Lemez

Crebassa–Say: Secrets – French Songs

  • - csk -
  • 2018. április 1.

Zene

A német–osztrák Lied nagy korszaka a 19. század: a Schuberttől Mahlerig terjedő időszak. A francia dal akkor borul virágba, amikor a német–osztrák Lied hervadni kezd: a 19. és 20. század fordulóján. A magyar közönség hagyományosan fogékonyabb az előbbi, mint az utóbbi repertoár iránt, nem árt tehát nekünk egy kis kirándulás a francia dalok vidékére, különösen, ha a túravezető a remek francia mezzoszoprán, Marianne Crebassa, akit nemrég a Quatuor Arod Mendelssohn-lemezének rövid vokális betétszámában ismerhettünk meg. Új CD-jén érzékeny válogatásban tár elénk egy csokorra valót Debussy és Ravel, valamint a náluk idősebb késő romantikusok, Gabriel Fauré és Henri Duparc műveiből.

Aki Crebassa kifejező, érzéki énekét hallgatja, könnyen megfogalmazhatja, melyek a francia dal legfőbb jellegzetességei. Ellentétben a német Lieddel, amelyben a dallam és az érzelem a fontos, itt a folt és a hangulat. Itt nincs minden olyan rajzosan és tisztán megmunkálva, a körvonalak elmosódottabbak, kevesebb az erős, tiszta szín, de több az egymásba áttűnő árnyalat. Az érzelemnél, a szenvedélynél fontosabbnak tűnik a hangulat és az életérzés. Az utóbbi pedig többnyire a dekadencia valamely formája, amely már Baudelaire óta ott munkál a franciák világlátásában, s amelyet a zene csak felerősít. A kiváló mezzoszoprán hitelesen képviseli mindezt. Crebassa azt is világossá teszi, hogy a francia dal inkább beszél, mint énekel. A ritmus képlékeny, a lüktetés feloldódik. Megérezzük: a francia dalok autentikus előadásához franciának kell lenni, a műfaj oly erősen kötődik a nyelvhez.

Izgalmas ráadás, hogy az énekesnő partnere az eddig főként szólistaként ismert, nagyszerű török zongoraművész, Fazil Say, akit odaadó kamaramuzsikusnak ismerünk meg, s aki politikai protest ciklusa, a Gezi Park trilógia harmadik darabjával zeneszerzőként is jelen van a lemezen.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.