mi a kotta?

Vidítja az elmét

  • mi a kotta
  • 2018. április 1.

Zene

„Azt mondták Önről az Otello után: »Lehetetlen szebben befejezni!« Ez nagy igazság, amely hatalmas és igen ritka dicséretet foglal magában. Ez az egyetlen súlyos érv. De inkább a kortársak szemében lehet az, nem a Történelem számára, mivel a Történelem mindenekelőtt az emberek lényegi értékeit méltányolja. Bizony roppant ritka, hogy egy művészi életpálya világméretű győzelemmel záruljon. Az Otello ilyen győzelem. Mind a többi érv: kor, erőnlét, az Ön munkája, az én munkám stb., nem állják meg a helyüket, és nem képezik valódi akadályát egy új munkának. Mivel Ön kényszerít engem, hogy magamról beszéljek, el kell mondanom, hogy a Falstaffal vállalandó kötelezettségem ellenére is be fogom tudni fejezni a saját munkámat az ígért határidőre, ebben biztos vagyok. Térjünk rá a többi kétségre! Vígoperát írni, nem hiszem, hogy megterhelő lenne. A tragédiát ténylegesen megszenvedi, aki írja, az ember gondolatai egy fájdalmas sugallat hatása alatt állnak, amely betegesen túlfeszíti az idegeket. De a vígjátékban lévő tréfa és kacagás felvidítja az elmét és a testet.” 1889 nyarán ekképp győzködte Arrigo Boito a 76 esztendős Giuseppe Verdit (képünk kettejüket mutatja), hogy az idős mester még egyszer nekirugaszkodjon egy opera, méghozzá egy vígopera megkomponálásának. Az így megszületett Falstaff ezekben a napokban Fischer Iván vezényletével és egyszersmind (társ)rendezésében jut majd elénk: a címszerepben a hájas lovagot a New York-i Metben is megformáló Nicola Alaimóval s körötte igazi soknemzetiségű szereplőgárdával (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., 6. és 7., hét óra).

Vasárnap, amíg Fischer épp időlegesen odahagyja a Mozart-operák világát, a Concerto Budapest délelőtt fél 11-től este tízig Mozart-napot tart a Zeneakadémián. Az egész napos koncertsorozaton részt vesz majd az Orfeo Zenekar és a Liszt Ferenc Kamarazenekar, Rost Andrea és Malcolm Bilson, Várjon Dénes, Bogányi Gergely és természetesen többféle minőségében Keller András is. A hagyományteremtő szándékkal életre hívott rendezvény azt ígéri a résztvevők számára, hogy a nap végére senki sem lesz azonos korábbi önmagával, szóval indokolt kíváncsisággal tekinthetünk e voltaképpeni Mozart-maraton elébe.

S jöjjön még futtában három visszautasíthatatlan ajánlat a jövő hét első felére! Hétfőn egyszeri alkalommal, koncertszerű formában az Erkel Színház műsorára kerül A halott város, Korngold megvesztegetően dekadens operája, Wolfgang Schwaningerrel és Bátori Évával a főszerepekben (március 5., hét óra). Ugyanezen az estén a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a világhírű Louis Lortie-t vendégeli majd, aki Grieg a-moll zongoraversenyét fogja előadni (Müpa, Nemzeti Hangversenyterem, március 5., fél nyolc). Szerdán este pedig Balog József megtartja zongorakoncertjét, amelyet pár hete betegség miatt elhalasztani kényszerült: a 20. és 21. századi magyar szerzők műveinek szentelt programot, amely Lajthától Eötvös Péterig, sőt Vajda Gergelyig és Bánkövi Gyuláig fog elérni, Vidovszky László legendás kompozíciója, a – címében a bájos-idegesítő képregényalakra utaló – Schroeder halála zárja majd (Zeneakadémia, Solti Terem, március 7., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.