Lemez

Új legény

Franz Schubert: Die schöne Müllerin

Zene

Diszkográfus legyen a talpán, aki összeszámlálja, pontosan hányan is szegődtek már el szolgálni Schuberték vízimalmába a hanglemezpiac nagy felfutása, fénykora, összeomlása, majd a realitásokkal dacolni látszó, csodás továbbélése idején.

A dalénekes számára ugyanis, amennyiben a hangja tenor vagy bariton, jószerint megkerülhetetlen, és persze kívánatos is ez a szolgálati hely, ahová mindemellett olykor még egy-egy hölgy, sőt férfialt (Brigitte Fassbaender, illetve Jochen Kowalski) is beáll. Így persze a Wilhelm Müller „téli olvasmányul” szánt verseiből készült Schubert-dalciklus a méredzkedés és a megfelelés, no meg az eredetiség bizonyításának kitüntetett terepévé vált, ahol a boldogtalan molnárlegénynek nemcsak a szép molnárlány állhatatlanságával kell szembesülnie, de azzal a jó előre borítékolható ténnyel is, hogy a hallgatók tekintélyes hányada végül majd úgyis megállapítja: Fischer-Dieskau / Wunderlich / Patzak azért mégiscsak jobb volt. (S ezen mit sem változtat az, hogy immár maga A szép molnárlány is megsínyli az összevetést, éppenséggel a másik Müller–Schubert-dalciklussal, a pár évtizede érezhetően nagyobb érdeklődéssel övezett Téli utazással szemben.)

MaNcs

A fiatal osztrák bariton, Andrè Schuen személyében most új legény jutott el vándorlása során e zenés malomhoz, s a ciklus megszólaltatójaként egyszerre bizonyítja a tehetségét és a merészségét, de itt-ott mégis felismerhetően a hatásszorongás tüneteit is. Ami a leg­első, mondhatni érzéki benyomást illeti: Schuen hangja kimondottan szép. Ez ugyan nem létfontosságú előfeltétel egy jelentékeny Müllerin-interpretáció esetében (gondoljunk néhány nagy nevű angol tenor felvételére), ám mellékes vagy pláne elhanyagolható körülménynek azért aligha ítélhető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.