Koncert

Óbudai Danubia Zenekar

Zene

A „Játék”, vagyis a zenei humor jegyében állította össze „Gyerme­kek vagyunk” elnevezésű koncertsorozatának második estéjét az Óbudai Danubia Zenekar. A humorérzék közösségére eleve kockázatos dolog egy művészi vállalkozás sikerét alapozni, pláne akkor, ha csupa huszadik századi szerzemény sorjázik a programon, ám a Vajda Gergely vezényelte hangverseny mégis kirobbanó sikert aratott. Ehhez bizony a remek karmester, az izgalmas tehetségű szólisták meg az egyre jobb formát mutató zenekar mellett a fogékony közönség is elkélt, s voltaképp az is az együttest dicséri, hogy bérletesei nyitott és tehetséges közösséget alkotnak estéről estére.

Stravinsky háromleosztásos Kártyajátéka még csak a kedélyes ráhangolódást szolgálta, de aztán Ligeti György bravúros „koncertáriája”, a Mysteries of the Macabre már frenetikus mulatsággá vált: hála a bőrszerkós Ávónő, Szakács Ildikó koloratúrázó készségének, Vajdáék közbekotyogásban és papírzizegtetésben is élményszerű összjátékának, az énekesnőt a pódiumról levonszoló őröknek, s persze Ligeti zseniális szemtelenségének. „Codename: Lochness Monster” – ilyen és ehhez hasonló posztmodern grimaszokkal nevettetett a Ligeti-ária, hogy aztán a második részben már a zenei paródia százéves klasszikusa következzen: a Variációk egy gyermekdalra Dohnányitól. Itt az est másik szólistája, Palojtay János bizonyíthatta póztalan könnyedségét, játékának példás ritmikai fegyelmét, no és stílusismeretét, mellyel a Hull a pelyhes dallamát végigvezette a teljes klasszikán és romantikán. Míg a németes humorú Dohnányi-mű elementárisnak bizonyult, addig a befejező szám, az egyszerre franciás és latinos Milhaud-slágerdarab, az Ökör a háztetőn egy vonással hosszabb viccnek tűnt az optimálisnál. Ám a könnyeden túlírt szvitet a karmesteri dobogón szinte eltáncoló Vajda Gergely remek lábmunkája így is ámulatba ejtett.

Zeneakadémia, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.