Lemez

A fáradhatatlan – Bruce Springsteen: High Hopes

Zene

Idegesítő, ha egy zenekar túl rövid koncertet ad, de az is zavaró tud lenni, amikor valaki túlnyújtja a fellépését. Kicsit ilyen érzésem volt tavalyelőtt Bécsben, amikor Bruce Springsteen már a sokadik ráadásba kezdett bele, és ha úgy tűnt, hogy ez már tényleg az utolsó szám volt, akkor mindig jött a védjegyszerű "one-two-three-four...!" és a soros utolsó utáni dal.

A Főnök három és háromnegyed órán keresztül szórakoztatott minket, de nem ez volt a rekord: pár napra rá Helsinkiben még a négy órát is túllépte.

Hogy a hatvannégy éves nemzetközi intézmény mennyire fáradhatatlan, azt az is jelzi, hogy átlag kétévente kiad egy új lemezt. Az aktuális mű viszont rendhagyó darab az életműben: viszonylag régebbi, részben kiadatlan dalainak újra felvett verzióit, valamint feldolgozásokat tartalmaz. Ezek nagy részét a fent említett turnén vette elő az öreg, részben az elhunyt társak tiszteletére, akik közül Clarence Clemons és Danny Federici játéka hallható a lemezen. Természetesen itt vannak az E Street Band túlélői is, a legprominensebb vendég pedig a Rage Against The Machine gitárosa, Tom Morello, aki több tavalyi koncerten is beugrott Steven Van Zandt helyére.

Kezdjük előbb az eddig soha nem hallott cuccokkal, mert ezekből van a legtöbb. Vannak köztük kevésbé izgalmas darabok (mint például a countrys Frankie Fell In Love vagy a skót dudát felvonultató This Is Your Sword), viszont a Heaven's Wallban remek ikergitárszóló hallható, és az is izgalmas, ahogy a Born In The U.S.A.-hez hasonlóan a vietnami háborúra reflektáló The Wallban a Főnök kedvenc gyerekkori zenekarának (a The Motifsnak) a frontembere előtt tiszteleg. Ennek a halmaznak a legjobbja viszont mégsem ez, hanem a fiktív gengszterről szóló Harry's Place, ami 2002-ben nem fért bele a The Rising (9/11-es) koncepciójába.

A korábban megjelent dalok egyike az American Skin (41 Shots), amit megtörtént eset inspirált: a 2000-es évek elején New York-i rendőrök 41 lövést adtak le egy fegyvertelen afrikai bevándorlóra (melyekből 19 célt talált). A Főnök a nagy vihart kavart Trayvon Martin-ügy miatt szedte elő ismét a dalt, és a hét és fél perces időtartam sejteti, hogy központi szerepet szánt neki. Sajnos túlságosan elnyújtotta - s bár a Ghost Of Tom Joad is ugyanilyen hosszú, sokkal emlékezetesebb: Morello egyrészt duettet énekel benne Springsteennel, másrészt olyan gitárszólót villant benne, ami egy Rage-számban sem hangzana túl idegenül.

Szintén korábban kiadott dal, viszont feldolgozás a címadó szám (Tim Scott énekes-dalszerző szerzeménye), aztán itt van az ausztrál Sex Pistolsnak tekinthető The Saintstől a Just Like Fire Would, a legjobb hozott darab viszont a Suicide-féle Dream Baby Dream. Alan Vega, az amerikai szintipunkzenekar énekese, miután meghallotta a Főnök változatát, ígynyilatkozott: "Most már nyugodtan halhatok meg. Az ő változatát fogom hallgatni a halálos ágyamon, és ez fog szólni a temetésemen." Nem is kell ennél jobb végszó.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.