mi a kotta?

Bűvös hárfa

  • mi a kotta
  • 2022. május 18.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/20. hétre

„Csak nemzeti zenét ne! Tíz­ezer ördög vigye az egész népiességet! Itt vagyok Walesben, és – ó, milyen gyönyörű! – minden nevezetesebb fogadóban ott ül egy hárfás, és egyvégtében úgynevezett népi dallamokat játszik; vagyis gyalázatos, közönséges, hamis vackot; mindeközben egy kintorna is dallamokat dudál, hogy meg kell tőle őrülni; sajnos a fogam is megfájdul tőle. A skót dudák, a svájci tehenészkürtök, a walesi hárfák, amelyek mind a vadászkórust játsszák a legförtelmesebb improvizált variációkkal; mindehhez rá­adásul a szépséges énekek a folyosóról, és egyáltalán az egész tenyeres-talpas zenéjük! Túlmegy minden határon! Ha valaki, mint jómagam, már Beethoven nemzeti dalait sem állhatja, hát csak jöjjön ide, és hallgassa ezeket – rikácsoló orrhangon elbömbölve, otromba kontárujjak kíséretével, és még csak ne is káromkodjon.”

A húszéves Mendelssohn fakadt ki ily hevesen és őszintén az egyik sokat idézett 1829-es levelében, amelyet első britanniai látogatása idején küldött haza szerető családjának. Persze ez az utazás másféle élményeket is tartogatott, még úgymond népi-nemzeti vonatkozásban is, hiszen a Skót-szimfónia 1842-ben lezáruló keletkezéstörténetének kezdőpontját is éppen ekkorra keltezhetjük. E művel nyitja majd jövő heti budapesti koncertjét a működésének immár rég az ötödik évszázadában járó csodazenekar, a Drezdai Staatskapelle (Nemzeti Hangversenyterem, május 26., fél nyolc). „Ez a zenekar a német haza legbecsesebb és legtökéletesebb hangszere” – fogalmazott hajdanán Richard Wagner, aki ráadásul a „bűvös hárfa” megnevezéssel is illette a szász együttest. Nos, e nagy múltú kompánia ezúttal vezetője, a bámulatunkra ugyancsak felettébb érdemes Christian Thielemann társaságában érkezik hozzánk: az említett Mendelssohn-kompozíciót, valamint egy kereken száz­éves koncerttermi ínyencséget, Alexander von Zemlinsky – Rabindranath Tagore szövegeit megénekeltető – Lírikus szimfóniáját elénk kínálva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.