Lemez

Uncle Acid and The Deadbeats: The Night Creeper

  • - greff -
  • 2015. november 15.

Zene

A mágikus gondolkodás ütemes visszaszüremkedését a nyugati világba nemcsak a fantasyfilmek szüntelenül terebélyesedő hulláma jelzi, hanem az úgynevezett okkult rockzene évről évre szaporodó sikerei is. A zsáner ma még csak az under­groundot uralja, de ami késik, nem múlik, hisz’ jól tudjuk: az erő a művészetben a pincéből árad, és a padlás felé tör. Az Uncle Acid nemrég például már a Black Sabbath előzenekaraként mutathatta meg magát sokezres új közönségeknek, amelyek az ismerős referenciák miatt könnyedén rácsatlakozhattak a négyes zenéjére. Az angol zenekar dalai – kisebb progrockos kitérőket téve – ugyanis határozottan visszakanyarodnak a kora 70-es évek sötét Sabbathjához. Ez még igazán nem volna újdonság, hiszen ilyesmivel az utóbbi 30 évben legalább öt-hatszázezer zenekar megpróbálkozott. A pluszt azok az utalások adják, amelyek a csak megsejthető tartalmakra mutatnak a dalaikban. Ebben pedig igazán nagy tud lenni a zenekar, amelynek tagjai a Night Cree­peren a ködös, alkonyi Anglia titkos jelekkel kommunikáló nagymeste­reiként lépnek elénk, akik fél lábbal a Cam folyó partját, a másikkal viszont a lidércek és démonok birodalmát tapossák. A hangulathoz sokat hozzátesz K. R. Starrs két világ közt csúszkáló énekhangja, amelynek merőben egyedi árnyalatában zavarba ejtő keverékét észlelhetjük a férfi és női tónusoknak, de a hangszeresek is kitesznek magukért, amikor a kifogástalan döngetések mögé újra és újra odakennek egy-egy hal­ványan derengő dallamot. Kár, hogy a legvégére nem marad más, csak a kábult merengés a semmibe.

Rise Above, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.