Lemez

Clutch: Psychic Warfare

  • Vincze Ádám
  • 2015. november 29.

Zene

A marylandi zenekar zászlóshajónak számít a kilencvenes évek óta feljött retrós, jobb híján stonernek nevezett rockzenében, noha éppenséggel nem nevezhető a stílus prototipikus zenekarának: az 1993-as debütlemez, a Transnational Speedway League helmetes, zajos rockjából indulva a Clutch végül erősen bluesalapú zenéhez érkezett meg, amelyet olyan megdöbbentő kreativitással képesek egyszerre régi vágású, mégis korszerű dalokká formálni, ahogy egyik kortársuknak sem nagyon sikerült. A kétezres évek elején három faltól falig hibátlan lemezt készítettek (Pure Rock Fury, Blast Tyrant, Robot Hive/Exodus), és a legutóbbi, négyéves szünet után 2013 tavaszán megjelent Earth Rockerrel is alapművet raktak le az asztalra.

A Psychic Warfare előtt tehát pont olyan magas volt a mérce, mint a klasszikus hármas utódai, a kevésbé átütő From Beale Street To Ob­livion és Strange Cousins From The West előtt voltak korábban. Az első klipnótaként kihozott X-Ray Visions hallatán már a nyáron minden hívő megnyugodhatott, és a lemez egésze sem okoz csalódást. Tim Sult gitáros most is hihetetlen ötletgazdagsággal használja a blues klasszikus pentatonskáláját, és Neil Fallon is képes még elképesztő refrének ­elbömbölésére, amiben a másik nyerő ezen a lemezen a Behold The Colossus; a Sucker For The Witchben pedig úgy lövik el a műfaji klisévé degradálódott felezős belassulást, hogy az ember legszívesebben betiltaná az összes többi ilyesmivel próbálkozó zenekart. A Psychic Warfare összességében egy egész kicsit nehezebben emészthető, mint amilyen az elődje volt, de ettől még, vagy épp ezért, hasonlóan hibátlan.

Weathermaker Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.