Koncert

Chelsea Wolfe

Zene

Hol van az a makulátlan lelkű ifjú, aki az apokalipszis angyalának leheletét a tarkóján érezve nem tántorodik meg és nem omlik bele izzó gyönyörök reményében a lény puha, óvó karjaiba? Gondolom, ilyen ifjú nincs, de az biztos, hogy amikor a gótikus
doom metál örvénylő tengerének szirénje színpadra lép az A38 hajó gyomrában, és belekezd túlvilági áriázásába, akkor aki él és mozog, feltöltekezik a pusztító mélység lírai szépségével. A dögnehéz, komótos basszus hörgése a gyomron keresztül sugározza a pokolbéli mannát, a szoprán kántálást meg-megszakító meghökkentő vakkantások és a hangszőnyegből néha kihallatszó mélytengeri susmorgás a koponyacsúcsot nyitja fel, és okoz szolid hidegrázást. Emberi arcoknak itt már nincs hely, a kvartett ellenfényben celebrál, a negativitás ősereje személytelenül emanál, mint a Nap. Az észak-kaliforniai énekes 2010-es indulása óta egyre többet bízik erre a kisugárzásra – anélkül, hogy magából megmutatna bármit. Még mindig teljesen egyedi hangon szólal meg a goth/noise/art rock színtéren, de a zseniális, mégis visszafogott és baljósan intim pszichofolk albumok (The Grime and the Glow, 2010; Apokalypsis, 2011) után elmozdult az egyszerűbb, hangosabb, könnyebben beazonosítható zenei formák felé – a dark wave hatásokat mutató 2015-ös Abyss-szen, de főleg a doom metállal kísérletező friss lemezen, a Hiss Spunon modoros és hatásvadász megoldások törik meg a varázst. Wolfe az instant sokkolás vágyától hajtva feleslegesen korlátozza az önmaga által felállított műfaji és esztétikai keretekkel megzabolázhatatlan zenei karakterét. Nem lenne elegáns azon keseregni, hogy a mainstream kultúra felzabálja az egyéniséget, de attól tartok, a folkzenész családba született, hét­évesen verseket körmölő, alvászavaros, színpadfóbiás és lámpalázas Wolfe zenéjének nem tett jót, hogy a Trónok harcának, a Walking Deadnek, sőt egy Jaguar-reklámnak (!) köszönhetően sok százezren megismerték.

A38 hajó, augusztus 2.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.