Lemez

Uncle Acid and The Deadbeats: The Night Creeper

  • - greff -
  • 2015. november 15.

Zene

A mágikus gondolkodás ütemes visszaszüremkedését a nyugati világba nemcsak a fantasyfilmek szüntelenül terebélyesedő hulláma jelzi, hanem az úgynevezett okkult rockzene évről évre szaporodó sikerei is. A zsáner ma még csak az under­groundot uralja, de ami késik, nem múlik, hisz’ jól tudjuk: az erő a művészetben a pincéből árad, és a padlás felé tör. Az Uncle Acid nemrég például már a Black Sabbath előzenekaraként mutathatta meg magát sokezres új közönségeknek, amelyek az ismerős referenciák miatt könnyedén rácsatlakozhattak a négyes zenéjére. Az angol zenekar dalai – kisebb progrockos kitérőket téve – ugyanis határozottan visszakanyarodnak a kora 70-es évek sötét Sabbathjához. Ez még igazán nem volna újdonság, hiszen ilyesmivel az utóbbi 30 évben legalább öt-hatszázezer zenekar megpróbálkozott. A pluszt azok az utalások adják, amelyek a csak megsejthető tartalmakra mutatnak a dalaikban. Ebben pedig igazán nagy tud lenni a zenekar, amelynek tagjai a Night Cree­peren a ködös, alkonyi Anglia titkos jelekkel kommunikáló nagymeste­reiként lépnek elénk, akik fél lábbal a Cam folyó partját, a másikkal viszont a lidércek és démonok birodalmát tapossák. A hangulathoz sokat hozzátesz K. R. Starrs két világ közt csúszkáló énekhangja, amelynek merőben egyedi árnyalatában zavarba ejtő keverékét észlelhetjük a férfi és női tónusoknak, de a hangszeresek is kitesznek magukért, amikor a kifogástalan döngetések mögé újra és újra odakennek egy-egy hal­ványan derengő dallamot. Kár, hogy a legvégére nem marad más, csak a kábult merengés a semmibe.

Rise Above, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.