Lemez

Új legény

Franz Schubert: Die schöne Müllerin

Zene

Diszkográfus legyen a talpán, aki összeszámlálja, pontosan hányan is szegődtek már el szolgálni Schuberték vízimalmába a hanglemezpiac nagy felfutása, fénykora, összeomlása, majd a realitásokkal dacolni látszó, csodás továbbélése idején.

A dalénekes számára ugyanis, amennyiben a hangja tenor vagy bariton, jószerint megkerülhetetlen, és persze kívánatos is ez a szolgálati hely, ahová mindemellett olykor még egy-egy hölgy, sőt férfialt (Brigitte Fassbaender, illetve Jochen Kowalski) is beáll. Így persze a Wilhelm Müller „téli olvasmányul” szánt verseiből készült Schubert-dalciklus a méredzkedés és a megfelelés, no meg az eredetiség bizonyításának kitüntetett terepévé vált, ahol a boldogtalan molnárlegénynek nemcsak a szép molnárlány állhatatlanságával kell szembesülnie, de azzal a jó előre borítékolható ténnyel is, hogy a hallgatók tekintélyes hányada végül majd úgyis megállapítja: Fischer-Dieskau / Wunderlich / Patzak azért mégiscsak jobb volt. (S ezen mit sem változtat az, hogy immár maga A szép molnárlány is megsínyli az összevetést, éppenséggel a másik Müller–Schubert-dalciklussal, a pár évtizede érezhetően nagyobb érdeklődéssel övezett Téli utazással szemben.)

MaNcs

A fiatal osztrák bariton, Andrè Schuen személyében most új legény jutott el vándorlása során e zenés malomhoz, s a ciklus megszólaltatójaként egyszerre bizonyítja a tehetségét és a merészségét, de itt-ott mégis felismerhetően a hatásszorongás tüneteit is. Ami a leg­első, mondhatni érzéki benyomást illeti: Schuen hangja kimondottan szép. Ez ugyan nem létfontosságú előfeltétel egy jelentékeny Müllerin-interpretáció esetében (gondoljunk néhány nagy nevű angol tenor felvételére), ám mellékes vagy pláne elhanyagolható körülménynek azért aligha ítélhető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.