Lemez

Luis de Briceño: El fenix de Paris

  • - csont -
  • 2012. április 30.

Zene

Az 1998-ban a hegedűs Vincent Dumestre alapította, Le Poéme Harmonique névre hallgató együttes elsősorban rendkívül látványos, "historikus" színházi előadásairól ismert; legutolsó lemezük, noha nem színház, szintén erősen teátrális jellegű.

Középpontjában az a dallamgyűjtemény, azaz voltaképpen gitáriskola áll, amelyet a feltehetően galíciai származású, XIII. Lajos udvarával igen kiváló kapcsolatokat kiépített Luis de Briceño állított össze és jelentetett meg 1626-ban. A nagyszerű, zenetudományos igényű műsorfüzetben található Cervantes-idézetből megtudhatjuk, hogy ebben az időben Párizsban igen nagy divatja támadt a "spanyolos" kultúrának és mindennek, ami "kasztíliai". Érthető. Tüzes dallamok, szerelmes és vallásos szövegek, forróság, napfény, édes mélabú, hihetetlen sodrású táncokban elbeszélve: seguidilla, folia, villancico, pasacalle - hogy csak párat nevezzünk néven. Mintha jó kétszázötven évvel később Bizet a Carmen komponálásakor még ismerte volna ezt a pokoli lendületet: csupa ringó csípőjű Carmencita, Preciosilla, Mercedes, Frasquita népesíti be a 17. század udvari tereit. A két énekesnő, Claire Lefilliatre és Isabelle Druet teljesen természetesen fakad dalokra, ha kell, elomlóak, ha kell, hidegen gőgösek, vérbeli nők minden pillanatban a vérforraló kasztanyettacsörgések és gitárviharzások előterében. Ez a legkevésbé sem muzeális zenélés olyan, mintha egy imaginárius barokk diszkóban ülnénk, vörösboros poharat markolva, fáklyafényben, a tenger partján, langyos-pajkos szellőcskék játszadozása közepette.

Alpha, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.