Cikkünk után szigorított a főigazgató az Opera járványügyi korlátozásain

Zene

Az Opera közel 300 koronavírussal megfertőződött dolgozójáról szóló cikkünket követően a főigazgató több premiert is elhalasztott. A nagyobb létszámú, 10 fő részvételét meghaladó online produkciókat ugyanakkor a dolgozók egészségéért aggódó szakszervezetek kérésére sem állították le.

A Magyar Állami Operaházban májusra tervezett bemutatók elmaradnak, erről értesítették az énekkar tagjait április 1-jén, három nappal azt követően, hogy megírtuk: az énekkar tagjainak majdnem fele, 61 fő kapta el a koronavírust. Az értesítés szerint az intézkedés a főigazgató, Ókovács Szilveszter döntése volt, amit a járványveszély kockázatainak maximális csökkentése érdekében hozott meg. Az idei évadban elmaradó premiereket a következő évadra helyezte át a már korábban kitűzött sorozatok első előadásainak időpontjára, az ezzel kapcsolatos próbák elmaradnak. A törölt produkciók közé került a júniusra tervezett Csillagóra Gála, amely helyett az áprilisban elmaradt Ybl-koncert zenekari változatát adják elő. Ugyancsak júniusban tartják a korábban törölt Notre Dame hangfelvételét, illetve a Josephine császárné online sugárzott előadását. A nagylétszámú próbákkal és előadásokkal március 8-tól már leálltak, és a rendelkezés szerint április 19. után sem fognak tartani – a szüneteltetést május 31-ig hirdette meg a főigazgató.

Az Opera által készített összesítés szerint 2020 szeptember óta a Dalszínház közel 300 munkatársa kapta el a vírust, legtöbben az énekkarból, a zenekarból és a balettkarból estek át a betegségen. 2021. március 10-ig 236 fő fertőződött meg koronavírussal, javuk az operaházi előadásokat prezentáló művészek közül került ki: az énekkarból 61, a zenekarból 57, a balettkarból 45 fő. A fertőzés majdnem az énekkar felét érintette, 43 százalékuk lett beteg, a balettkarnak 32, a zenekarnak 30 százaléka.

Az előadások háttérmunkáit végzők között is magas volt az esetszám, a színpad tári dolgozók közül 41 fő betegedett meg. A színpadi munkától távolodva jelentősen csökkent a mutató: az adminisztrációban 16, a műhelyben 8 fő esett át a Covidon. Más munkakörben és szervezeti egységben dolgozók közül 6-an kapták el a fertőzést. A valódi fertőzöttségi mutatók azonban ennél magasabb lehetnek, a belsősökről készített összesítés ugyanis nem tartalmazza a külsős fellépők megbetegedéseit. Annyi azonban tudható, hogy 2020. november 18-án a magánénekesek, statiszták és gyerekkarosok között 54 fertőzöttet regisztráltak.

A fertőzöttségi adatokat megismerve az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) igazolva látta novemberi figyelmeztetését, amikor a nagylétszámú részvételt igénylő próbák és az online előadások azonnali leállítására szólította fel a dalszínház vezetőjét.

A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével együtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a vírusveszéllyel kapcsolatos állásfoglalását ajánlották Ókovács Szilveszter figyelmébe, amely fokozottan veszélyesnek tartja a zenekarok, énekkarok, tánckarok munkáját vírusveszély idején. Ezek a tevékenységek ugyanis ontják a kiáramló levegőt s ezzel a vírusok cseppjeit is a védtelen munkatársak felé, ezért rövidebb, kis csoportos énekkari, zenekari próbákat javasoltak.

A főigazgató a kormány által november 11-én elrendelt járványügyi szigorítások után sem szüneteltette a próbákat, csak a közönség jelenlétében tartott előadásokat, nyilvános próbákat és rendezvényeket iktatta ki. Az online térben tartott élő közvetítéses előadásokat és próbáit, illetve más előadások próbáit továbbra is megtartották, ha tudták.

Az Opera a Narancs.hu-nak küldött válaszában

a 236 bizonyított esetet nem tartotta jelentősnek, mondván: „ez a dolgozók mintegy 20 százaléka a magyar társadalom bizonyított és látens fertőzöttségétől nem tér el”.

Mint közölték, kórházi ellátásra kevesebb, mint tízen szorultak, egy fő hunyt el, jelentős mennyiségű elvégzett tesztnek köszönhetően nagy számban szűrtek ki tünetmentes személyeket.

A szakszervezet március 2-án újfent levélben kérte a főigazgatót a nagylétszámú próbák leállítására; választ nem kaptak, viszont 4-én tömeges tesztelésre került sor. Az előadások megtartásától Ókovács a március 8-tól érvényes további kormányzati szigorítások utolsó pillanatáig nem állt el, március 6-án, szombaton online balettprodukciót mutattak be.

Az Opera lapunknak küldött március 29-i válaszában arról írt, hogy „10 szereplő felett nincs próba és gyakorlat sem hetek óta, és most már online előadásokat sem tartunk”. Újabb kérdéseinkre küldött válaszukból viszont ezt az állításukat cáfoló információkat közöltek. Miközben „az érvényes egészségügyi szabályok szigorú betartásával továbbra is folytatják 10 fő alatti rendpróbáit” még áprilisban két online közvetítés rögzítését tervezik, amennyiben az előzetes tesztelések alapján lehetőség nyílik rájuk. Április 22-én a Magyar Nemzeti Balett Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáját forgatják zenekar nélkül, összesen 14 táncos részvételével. Április 23-án, Kolonits Klára áriaestjét rögzíti az Opera összesen hét előadóművész közreműködésével. Májustól folytatják az OperaSzerda című ingyenes opera-keresztmetszeteket, amelyeken az Opera szólistái zongorakísérettel adnak elő áriákat, duetteket. Mint az Opera elismerte, ezek az előadások is meghaladják a 10 fő részvételét a produkció léterhozásakor.

„Ezek ugyancsak csekély előadói apparátusa is kb. 10 fő, azt a közvetítés technikai személyzetével sem, vagy csak elvétve és minimális mértékben haladja meg.”

Pünkösd alkalmából májusban a Parsifal és a Máté-passió zongorás keresztmetszetét tervezi az Opera, 9 fős kórus részvételével. Rákérdeztünk, hogy e három produkcióhoz az előadókon kívül hány fős a háttérgárda, például karvezető, karmester, ügyelő, fodrász, kellékes tartozik, de erre vonatkozó kérdéseinkre nem kaptunk választ.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.