CD és koncertek: Beszélik (Szemző Tibor és a Gordiusi Comó: Láthatatlan történet - Invisible Story)

  • Antal István
  • 2001. május 3.

Zene

Beszélik. Ezzel a szóval kezdődik a Láthatatlan történet hét számon át tartó Szemző-monológja.
Beszélik. Ezzel a szóval kezdődik a Láthatatlan történet hét számon át tartó Szemző-monológja.

A szó súlyos.

Elsősorban nem azért, mert a zenész és zeneszerző, aki kilöki a testéből, elemeli hang-súlyosan a szöveg szavaitól, amelyek a megjelölt cselekvés, a beszélés tárgyát teszik világossá, hanem azáltal, hogy súlyosan és méltósággal teszi ezt.

Kiemeli a rohanásból, és hangművészként annak ad kifejezést, hogy a szónak nemcsak tónusa és jelentése, hanem önértékéből fakadó ideje és időrepertoárja is van. Szemző mintha visszalopná életünkbe a kisdiákként megismert néma "szün" ritmusok értelmét, amelyeket csak kövér tanár nénik dilijeként díjaztunk anno. Azután jött, jóval később, Le Mounte Young. Vagy előtte John Cage - de ez már történelem.

A "Beszélik" - felhívás a cselekvésre. A szellemi perpatvarra. Beszél ugyan, de énekel: Szemző tudja, hogy ő diktál. Vállalja, hogy elkalandozunk. Mégis: a "Beszélik" nem felvezetés, nem felütés - zenei tett, amely nem széltében, hanem mélységében mutatja be a mű tartományát. Új kaput nyit. Új dimenziót. Új irányt, új kábítószert ad. Tetté válik. Szünet által világosan eltekersz az új világba, vagy követed a vonalat.

Kamaszkorom csavargói a Grateful Deaddel egyesültek. Máig nem értem, hogy jött létre az a furcsa tökély. Okkultizmus, zen buddhizmus, hippiérzés, intellektus, performance és vándorélet, John Coltrane mint gitárszóló, Kelet és Nyugat egy-lényege - közben persze jött a halál.

Ezen a lemezen is érzem azt a magasröptű kultúrmixet, ami a Gratefulnál is nagyon bejött. Segítenek persze a Hamvas-szövegek meg az új dimenziók, de ez nem volna elég. A zene éltet, kifejt, aláfest és kiegészít - ehhez kell itt az érzékenység.

A szöveg súlyos, bölcseleti, önmagában - Hamvasnál is - tele van a zene íveivel, dallamokkal. Szemző is nyilván ezt vette észre.

A zenészek finomságát, érzékeit mi sem dicséri inkább, mint hogy nem lekísérik vagy kibontják az értékeket, hanem megállnak a Beszélik szó rejtélyénél, és odateszik köré a közeget. Körberakják a szószobrot. Ha a szöveg kemény, nehéz, és ritmusként vándorol - a zene könnyed. Könnyed sorjázással a világot járja végig. Így jönnek be emlékeink Keletről meg legbelülről.

Ideje kimondani, hogy Magyar Péter Összekötő ma a legjobb dobos itthon. És mindenképp a legokosabb. Külön szellem a lemezen - ellenpontja és támasza a hangritmusnak. Sok-sok éve, sok együttes óta látom, hallom, de most finomabb, mint valaha volt. Csengő-bongó szerszámain a világot szórja szerte, ha meg dobol - mint a végzet.

A gitár - Farkas Zoltán és T. Bali - a "külvilág" tónusával, erejével dominál a lemezen. Az énekes-szövegmondó hangsúlyozott ellenfele. Árnyaltabb és finomlelkűbb az itthoni kollégáknál. Az elszakadó futamoknál is marad benne líra.

Számomra a lemezen Huszár Mihály a nagy felfedezés. Végre megint egy basszista, aki összefog egy bandát és egy soundot. Érzi a karaktert, és kézben tartja a rábízott világot, az meg lüktetni kezd, ha megérinti.

Szemzőnek hosszú évek óta melengetett terve, hogy Hamvas Béla szövegeiből összeállít egy zenei anyagot. Megérett rá az idő, és élni tudott a kínálkozó alkalommal. Díjazom a bátorságot, hogy zenésztársaival mind a jegyzett komolyzene, mind a jegyzett rockvilág köreiből kiszálltak, és hallhatóan azt csinálják, ami őket is elbűvöli.

Zenéjük nem szépséghajhász.

Élvezni tudja minden ember, aki elég szabad ahhoz, hogy élvezhessen.

Antal István

Leo Records CD LR 312, England

A KONCERTEK

LÁTHATATLAN TÖRTÉNET

Hét vázlat Hamvas Béla gondolatai kapcsán

(Forgács Péter Privát Film és Fotó Archívumának filmjeivel)

A zenészek

Szemző Tibor (hang, basszusfuvola, fúvós kontroller)

Magyar Péter Összekötő (dobok és ütőhangszerek)

Huszár Mihály (bőgő, basszusgitár)

T. Bali (gitár, billentyűk)

Lázár Zsigmond (brácsa, billentyűk)

Regenye Zoltán (hangmérnök)

Az Időpontok és helyszínek

Régi Zsinagóga, Szeged - MASZK Egyesület

2001. május 4., este 8.30

Trafó, Kortárs Művészetek Háza, Budapest

2001. május 5., este 8.30

ALTERNATIVA Nemzetközi Új Zenei Fesztivál, Moszkva

2001. május 10., este 7.30

MűvészetMalom, Szentendre

2001. május 12. , este 7

Int. Festival Musique Actuelle Victoriaville, Canada

2001. május 17., este 8

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.