mi a kotta?

Vidítja az elmét

  • mi a kotta
  • 2018. április 1.

Zene

„Azt mondták Önről az Otello után: »Lehetetlen szebben befejezni!« Ez nagy igazság, amely hatalmas és igen ritka dicséretet foglal magában. Ez az egyetlen súlyos érv. De inkább a kortársak szemében lehet az, nem a Történelem számára, mivel a Történelem mindenekelőtt az emberek lényegi értékeit méltányolja. Bizony roppant ritka, hogy egy művészi életpálya világméretű győzelemmel záruljon. Az Otello ilyen győzelem. Mind a többi érv: kor, erőnlét, az Ön munkája, az én munkám stb., nem állják meg a helyüket, és nem képezik valódi akadályát egy új munkának. Mivel Ön kényszerít engem, hogy magamról beszéljek, el kell mondanom, hogy a Falstaffal vállalandó kötelezettségem ellenére is be fogom tudni fejezni a saját munkámat az ígért határidőre, ebben biztos vagyok. Térjünk rá a többi kétségre! Vígoperát írni, nem hiszem, hogy megterhelő lenne. A tragédiát ténylegesen megszenvedi, aki írja, az ember gondolatai egy fájdalmas sugallat hatása alatt állnak, amely betegesen túlfeszíti az idegeket. De a vígjátékban lévő tréfa és kacagás felvidítja az elmét és a testet.” 1889 nyarán ekképp győzködte Arrigo Boito a 76 esztendős Giuseppe Verdit (képünk kettejüket mutatja), hogy az idős mester még egyszer nekirugaszkodjon egy opera, méghozzá egy vígopera megkomponálásának. Az így megszületett Falstaff ezekben a napokban Fischer Iván vezényletével és egyszersmind (társ)rendezésében jut majd elénk: a címszerepben a hájas lovagot a New York-i Metben is megformáló Nicola Alaimóval s körötte igazi soknemzetiségű szereplőgárdával (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., 6. és 7., hét óra).

Vasárnap, amíg Fischer épp időlegesen odahagyja a Mozart-operák világát, a Concerto Budapest délelőtt fél 11-től este tízig Mozart-napot tart a Zeneakadémián. Az egész napos koncertsorozaton részt vesz majd az Orfeo Zenekar és a Liszt Ferenc Kamarazenekar, Rost Andrea és Malcolm Bilson, Várjon Dénes, Bogányi Gergely és természetesen többféle minőségében Keller András is. A hagyományteremtő szándékkal életre hívott rendezvény azt ígéri a résztvevők számára, hogy a nap végére senki sem lesz azonos korábbi önmagával, szóval indokolt kíváncsisággal tekinthetünk e voltaképpeni Mozart-maraton elébe.

S jöjjön még futtában három visszautasíthatatlan ajánlat a jövő hét első felére! Hétfőn egyszeri alkalommal, koncertszerű formában az Erkel Színház műsorára kerül A halott város, Korngold megvesztegetően dekadens operája, Wolfgang Schwaningerrel és Bátori Évával a főszerepekben (március 5., hét óra). Ugyanezen az estén a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a világhírű Louis Lortie-t vendégeli majd, aki Grieg a-moll zongoraversenyét fogja előadni (Müpa, Nemzeti Hangversenyterem, március 5., fél nyolc). Szerdán este pedig Balog József megtartja zongorakoncertjét, amelyet pár hete betegség miatt elhalasztani kényszerült: a 20. és 21. századi magyar szerzők műveinek szentelt programot, amely Lajthától Eötvös Péterig, sőt Vajda Gergelyig és Bánkövi Gyuláig fog elérni, Vidovszky László legendás kompozíciója, a – címében a bájos-idegesítő képregényalakra utaló – Schroeder halála zárja majd (Zeneakadémia, Solti Terem, március 7., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.