Koncert

Chelsea Wolfe

Zene

Hol van az a makulátlan lelkű ifjú, aki az apokalipszis angyalának leheletét a tarkóján érezve nem tántorodik meg és nem omlik bele izzó gyönyörök reményében a lény puha, óvó karjaiba? Gondolom, ilyen ifjú nincs, de az biztos, hogy amikor a gótikus
doom metál örvénylő tengerének szirénje színpadra lép az A38 hajó gyomrában, és belekezd túlvilági áriázásába, akkor aki él és mozog, feltöltekezik a pusztító mélység lírai szépségével. A dögnehéz, komótos basszus hörgése a gyomron keresztül sugározza a pokolbéli mannát, a szoprán kántálást meg-megszakító meghökkentő vakkantások és a hangszőnyegből néha kihallatszó mélytengeri susmorgás a koponyacsúcsot nyitja fel, és okoz szolid hidegrázást. Emberi arcoknak itt már nincs hely, a kvartett ellenfényben celebrál, a negativitás ősereje személytelenül emanál, mint a Nap. Az észak-kaliforniai énekes 2010-es indulása óta egyre többet bízik erre a kisugárzásra – anélkül, hogy magából megmutatna bármit. Még mindig teljesen egyedi hangon szólal meg a goth/noise/art rock színtéren, de a zseniális, mégis visszafogott és baljósan intim pszichofolk albumok (The Grime and the Glow, 2010; Apokalypsis, 2011) után elmozdult az egyszerűbb, hangosabb, könnyebben beazonosítható zenei formák felé – a dark wave hatásokat mutató 2015-ös Abyss-szen, de főleg a doom metállal kísérletező friss lemezen, a Hiss Spunon modoros és hatásvadász megoldások törik meg a varázst. Wolfe az instant sokkolás vágyától hajtva feleslegesen korlátozza az önmaga által felállított műfaji és esztétikai keretekkel megzabolázhatatlan zenei karakterét. Nem lenne elegáns azon keseregni, hogy a mainstream kultúra felzabálja az egyéniséget, de attól tartok, a folkzenész családba született, hét­évesen verseket körmölő, alvászavaros, színpadfóbiás és lámpalázas Wolfe zenéjének nem tett jót, hogy a Trónok harcának, a Walking Deadnek, sőt egy Jaguar-reklámnak (!) köszönhetően sok százezren megismerték.

A38 hajó, augusztus 2.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.