Koncert

Chelsea Wolfe

Zene

Hol van az a makulátlan lelkű ifjú, aki az apokalipszis angyalának leheletét a tarkóján érezve nem tántorodik meg és nem omlik bele izzó gyönyörök reményében a lény puha, óvó karjaiba? Gondolom, ilyen ifjú nincs, de az biztos, hogy amikor a gótikus
doom metál örvénylő tengerének szirénje színpadra lép az A38 hajó gyomrában, és belekezd túlvilági áriázásába, akkor aki él és mozog, feltöltekezik a pusztító mélység lírai szépségével. A dögnehéz, komótos basszus hörgése a gyomron keresztül sugározza a pokolbéli mannát, a szoprán kántálást meg-megszakító meghökkentő vakkantások és a hangszőnyegből néha kihallatszó mélytengeri susmorgás a koponyacsúcsot nyitja fel, és okoz szolid hidegrázást. Emberi arcoknak itt már nincs hely, a kvartett ellenfényben celebrál, a negativitás ősereje személytelenül emanál, mint a Nap. Az észak-kaliforniai énekes 2010-es indulása óta egyre többet bízik erre a kisugárzásra – anélkül, hogy magából megmutatna bármit. Még mindig teljesen egyedi hangon szólal meg a goth/noise/art rock színtéren, de a zseniális, mégis visszafogott és baljósan intim pszichofolk albumok (The Grime and the Glow, 2010; Apokalypsis, 2011) után elmozdult az egyszerűbb, hangosabb, könnyebben beazonosítható zenei formák felé – a dark wave hatásokat mutató 2015-ös Abyss-szen, de főleg a doom metállal kísérletező friss lemezen, a Hiss Spunon modoros és hatásvadász megoldások törik meg a varázst. Wolfe az instant sokkolás vágyától hajtva feleslegesen korlátozza az önmaga által felállított műfaji és esztétikai keretekkel megzabolázhatatlan zenei karakterét. Nem lenne elegáns azon keseregni, hogy a mainstream kultúra felzabálja az egyéniséget, de attól tartok, a folkzenész családba született, hét­évesen verseket körmölő, alvászavaros, színpadfóbiás és lámpalázas Wolfe zenéjének nem tett jót, hogy a Trónok harcának, a Walking Deadnek, sőt egy Jaguar-reklámnak (!) köszönhetően sok százezren megismerték.

A38 hajó, augusztus 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.