Koncert

Óbudai Danubia Zenekar

Zene

A „Játék”, vagyis a zenei humor jegyében állította össze „Gyerme­kek vagyunk” elnevezésű koncertsorozatának második estéjét az Óbudai Danubia Zenekar. A humorérzék közösségére eleve kockázatos dolog egy művészi vállalkozás sikerét alapozni, pláne akkor, ha csupa huszadik századi szerzemény sorjázik a programon, ám a Vajda Gergely vezényelte hangverseny mégis kirobbanó sikert aratott. Ehhez bizony a remek karmester, az izgalmas tehetségű szólisták meg az egyre jobb formát mutató zenekar mellett a fogékony közönség is elkélt, s voltaképp az is az együttest dicséri, hogy bérletesei nyitott és tehetséges közösséget alkotnak estéről estére.

Stravinsky háromleosztásos Kártyajátéka még csak a kedélyes ráhangolódást szolgálta, de aztán Ligeti György bravúros „koncertáriája”, a Mysteries of the Macabre már frenetikus mulatsággá vált: hála a bőrszerkós Ávónő, Szakács Ildikó koloratúrázó készségének, Vajdáék közbekotyogásban és papírzizegtetésben is élményszerű összjátékának, az énekesnőt a pódiumról levonszoló őröknek, s persze Ligeti zseniális szemtelenségének. „Codename: Lochness Monster” – ilyen és ehhez hasonló posztmodern grimaszokkal nevettetett a Ligeti-ária, hogy aztán a második részben már a zenei paródia százéves klasszikusa következzen: a Variációk egy gyermekdalra Dohnányitól. Itt az est másik szólistája, Palojtay János bizonyíthatta póztalan könnyedségét, játékának példás ritmikai fegyelmét, no és stílusismeretét, mellyel a Hull a pelyhes dallamát végigvezette a teljes klasszikán és romantikán. Míg a németes humorú Dohnányi-mű elementárisnak bizonyult, addig a befejező szám, az egyszerre franciás és latinos Milhaud-slágerdarab, az Ökör a háztetőn egy vonással hosszabb viccnek tűnt az optimálisnál. Ám a könnyeden túlírt szvitet a karmesteri dobogón szinte eltáncoló Vajda Gergely remek lábmunkája így is ámulatba ejtett.

Zeneakadémia, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.