CD és koncertek: Beszélik (Szemző Tibor és a Gordiusi Comó: Láthatatlan történet - Invisible Story)

  • Antal István
  • 2001. május 3.

Zene

Beszélik. Ezzel a szóval kezdődik a Láthatatlan történet hét számon át tartó Szemző-monológja.
Beszélik. Ezzel a szóval kezdődik a Láthatatlan történet hét számon át tartó Szemző-monológja.

A szó súlyos.

Elsősorban nem azért, mert a zenész és zeneszerző, aki kilöki a testéből, elemeli hang-súlyosan a szöveg szavaitól, amelyek a megjelölt cselekvés, a beszélés tárgyát teszik világossá, hanem azáltal, hogy súlyosan és méltósággal teszi ezt.

Kiemeli a rohanásból, és hangművészként annak ad kifejezést, hogy a szónak nemcsak tónusa és jelentése, hanem önértékéből fakadó ideje és időrepertoárja is van. Szemző mintha visszalopná életünkbe a kisdiákként megismert néma "szün" ritmusok értelmét, amelyeket csak kövér tanár nénik dilijeként díjaztunk anno. Azután jött, jóval később, Le Mounte Young. Vagy előtte John Cage - de ez már történelem.

A "Beszélik" - felhívás a cselekvésre. A szellemi perpatvarra. Beszél ugyan, de énekel: Szemző tudja, hogy ő diktál. Vállalja, hogy elkalandozunk. Mégis: a "Beszélik" nem felvezetés, nem felütés - zenei tett, amely nem széltében, hanem mélységében mutatja be a mű tartományát. Új kaput nyit. Új dimenziót. Új irányt, új kábítószert ad. Tetté válik. Szünet által világosan eltekersz az új világba, vagy követed a vonalat.

Kamaszkorom csavargói a Grateful Deaddel egyesültek. Máig nem értem, hogy jött létre az a furcsa tökély. Okkultizmus, zen buddhizmus, hippiérzés, intellektus, performance és vándorélet, John Coltrane mint gitárszóló, Kelet és Nyugat egy-lényege - közben persze jött a halál.

Ezen a lemezen is érzem azt a magasröptű kultúrmixet, ami a Gratefulnál is nagyon bejött. Segítenek persze a Hamvas-szövegek meg az új dimenziók, de ez nem volna elég. A zene éltet, kifejt, aláfest és kiegészít - ehhez kell itt az érzékenység.

A szöveg súlyos, bölcseleti, önmagában - Hamvasnál is - tele van a zene íveivel, dallamokkal. Szemző is nyilván ezt vette észre.

A zenészek finomságát, érzékeit mi sem dicséri inkább, mint hogy nem lekísérik vagy kibontják az értékeket, hanem megállnak a Beszélik szó rejtélyénél, és odateszik köré a közeget. Körberakják a szószobrot. Ha a szöveg kemény, nehéz, és ritmusként vándorol - a zene könnyed. Könnyed sorjázással a világot járja végig. Így jönnek be emlékeink Keletről meg legbelülről.

Ideje kimondani, hogy Magyar Péter Összekötő ma a legjobb dobos itthon. És mindenképp a legokosabb. Külön szellem a lemezen - ellenpontja és támasza a hangritmusnak. Sok-sok éve, sok együttes óta látom, hallom, de most finomabb, mint valaha volt. Csengő-bongó szerszámain a világot szórja szerte, ha meg dobol - mint a végzet.

A gitár - Farkas Zoltán és T. Bali - a "külvilág" tónusával, erejével dominál a lemezen. Az énekes-szövegmondó hangsúlyozott ellenfele. Árnyaltabb és finomlelkűbb az itthoni kollégáknál. Az elszakadó futamoknál is marad benne líra.

Számomra a lemezen Huszár Mihály a nagy felfedezés. Végre megint egy basszista, aki összefog egy bandát és egy soundot. Érzi a karaktert, és kézben tartja a rábízott világot, az meg lüktetni kezd, ha megérinti.

Szemzőnek hosszú évek óta melengetett terve, hogy Hamvas Béla szövegeiből összeállít egy zenei anyagot. Megérett rá az idő, és élni tudott a kínálkozó alkalommal. Díjazom a bátorságot, hogy zenésztársaival mind a jegyzett komolyzene, mind a jegyzett rockvilág köreiből kiszálltak, és hallhatóan azt csinálják, ami őket is elbűvöli.

Zenéjük nem szépséghajhász.

Élvezni tudja minden ember, aki elég szabad ahhoz, hogy élvezhessen.

Antal István

Leo Records CD LR 312, England

A KONCERTEK

LÁTHATATLAN TÖRTÉNET

Hét vázlat Hamvas Béla gondolatai kapcsán

(Forgács Péter Privát Film és Fotó Archívumának filmjeivel)

A zenészek

Szemző Tibor (hang, basszusfuvola, fúvós kontroller)

Magyar Péter Összekötő (dobok és ütőhangszerek)

Huszár Mihály (bőgő, basszusgitár)

T. Bali (gitár, billentyűk)

Lázár Zsigmond (brácsa, billentyűk)

Regenye Zoltán (hangmérnök)

Az Időpontok és helyszínek

Régi Zsinagóga, Szeged - MASZK Egyesület

2001. május 4., este 8.30

Trafó, Kortárs Művészetek Háza, Budapest

2001. május 5., este 8.30

ALTERNATIVA Nemzetközi Új Zenei Fesztivál, Moszkva

2001. május 10., este 7.30

MűvészetMalom, Szentendre

2001. május 12. , este 7

Int. Festival Musique Actuelle Victoriaville, Canada

2001. május 17., este 8

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.