Lemez

Jéghideg éj

Chromatics: Kill For Love

  • Nagy V. Gergõ
  • 2012. május 2.

Zene

Nem tűnt volna mondjuk egyébként sem vacaknak, de azért a Drive lopakodásra komponált nyitányát nagyban a háttérzene baljós cincogása avatta annyira vagánnyá - rögtön Ryan Gosling fogpiszkálója mellett. A Tick Of The Clock mozgóképes debütje szélesebb körben is ismertté tette a blogoszférában már egy ideje kaserolt Chromaticsot, amely afféle bárdolatlan no-wave bandaként indult a kétezres évek elején, hogy aztán a Glass Candyből ismert Johnny Jewel csatlakozása után italodiszkóból, szintipopból és posztpunkból egyaránt merítő markáns hangzással hívja föl magára a figyelmet. A várva várt negyedik korong az elődjéhez (Night Drive) hasonlóképp nagyvárosi melankóliát árasztó, jéghideg tapintású elektropopslágerekből és jobbára instrumentális, atmoszferikus tételekből épül föl - ám nagyobbára ezzel együtt is egységesnek mutatkozik. Mert jóllehet a lemez legizmosabb számaiban rendre a lebegős hangú Ruth Radelet búg a hűvös, monoton alapok, a pulzáló analóg szintik és a száraz gitárok fölött, a jelenlétét nélkülöző, látványosan filmzenés karakterű tételek sem feltétlenül lógnak ki a képből - inkább erősítik a végig lefegyverző, noiros atmoszférát. Johnny Jewel egyként nagy becsben tartja a nyolcvanas évek legkommerszebb popdíváit és patinásabb filmzenéit (néhol ezúttal is kísért Giorgio Moroder, a Goblin vagy épp John Carpenter szelleme), s e vonzalmait prímán sikerült szintetizálnia a legújabb korongon. Ráadásképp a Chromaticsnak összejött egy szolid bravúr: Neil Young leginkább közhellyé koptatott dalát (Hey Hey My My) új életre lehelve tudják elénk vezetni.

Italians Do It Better, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.