Cikkünk után szigorított a főigazgató az Opera járványügyi korlátozásain

Zene

Az Opera közel 300 koronavírussal megfertőződött dolgozójáról szóló cikkünket követően a főigazgató több premiert is elhalasztott. A nagyobb létszámú, 10 fő részvételét meghaladó online produkciókat ugyanakkor a dolgozók egészségéért aggódó szakszervezetek kérésére sem állították le.

A Magyar Állami Operaházban májusra tervezett bemutatók elmaradnak, erről értesítették az énekkar tagjait április 1-jén, három nappal azt követően, hogy megírtuk: az énekkar tagjainak majdnem fele, 61 fő kapta el a koronavírust. Az értesítés szerint az intézkedés a főigazgató, Ókovács Szilveszter döntése volt, amit a járványveszély kockázatainak maximális csökkentése érdekében hozott meg. Az idei évadban elmaradó premiereket a következő évadra helyezte át a már korábban kitűzött sorozatok első előadásainak időpontjára, az ezzel kapcsolatos próbák elmaradnak. A törölt produkciók közé került a júniusra tervezett Csillagóra Gála, amely helyett az áprilisban elmaradt Ybl-koncert zenekari változatát adják elő. Ugyancsak júniusban tartják a korábban törölt Notre Dame hangfelvételét, illetve a Josephine császárné online sugárzott előadását. A nagylétszámú próbákkal és előadásokkal március 8-tól már leálltak, és a rendelkezés szerint április 19. után sem fognak tartani – a szüneteltetést május 31-ig hirdette meg a főigazgató.

Az Opera által készített összesítés szerint 2020 szeptember óta a Dalszínház közel 300 munkatársa kapta el a vírust, legtöbben az énekkarból, a zenekarból és a balettkarból estek át a betegségen. 2021. március 10-ig 236 fő fertőződött meg koronavírussal, javuk az operaházi előadásokat prezentáló művészek közül került ki: az énekkarból 61, a zenekarból 57, a balettkarból 45 fő. A fertőzés majdnem az énekkar felét érintette, 43 százalékuk lett beteg, a balettkarnak 32, a zenekarnak 30 százaléka.

Az előadások háttérmunkáit végzők között is magas volt az esetszám, a színpad tári dolgozók közül 41 fő betegedett meg. A színpadi munkától távolodva jelentősen csökkent a mutató: az adminisztrációban 16, a műhelyben 8 fő esett át a Covidon. Más munkakörben és szervezeti egységben dolgozók közül 6-an kapták el a fertőzést. A valódi fertőzöttségi mutatók azonban ennél magasabb lehetnek, a belsősökről készített összesítés ugyanis nem tartalmazza a külsős fellépők megbetegedéseit. Annyi azonban tudható, hogy 2020. november 18-án a magánénekesek, statiszták és gyerekkarosok között 54 fertőzöttet regisztráltak.

A fertőzöttségi adatokat megismerve az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) igazolva látta novemberi figyelmeztetését, amikor a nagylétszámú részvételt igénylő próbák és az online előadások azonnali leállítására szólította fel a dalszínház vezetőjét.

A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével együtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a vírusveszéllyel kapcsolatos állásfoglalását ajánlották Ókovács Szilveszter figyelmébe, amely fokozottan veszélyesnek tartja a zenekarok, énekkarok, tánckarok munkáját vírusveszély idején. Ezek a tevékenységek ugyanis ontják a kiáramló levegőt s ezzel a vírusok cseppjeit is a védtelen munkatársak felé, ezért rövidebb, kis csoportos énekkari, zenekari próbákat javasoltak.

A főigazgató a kormány által november 11-én elrendelt járványügyi szigorítások után sem szüneteltette a próbákat, csak a közönség jelenlétében tartott előadásokat, nyilvános próbákat és rendezvényeket iktatta ki. Az online térben tartott élő közvetítéses előadásokat és próbáit, illetve más előadások próbáit továbbra is megtartották, ha tudták.

Az Opera a Narancs.hu-nak küldött válaszában

a 236 bizonyított esetet nem tartotta jelentősnek, mondván: „ez a dolgozók mintegy 20 százaléka a magyar társadalom bizonyított és látens fertőzöttségétől nem tér el”.

Mint közölték, kórházi ellátásra kevesebb, mint tízen szorultak, egy fő hunyt el, jelentős mennyiségű elvégzett tesztnek köszönhetően nagy számban szűrtek ki tünetmentes személyeket.

A szakszervezet március 2-án újfent levélben kérte a főigazgatót a nagylétszámú próbák leállítására; választ nem kaptak, viszont 4-én tömeges tesztelésre került sor. Az előadások megtartásától Ókovács a március 8-tól érvényes további kormányzati szigorítások utolsó pillanatáig nem állt el, március 6-án, szombaton online balettprodukciót mutattak be.

Az Opera lapunknak küldött március 29-i válaszában arról írt, hogy „10 szereplő felett nincs próba és gyakorlat sem hetek óta, és most már online előadásokat sem tartunk”. Újabb kérdéseinkre küldött válaszukból viszont ezt az állításukat cáfoló információkat közöltek. Miközben „az érvényes egészségügyi szabályok szigorú betartásával továbbra is folytatják 10 fő alatti rendpróbáit” még áprilisban két online közvetítés rögzítését tervezik, amennyiben az előzetes tesztelések alapján lehetőség nyílik rájuk. Április 22-én a Magyar Nemzeti Balett Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáját forgatják zenekar nélkül, összesen 14 táncos részvételével. Április 23-án, Kolonits Klára áriaestjét rögzíti az Opera összesen hét előadóművész közreműködésével. Májustól folytatják az OperaSzerda című ingyenes opera-keresztmetszeteket, amelyeken az Opera szólistái zongorakísérettel adnak elő áriákat, duetteket. Mint az Opera elismerte, ezek az előadások is meghaladják a 10 fő részvételét a produkció léterhozásakor.

„Ezek ugyancsak csekély előadói apparátusa is kb. 10 fő, azt a közvetítés technikai személyzetével sem, vagy csak elvétve és minimális mértékben haladja meg.”

Pünkösd alkalmából májusban a Parsifal és a Máté-passió zongorás keresztmetszetét tervezi az Opera, 9 fős kórus részvételével. Rákérdeztünk, hogy e három produkcióhoz az előadókon kívül hány fős a háttérgárda, például karvezető, karmester, ügyelő, fodrász, kellékes tartozik, de erre vonatkozó kérdéseinkre nem kaptunk választ.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.