.

Aztán ennek is vége lett. Az Oasis befutott Amerikában, és ezzel megnyerte a "csatát", de nem a háborút, mivel mostanában lassan, de biztosan tűnik el a süllyesztőben - idén a Szigeten nekünk volt "szerencsénk" látni az agóniát. A Blur azonban tavaly William Orbit közreműködésével készített egy zseniális lemezt (13 címmel), és úgy tűnik, túl a cirkuszon, egyre erősebbé és egyre szimpatikusabbá válik. A Blur 1999-ben végleg a "helyére került": egy remek popzenekar, amelyik ugyan nem fogja megváltani a világot, viszont jót tesz a fülnek.

false

 

Ahhoz, hogy a rajongók idén se maradjanak Blur-lemez nélkül, karácsonyra megjelent a Blur: The Best Of című album, amihez az apropót az szolgálta, hogy tízéves a zenekar. Tizennyolc dal, a legismertebb slágerek, mondhatnánk azt is, keresztmetszet. Ami viszont sokkal érdekesebb, hogy ez a tizennyolc dal nemcsak a Blur munkásságának a keresztmetszete, hanem úgy "tokkal-vonóval" a brit könnyűzenének is valamiféle elegye. Követhető ugyanis, hogy a tíz év alatt miféle hatások érték a zenekart és ebben - talán a glamrockot leszámítva - minden benne van, ami az utóbbi harmincöt évben menő dolognak számított a Nagy-Britanniában: van Beatles-, Stones-, Smiths- és Depeche Mode-utánérzés, new wave, punk és szintipop. A Parklife című dalt akár a Madness együttes is játszhatta volna, a bónuszdalt, a frissen megjelent Music Is My Radart pedig a Chemical Brothers vállalhatná be.

Ez azonban - legalábbis a Blur esetében - egyáltalán nem baj, hiszen a dalok mégiscsak saját szerzemények, a hatásokat sikerült saját képükre formálniuk, az "egészében vett munkásság" pedig összetéveszthetetlen. Mi másról szól a popzene, ha nem erről?

- legát -

EMI, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.