Cikkünk után szigorított a főigazgató az Opera járványügyi korlátozásain

Zene

Az Opera közel 300 koronavírussal megfertőződött dolgozójáról szóló cikkünket követően a főigazgató több premiert is elhalasztott. A nagyobb létszámú, 10 fő részvételét meghaladó online produkciókat ugyanakkor a dolgozók egészségéért aggódó szakszervezetek kérésére sem állították le.

A Magyar Állami Operaházban májusra tervezett bemutatók elmaradnak, erről értesítették az énekkar tagjait április 1-jén, három nappal azt követően, hogy megírtuk: az énekkar tagjainak majdnem fele, 61 fő kapta el a koronavírust. Az értesítés szerint az intézkedés a főigazgató, Ókovács Szilveszter döntése volt, amit a járványveszély kockázatainak maximális csökkentése érdekében hozott meg. Az idei évadban elmaradó premiereket a következő évadra helyezte át a már korábban kitűzött sorozatok első előadásainak időpontjára, az ezzel kapcsolatos próbák elmaradnak. A törölt produkciók közé került a júniusra tervezett Csillagóra Gála, amely helyett az áprilisban elmaradt Ybl-koncert zenekari változatát adják elő. Ugyancsak júniusban tartják a korábban törölt Notre Dame hangfelvételét, illetve a Josephine császárné online sugárzott előadását. A nagylétszámú próbákkal és előadásokkal március 8-tól már leálltak, és a rendelkezés szerint április 19. után sem fognak tartani – a szüneteltetést május 31-ig hirdette meg a főigazgató.

Az Opera által készített összesítés szerint 2020 szeptember óta a Dalszínház közel 300 munkatársa kapta el a vírust, legtöbben az énekkarból, a zenekarból és a balettkarból estek át a betegségen. 2021. március 10-ig 236 fő fertőződött meg koronavírussal, javuk az operaházi előadásokat prezentáló művészek közül került ki: az énekkarból 61, a zenekarból 57, a balettkarból 45 fő. A fertőzés majdnem az énekkar felét érintette, 43 százalékuk lett beteg, a balettkarnak 32, a zenekarnak 30 százaléka.

Az előadások háttérmunkáit végzők között is magas volt az esetszám, a színpad tári dolgozók közül 41 fő betegedett meg. A színpadi munkától távolodva jelentősen csökkent a mutató: az adminisztrációban 16, a műhelyben 8 fő esett át a Covidon. Más munkakörben és szervezeti egységben dolgozók közül 6-an kapták el a fertőzést. A valódi fertőzöttségi mutatók azonban ennél magasabb lehetnek, a belsősökről készített összesítés ugyanis nem tartalmazza a külsős fellépők megbetegedéseit. Annyi azonban tudható, hogy 2020. november 18-án a magánénekesek, statiszták és gyerekkarosok között 54 fertőzöttet regisztráltak.

A fertőzöttségi adatokat megismerve az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) igazolva látta novemberi figyelmeztetését, amikor a nagylétszámú részvételt igénylő próbák és az online előadások azonnali leállítására szólította fel a dalszínház vezetőjét.

A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével együtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a vírusveszéllyel kapcsolatos állásfoglalását ajánlották Ókovács Szilveszter figyelmébe, amely fokozottan veszélyesnek tartja a zenekarok, énekkarok, tánckarok munkáját vírusveszély idején. Ezek a tevékenységek ugyanis ontják a kiáramló levegőt s ezzel a vírusok cseppjeit is a védtelen munkatársak felé, ezért rövidebb, kis csoportos énekkari, zenekari próbákat javasoltak.

A főigazgató a kormány által november 11-én elrendelt járványügyi szigorítások után sem szüneteltette a próbákat, csak a közönség jelenlétében tartott előadásokat, nyilvános próbákat és rendezvényeket iktatta ki. Az online térben tartott élő közvetítéses előadásokat és próbáit, illetve más előadások próbáit továbbra is megtartották, ha tudták.

Az Opera a Narancs.hu-nak küldött válaszában

a 236 bizonyított esetet nem tartotta jelentősnek, mondván: „ez a dolgozók mintegy 20 százaléka a magyar társadalom bizonyított és látens fertőzöttségétől nem tér el”.

Mint közölték, kórházi ellátásra kevesebb, mint tízen szorultak, egy fő hunyt el, jelentős mennyiségű elvégzett tesztnek köszönhetően nagy számban szűrtek ki tünetmentes személyeket.

A szakszervezet március 2-án újfent levélben kérte a főigazgatót a nagylétszámú próbák leállítására; választ nem kaptak, viszont 4-én tömeges tesztelésre került sor. Az előadások megtartásától Ókovács a március 8-tól érvényes további kormányzati szigorítások utolsó pillanatáig nem állt el, március 6-án, szombaton online balettprodukciót mutattak be.

Az Opera lapunknak küldött március 29-i válaszában arról írt, hogy „10 szereplő felett nincs próba és gyakorlat sem hetek óta, és most már online előadásokat sem tartunk”. Újabb kérdéseinkre küldött válaszukból viszont ezt az állításukat cáfoló információkat közöltek. Miközben „az érvényes egészségügyi szabályok szigorú betartásával továbbra is folytatják 10 fő alatti rendpróbáit” még áprilisban két online közvetítés rögzítését tervezik, amennyiben az előzetes tesztelések alapján lehetőség nyílik rájuk. Április 22-én a Magyar Nemzeti Balett Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáját forgatják zenekar nélkül, összesen 14 táncos részvételével. Április 23-án, Kolonits Klára áriaestjét rögzíti az Opera összesen hét előadóművész közreműködésével. Májustól folytatják az OperaSzerda című ingyenes opera-keresztmetszeteket, amelyeken az Opera szólistái zongorakísérettel adnak elő áriákat, duetteket. Mint az Opera elismerte, ezek az előadások is meghaladják a 10 fő részvételét a produkció léterhozásakor.

„Ezek ugyancsak csekély előadói apparátusa is kb. 10 fő, azt a közvetítés technikai személyzetével sem, vagy csak elvétve és minimális mértékben haladja meg.”

Pünkösd alkalmából májusban a Parsifal és a Máté-passió zongorás keresztmetszetét tervezi az Opera, 9 fős kórus részvételével. Rákérdeztünk, hogy e három produkcióhoz az előadókon kívül hány fős a háttérgárda, például karvezető, karmester, ügyelő, fodrász, kellékes tartozik, de erre vonatkozó kérdéseinkre nem kaptunk választ.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.