Lemez

Clutch: Psychic Warfare

  • Vincze Ádám
  • 2015. november 29.

Zene

A marylandi zenekar zászlóshajónak számít a kilencvenes évek óta feljött retrós, jobb híján stonernek nevezett rockzenében, noha éppenséggel nem nevezhető a stílus prototipikus zenekarának: az 1993-as debütlemez, a Transnational Speedway League helmetes, zajos rockjából indulva a Clutch végül erősen bluesalapú zenéhez érkezett meg, amelyet olyan megdöbbentő kreativitással képesek egyszerre régi vágású, mégis korszerű dalokká formálni, ahogy egyik kortársuknak sem nagyon sikerült. A kétezres évek elején három faltól falig hibátlan lemezt készítettek (Pure Rock Fury, Blast Tyrant, Robot Hive/Exodus), és a legutóbbi, négyéves szünet után 2013 tavaszán megjelent Earth Rockerrel is alapművet raktak le az asztalra.

A Psychic Warfare előtt tehát pont olyan magas volt a mérce, mint a klasszikus hármas utódai, a kevésbé átütő From Beale Street To Ob­livion és Strange Cousins From The West előtt voltak korábban. Az első klipnótaként kihozott X-Ray Visions hallatán már a nyáron minden hívő megnyugodhatott, és a lemez egésze sem okoz csalódást. Tim Sult gitáros most is hihetetlen ötletgazdagsággal használja a blues klasszikus pentatonskáláját, és Neil Fallon is képes még elképesztő refrének ­elbömbölésére, amiben a másik nyerő ezen a lemezen a Behold The Colossus; a Sucker For The Witchben pedig úgy lövik el a műfaji klisévé degradálódott felezős belassulást, hogy az ember legszívesebben betiltaná az összes többi ilyesmivel próbálkozó zenekart. A Psychic Warfare összességében egy egész kicsit nehezebben emészthető, mint amilyen az elődje volt, de ettől még, vagy épp ezért, hasonlóan hibátlan.

Weathermaker Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.