Könyv: Hagyd el! (Beck András: Hagyni a teóriát másra)

  • Jánossy Lajos
  • 2001. május 3.

Zene

Ajó kritikakötetek nem csupán öntörvényűleg kiválasztott műalkotásokról szóló szövegek gyűjteményei, hanem szellemi önarcképek, egy-egy sajátságos észjárás kemény sziluettű lenyomatai is. Igaz ez elsősorban akkor, ha a szerző olyan befogadó, akinél
Ajó kritikakötetek nem csupán öntörvényűleg kiválasztott műalkotásokról szóló szövegek gyűjteményei, hanem szellemi önarcképek, egy-egy sajátságos észjárás kemény sziluettű lenyomatai is. Igaz ez elsősorban akkor, ha a szerző olyan befogadó, akinél

állandó szellemi készenlétének garanciája

nem pusztán az elméleti felkészültség, hanem a "civil" olvasói (nézői) jelenlét folyamatos ébren- tartása is. "A kritikust az választja el az irodalomtudóstól, hogy nem hajlandó teljesen elnyomni magában ennek az olvasónak az emlékét" - állapítja meg Beck, amivel már könyve elején kijelöli azt a perspektívát, ahonnan és ahogyan a műveket nézi. Ez a beállítódás pedig roppant szimpatikus, szabad elmemunkát eredményez. Beck ugyanis alapvetően kérdez, mondatai mögött ott érzem a kíváncsi tekintetet, amely feltevéseit és válaszait hitelesíti.

"Saját kérdéseimmé formálni a modern művészet ellen unos-untalan felhozott vádakat: e kötet írásaiban leginkább ez foglalkoztatott. A megértés művészetét kiterjeszteni a művekkel kapcsolatos értetlenkedésre. Feltérképezni az elmélyült, megértésre törekvő figyelem és a türelmetlenebb, a műveken és a művekkel megütköző megközelítés ellentétének formáit" - ezekkel a szavakkal harangozza be a szerző a könyv "fülén" írásait, és magam sem tudnék jobb ajánlólevelet Beck számára kiállítani. Máskülönben sem véletlen, hogy a kritikust saját programjával szembesítem, ugyanis Beck kötetének egyik legfőbb erénye, hogy képes feltenni metakritikai (tehát önmagára is vonatkozó) kérdéseket, válaszként pedig olyan megfontolásokat artikulálni, amelyek a huszadik század művészetértésének alapjait érintik, és amelyek minden bizonnyal a legtöbb befogadóban is minduntalan felmerülnek, azzal a különbséggel, hogy az utóbbi maradék bizonyosságainak elvesztéséért aggódó félelmében tisztelettudóan legtöbbször elhárítja ezeket. Beck azonban

nem retteg a talajvesztéstől

Kérdéseivel - ad absurdum - eddigi, jól bevált értelmezői gyakorlatainkat bizonytalanítja el. Biztat, hogy merjünk bizonytalankodni, tanácstalankodni. Gondolatainak áttekinthetőségét stílusának sallangmentes eleganciája szavatolja.

Pontos szerkesztésre vall, hogy a Hagyni a teóriát másra című kötet első írása (Szolidaritás, de kivel?) igazi felütése a könyvnek, ugyanis ezen a pár oldalon Beck esszéisztikus nagyvonalúsággal és reflexív pontossággal fogalmazza meg a szakmai elmélet és a befogadói gyakorlat ellentmondásának problémáit, a kettő közötti feszültséget, amely köré az egész kötet szerveződik. Kiindulópontja Flaubert ismert mondata: "Ahhoz, hogy valamely dolog érdekes legyen, elegendő, ha sokáig nézzük." Ezt a kijelentést választja Beck a modern művészet értelmezési stratégiáira is kiterjeszthető fordulatnak, mert, mint megállapítja: "Flaubert-rel kezdődik a mű eszméjének művészete, az aszketikus, kritikai hagyomány, melyet Mallarmé és Valéry visz tovább, s amelynek Duchamp Nagy üvege ad ironikus fordulatot a képzőművészet területén." Beck szerint tehát olyan művészettörténeti irányváltással van dolgunk, amelynek végső stádiumát, természetesen nem vitathatatlan érvénnyel, de okkal írhatja le Danto a művészettörténet végeként, amikor a művészet azonossá válik önmaga filozófiájával. Elég, ha Duchamp művére gondolunk, és máris szembe kell találjuk magunkat azzal a paradoxonnal, hogy képzőművészként olyan művet alkotott, amely "kivonja magát a látás fennhatósága alól: hasztalan nézzük, hiszen nem a szemnek készült" (13. o.), vagyis a mű kilép önnön definícióinak köréből, és ezzel nem pusztán saját létmódjának határait, tehát minőségét írja át, hanem a befogadóét is. S hogy innentől kezdve egyáltalán tudunk-e valamit kezdeni az amúgy is fogós kérdéssel, hogy mitől is művészet bármi, erre természetesen Becknek sincs egyértelmű válasza, de mindez nem készteti kérdései felfüggesztésére.

"Létezik-e bármiféle kritérium a valódi esetlegesség és az esetlegesség látszatának megkülönböztetésére? Meddig tekinthetjük a regény-intenció részének a könyvvel szembeni tanácstalanságunkat, és mikor láthatjuk benne kudarcát?" (15. o.) - jegyzeteli ekképpen Márton László Átkelés az üvegen című regényét. Majd még extrémebb művészi eseményeknek feszül, nevezetesen Cage művészetének és - elsősorban - művészetelméletének, az elhírhedt 4´33´´-nak (ennyi ideig ül mozdulatlanul a zongorista a hangszer előtt), amelynek "elemzése" hasonló fejtörést okoz Becknek, mint a Duchamp-munka. Mert ha Duchamp törekvése, hogy a néző számára irrelevánssá tegye a látványt, akkor Cage a 4´33´´-ban valami hasonlóval kísérletezik, amikor darabja a "lejegyzés szintjén csak és kizárólag szavakból, az előadónak szánt utasításokból áll, tisztán verbális formában létezik, s ennyiben, ha tetszik, Cage írói munkásságának része." (103. o.)

Beck kötetének írásai végig

a befogadói tapasztalatokat

szembesítik egymással,

a már lassan unalomig idézett Susan Sontaggal szólva: a mű hermeneutikai és erotikus aspektusait, a kettő között kialakult avagy konstruált arányeltolódásokat. A kritikus erre a pontra fokuszál, ami lehetővé teszi számára, hogy egy gondolati egységben értelmezze egymás mellett Az ellenség művészetét (Kemény István), amely elsáncolja magát az értelmezéssel szemben, vagy Gertrud Stein alakját és műveit, akiről és amikről hasonlók mondhatók el, a szintén határsértő Karinthyt és a ready made és a konceptualizmus határán egyensúlyozó Eperjesi Ágnest. S ha a bevezető futamokban önarcképről beszéltem, akkor nem felejtkezhetem el a Farkas Zsolt Mindentől ugyanannyira című kritikagyűjteményéről szóló írás három soráról: "Farkas kritikusi alapállása a fölény, fölényének alapja azonban nem mindig ugyanaz. Kritikusi öntudatát hol a fölényes tudás, vagyis a szellemi fölény ambíciója feszíti, hol pedig az átlagolvasó ítéletéhez való ragaszkodás táplálja." (39. o.) Ha csupán egyetlen erényét kéne Becknek kiemelni, a fentiek fényében mondható, hogy kritikusi attitűdjének nemes vonását pont az átlagolvasó (ha van ilyen) és a szakmailag felkészült elemző arányos egymás mellett élése adja. Valamelyik mindig elviszi a balhét. Vállalja a kisördög szerepét, akiről köztudomású, hogy nem alszik.

Jánossy Lajos

Magvető, 2000, 181 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.