Koncert

Miguel Zenón

Zene

Miguel Zenón, a Puerto Ricó-i származású, New Yorkban élő altszaxofonos tudatosan építette karrierjét kettős identitására, amiben az a legérdekesebb, hogy e kettősséget milyen ellenállhatatlan, sodró, furfangos, de befogadható, választékos és koncepciózus zenével fejezi ki. A 41 éves alkotó szerzeményeiben, szólóiban és a zenekarával is tökéletesen képes a latin ritmikát és melódiákat a post-bop alappal közös nevezőre hozni. Kvartettje másfél évtizede működik változatlan felállásban, tíz szerzői lemeze többségén is ők játszanak, velük vette fel a legutóbbi, Tipico című, jobbnál jobb számokkal teli albumát is.

A mostani koncerten kizárólag ennek a lemeznek az anyagát variálták, főleg kiterjesztett szólókkal és néhány újragondolt tempóval. Amikor pár éve először jártak Pesten, még nem telt meg teljesen a másik legjobb jazzklub, most viszont egy gombostűt sem lehetett leejteni az Opusban. Az együttesben Zenónon kívül csak a dobos, Henry Cole Puerto Ricó-i származású, de az ő teljesítménye lepett meg a leginkább: sokszor támasztották ki a számot neki úgy, hogy felette vadítóan rögtönözhessen. A két másik tagot más zenészekkel is hallottam már. Az osztrák–amerikai bőgős, Hans Glawischnig mintha észre sem venné, hogy milyen rohadt bonyolult képletekben kell mozognia a latin metrumokban, ráadásul egyénien exponál melódiákat; Cole-lal az egyik számban izgalmas ellenpólust alkottak. A venezuelai származású billentyűs, Luis Perdomo súlyos blokk­akkordokat, elképesztően csilingelő villámfutamokat tud váltogatni slágeresen swinges Broadway-hangulatokkal. Harmóniái fület gyönyörködtetően állnak Zenón melódiái elé, alá, mögé, akinek az altszaxofonja – mire egyet pislogok – hol gazella, hol ragadozó macskaféle módjára jár be ungot-berket. Minden hangja izgalmas és végiggondolt.

BMC, Opus Jazz Club, február 22.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.