Lemez

Corrections House: Last City Zero

  • - vincze -
  • 2014. február 9.

Zene

Az amerikai underground szupergrupp létrejöttének körülményeiről sajnos nem szólnak a krónikák, és a budapesti koncert napján épp dögbeteg Mike IX Williams énekest sem tudtuk megkérdezni a dologról, pedig valószínűleg érdekes története lehet annak, ahogy négy, túlzás nélkül legendás figura egy ilyen projektben egymásra talál.

Az Eyehategodból ismert Williamsen kívül Scott Kelly (Neurosis, Shrinebuilder), a Minsk és a Nachtmystium multiinstrumentalista Stanford Parkere és a Yakuza énekes-szaxofonosa, Bruce Lamont játszik még a zenekarban. A Last City Zero zenéjére leginkább az utóbbi két tag stílusa nyomja rá a bélyegét. A gitáron, basszusgitáron, a Nachtmystiumban billentyűkön, a decemberi Corrections-koncerten pedig dobokon is játszó Parker fiatalkorában valószínűleg rommá hallgatta a Godfleshhez és a Ministryhez hasonló indusztriálóriások lemezeit, Lamont szaxofonja pedig ezúttal is meghökkentő. A Corrections House-t azonban kár lenne azzal elintézni, hogy csupán elit amerikai zenészek iparias projektje volna: a gondosan megkonstruált alapot Kelly olykor-olykor elővett tömör gitárfalai és keserű énekhangja, illetve Williams markáns jelenléte emeli művészi magasságba - furcsamód még akkor is, ha ez a két zenész pontosan ugyanazt és ugyanúgy csinálja, ahogy az anyazenekaraikban. A szerkezetükben kissé a Neurosisra emlékeztető, lassan építkező, feszültséggel teli dalok élőben ugyan nagyságrendekkel hatásosabbak voltak, ám az egyetlen tiszta gitárakkordra és Williams felolvasására épülő címadó például így is maga a hidegrázás.

Neurot, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.