Casketgarden: Incompleteness In Absence (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 3.

Zene

Kevés zenekar van Magyarországon - persze a feldolgozásbandákat leszámítva -, amely nyíltan vállalná, kik azok, akiknek a zenei hagyományait folytatni szeretné; persze nem is csoda, hiszen a közönség (pláne a rosszindulatúbb hányada) e nélkül is prímán kitalálja, kinek-minek gyenge utánzataként kell elkönyvelnie az adott együttest.

Casketgarden: Incompleteness In Absence Kevés zenekar van Magyarországon - persze a feldolgozásbandákat leszámítva -, amely nyíltan vállalná, kik azok, akiknek a zenei hagyományait folytatni szeretné; persze nem is csoda, hiszen a közönség (pláne a rosszindulatúbb hányada) e nélkül is prímán kitalálja, kinek-minek gyenge utánzataként kell elkönyvelnie az adott együttest. Az évtizede alapított hazai Casketgarden egyike az üdítõ kivételeknek: biográfiájuknak már a második mondata világosan jelzi, hogy a Carcass és az At The Gates neve itt bizony csaknem olyan nagy betûkkel van a zászlóra hímezve, mint a sajátjuk. S hogy mi lehet a legtöbb, amit ezek után el lehet érni? Talán az, ha a közönség végül mégis elkezdi úgy érezni: elég lesz a legfelsõ név is azon a lobogón.

Nagyjából ez a helyzet a Koporsók Kertjével (hja, ebben a zsánerben inkább ne próbálkozzunk névfordítással): harmadik lemezén a zenekar egyszerre melodikus és vehemensen zúzós zenéje, ha nem is ragyog fel odalent mind az öt csillag, mindenképpen megáll a saját lábán, és vitathatatlanul megugorja azt a szintet, amit a komolyan vételhez meg kell. Ennek megállapításához elég belehallgatni akár egyetlen számba. Elõször fogad a gyilkos hangzás (azért az meghallatszik, ha az ember lemezét ugyanaz a svéd alak keveri, aki a Carnal Forge-éit és a Fleshcrawléit is), aztán pár percen belül a legjobb értelemben vett komplexitás és a szinte kimeríthetetlen ötletesség (szinte - mert néha mégis egysíkúnak tûnik az Incompleteness...). Korántsem biztos, hogy az elején nevezett zenekarokat említeném elõször, ha hasonlóakat kéne gyûjteni - de, mondom: igazából keresni sem kell már ilyeneket egyáltalán.

Kovács Bálint

Metal Age Productions, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.