Lemez

Új legény

Franz Schubert: Die schöne Müllerin

Zene

Diszkográfus legyen a talpán, aki összeszámlálja, pontosan hányan is szegődtek már el szolgálni Schuberték vízimalmába a hanglemezpiac nagy felfutása, fénykora, összeomlása, majd a realitásokkal dacolni látszó, csodás továbbélése idején.

A dalénekes számára ugyanis, amennyiben a hangja tenor vagy bariton, jószerint megkerülhetetlen, és persze kívánatos is ez a szolgálati hely, ahová mindemellett olykor még egy-egy hölgy, sőt férfialt (Brigitte Fassbaender, illetve Jochen Kowalski) is beáll. Így persze a Wilhelm Müller „téli olvasmányul” szánt verseiből készült Schubert-dalciklus a méredzkedés és a megfelelés, no meg az eredetiség bizonyításának kitüntetett terepévé vált, ahol a boldogtalan molnárlegénynek nemcsak a szép molnárlány állhatatlanságával kell szembesülnie, de azzal a jó előre borítékolható ténnyel is, hogy a hallgatók tekintélyes hányada végül majd úgyis megállapítja: Fischer-Dieskau / Wunderlich / Patzak azért mégiscsak jobb volt. (S ezen mit sem változtat az, hogy immár maga A szép molnárlány is megsínyli az összevetést, éppenséggel a másik Müller–Schubert-dalciklussal, a pár évtizede érezhetően nagyobb érdeklődéssel övezett Téli utazással szemben.)

MaNcs

A fiatal osztrák bariton, Andrè Schuen személyében most új legény jutott el vándorlása során e zenés malomhoz, s a ciklus megszólaltatójaként egyszerre bizonyítja a tehetségét és a merészségét, de itt-ott mégis felismerhetően a hatásszorongás tüneteit is. Ami a leg­első, mondhatni érzéki benyomást illeti: Schuen hangja kimondottan szép. Ez ugyan nem létfontosságú előfeltétel egy jelentékeny Müllerin-interpretáció esetében (gondoljunk néhány nagy nevű angol tenor felvételére), ám mellékes vagy pláne elhanyagolható körülménynek azért aligha ítélhető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.