Lemez

Chevel: Blurse

  • Velkei Zoltán
  • 2015. november 15.

Zene

A Stroboscopic Artefacts kiadó nagy dolgokat könyvelhetett el az elmúlt bő öt évben: a vállalkozást vezető Lucy felhelyezte Olaszországot a techno világtérképére, ráadásul a saját holdudvara mellett platformot biztosított azoknak a – világ minden tájáról érkező – művészeknek is, akik mára a színtér meghatározó alakjai lettek (például Xhinnek Szingapúrból, Donornak Amerikából, Percnek Angliából). Az őszt a fiatal Dario Tronchin, ismertebb nevén Chevel új albumával nyitják, aki az utóbbi években a techno kísérletező kedvű, de biztos kezű előadójaként pozi­cionálta magát.

A Blurse talán az eddigi legszerteágazóbb kiadvány a Stroboscopic Artefacts életében. Absztrakt tört ütemeivel csak ritkán hajlik a techno felé – a Down And Outról pél­dául hamarabb juthat eszünkbe Mark Fell és az .snd, mint bármi Berlinből, míg a Watery Drumming és a Stranded a pár évvel ezelőtti, agyasabb grime-zenékre reflektál, főként Pinch és Untold kevésbé tánctérorientált munkásságára emlékeztet. A két véglet között aztán megbújnak hallgatóbarátabb témák is: néha előkerül egy-egy meleg dubsáv (Identity Switch) és van IDM is a szebb fajtából (A Form of Love), így Chevelt számos olyan oldaláról megismerhetjük, amelynek létezéséről nem feltétlenül tudtunk. A stílusparádé remek, de azért nem mindig ugorja meg a végeredmény az elvárt szintet: helyenként a kevesebb több lehetett volna, és szó, ami szó, nagyon hiányzik az albumról egy-két igazán kiugró, emlékezetes szám, ami évekkel később is hivatkozási pont lehetne a szerző diszkográfiájában.

Stroboscopic Artefacts/Aktrecords, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.