Koncert

Leszek Możdżer

Zene

Leszek Możdżer gyakori vendég a magyar pódiumokon – is. Otthon, Lengyelországban szupersztár, becsületrendet is kapott már, de az európai jazzben szintén otthonra talált, a legdinamikusabb német lemezkiadó vezető művésze. Tavaly is járt nálunk triójával, Lars Danielssonnal és Zohar Frescóval. Mindig sikere volt, de most a harmadik rá­adás után is mindenki úgy ült a helyén, mintha nem akarna hazamenni. Szólóban játszott a Zeneakadémián, többnyire preparált zongorán, változatosabb műsort prezentálva, mint valaha. Hasított a koncepciója, amit már lehetett sejteni akkor is, amikor még nem is mondott semmit. Fél óra után elárulta, hogy neki most Bachot és Lutosławskit kellene előadnia, mert ide­jövet látta a plakáton, és bár ő csak egy jazz-zongorista, azért megpróbálja, ami tőle telik. Nos, egy évszázada tart a mérkőzés, hogy a komolytalan jazzelőadók magukat
a komolyzenészekhez igyekeznek mér­ni. Możdżer ezen a meccsen rúgott most egy mesterhármast. Természetesen játszotta saját témáit, meg a modern lengyel jazz ősatyja, Krzysztof Komeda előtt is fejet hajtott. Ezeket mindig erősen pianisztikusan, a romantikáig visszakövethető jegyekkel gazdagon díszítve, káprázatosan és a preparálással új értelmezési síkot nyitva szólaltatta meg. Azután igenis mutatott Lutosławskit, Prokofjevet, a ráadásban Depeche Mode-ot és leginkább Bachot. Bachot nagyon könnyű elrontani, jazzesítve először vicces, azután könnyen ciki lesz. Csakhogy Możdżer nem érte be egy kis szinkópásítással, hanem új minőséget teremtett, a kompozíciós technika helyett a mester szellemét tette magáévá. Możdżer elbeszélő képessége, kompozíciós és hangszerelési teljesítménye eddig is lenyűgözött, de ez az egészen fölényes tudású, kolosszálisan eredeti és újabban lezseren és iróniával kiálló, az improvizációt tökélyre vivő zongorista a hanyagul a húrok közé vetett ezüstláncával mindent vitt.

Zeneakadémia, Solti Terem, október 1.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.