Cowboy Junkies: The Wilderness

Visszafelé, befelé

  • - greff -
  • 2012. május 29.

Zene

Most, hogy a múlt nyáron a Szigeten varázsoló kanadai zenekar Enrique Martínez Celaya-festményekhez igazított négylemezes Nomad-sorozatának utolsó darabja is megjelent, világosan látszik, hogyhuszonhat évvel az indulása után a Cowboy Junkies akkor tud a legizgalmasabb lenni, amikor vesz egy nagy levegőt, és kilép a maga bluesból, folkból és a Neil Young-féle rockzenéből felépített indigókék világából. A kínai motívumokat magába építő experimentális Renmin Park és az erőteljesen a pszichedélia felé táguló Sing In My Meadow érdekesebb zenét kínált a Vic Chesnutt-feldolgozásokat közreadó Demonsnál vagy a most megjelent The Wildernessnél - ez azonban nem jelenti egyúttal automatikusan azt is, hogy ezeken hallhattuk volna a legjobb számokat. Épp ellenkezőleg: a következetesen a zenekar saját, jól bejáratott ösvényére visszahúzódó Wilderness első négy, otthonosan introvertált dala olyan szívhasítóan sűrűre sikeredett, hogy hajlamosak volnánk mégis inkább emellé letenni a voksunkat a négy album közül.


 

A lemez többi száma aztán már nem ennyire intenzív és emlékezetes, de mivel mindet Margo Timmins, a lassú és szomorú rockzene egyik legellenállhatatlanabb hangja énekli, még sincs kedve az embernek léptetni egyiket sem. Összességében a The Wilderness szép és nagyon egységes munka (olyannyira, hogy a záró Fuck, I Hate The Cold ki is lóg kicsit a maga diszkrét középtempójával) - a zsenialitástól és az újszerűségtől távol, a meghitt kandallómelegséghez igen közel.

Razor and Tie, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.