Lemez

Chevel: Blurse

  • Velkei Zoltán
  • 2015. november 15.

Zene

A Stroboscopic Artefacts kiadó nagy dolgokat könyvelhetett el az elmúlt bő öt évben: a vállalkozást vezető Lucy felhelyezte Olaszországot a techno világtérképére, ráadásul a saját holdudvara mellett platformot biztosított azoknak a – világ minden tájáról érkező – művészeknek is, akik mára a színtér meghatározó alakjai lettek (például Xhinnek Szingapúrból, Donornak Amerikából, Percnek Angliából). Az őszt a fiatal Dario Tronchin, ismertebb nevén Chevel új albumával nyitják, aki az utóbbi években a techno kísérletező kedvű, de biztos kezű előadójaként pozi­cionálta magát.

A Blurse talán az eddigi legszerteágazóbb kiadvány a Stroboscopic Artefacts életében. Absztrakt tört ütemeivel csak ritkán hajlik a techno felé – a Down And Outról pél­dául hamarabb juthat eszünkbe Mark Fell és az .snd, mint bármi Berlinből, míg a Watery Drumming és a Stranded a pár évvel ezelőtti, agyasabb grime-zenékre reflektál, főként Pinch és Untold kevésbé tánctérorientált munkásságára emlékeztet. A két véglet között aztán megbújnak hallgatóbarátabb témák is: néha előkerül egy-egy meleg dubsáv (Identity Switch) és van IDM is a szebb fajtából (A Form of Love), így Chevelt számos olyan oldaláról megismerhetjük, amelynek létezéséről nem feltétlenül tudtunk. A stílusparádé remek, de azért nem mindig ugorja meg a végeredmény az elvárt szintet: helyenként a kevesebb több lehetett volna, és szó, ami szó, nagyon hiányzik az albumról egy-két igazán kiugró, emlékezetes szám, ami évekkel később is hivatkozási pont lehetne a szerző diszkográfiájában.

Stroboscopic Artefacts/Aktrecords, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”