Cowboy Junkies: The Wilderness

Visszafelé, befelé

  • - greff -
  • 2012. május 29.

Zene

Most, hogy a múlt nyáron a Szigeten varázsoló kanadai zenekar Enrique Martínez Celaya-festményekhez igazított négylemezes Nomad-sorozatának utolsó darabja is megjelent, világosan látszik, hogyhuszonhat évvel az indulása után a Cowboy Junkies akkor tud a legizgalmasabb lenni, amikor vesz egy nagy levegőt, és kilép a maga bluesból, folkból és a Neil Young-féle rockzenéből felépített indigókék világából. A kínai motívumokat magába építő experimentális Renmin Park és az erőteljesen a pszichedélia felé táguló Sing In My Meadow érdekesebb zenét kínált a Vic Chesnutt-feldolgozásokat közreadó Demonsnál vagy a most megjelent The Wildernessnél - ez azonban nem jelenti egyúttal automatikusan azt is, hogy ezeken hallhattuk volna a legjobb számokat. Épp ellenkezőleg: a következetesen a zenekar saját, jól bejáratott ösvényére visszahúzódó Wilderness első négy, otthonosan introvertált dala olyan szívhasítóan sűrűre sikeredett, hogy hajlamosak volnánk mégis inkább emellé letenni a voksunkat a négy album közül.


 

A lemez többi száma aztán már nem ennyire intenzív és emlékezetes, de mivel mindet Margo Timmins, a lassú és szomorú rockzene egyik legellenállhatatlanabb hangja énekli, még sincs kedve az embernek léptetni egyiket sem. Összességében a The Wilderness szép és nagyon egységes munka (olyannyira, hogy a záró Fuck, I Hate The Cold ki is lóg kicsit a maga diszkrét középtempójával) - a zsenialitástól és az újszerűségtől távol, a meghitt kandallómelegséghez igen közel.

Razor and Tie, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.