Lemez

Csak semmi kockázat

Four Tet: Pink

  • Velkei Zoltán
  • 2012. szeptember 18.

Zene

2010 elején Four Tet megírta a There Is Love In You című nagylemezét, és ezzel elkövette az időszak egyik legváratlanabb és legjobb művészi megújulását az elektronikus tánczene zsánerében. A londoni producer a gyönyörű vokálokkal, meleg hangulatú, hipnotikus textúrákkal és minimalista ritmusképletekkel olyan organikus technót teremtett, amely zömmel pont azoknál a hallgatóknál aratott óriási sikert, akik korábban nem barátkoztak a stílussal. Ennek az unalmasan simára csiszolt, monoton változatát hallhatjuk a szerző Pink című új albumán, ami egyébként inkább csak válogatás, ugyanis az utóbbi másfél év kislemezeinek a hanganyagait gyűjti össze két vadonatúj felvétel mellett.


 

Az elgondolással nem lenne baj, ha a Pinken nem az eredeti 12"-változatok szólnának teljes hosszukban. Ám ezek a kényelmesebb dj-keverésekre optimalizált, nyolc-tízpercnyi terjedelmű zenék a kontextusukból kiragadva bizony sokszor unalomba fulladnak - a fel- és levezető szakaszokra ráfért volna némi editálás/vágás. Ez leginkább a Fabriclive 59-ról ismert, komfortos deep house-ból induló, progresszív melódiákban kiteljesedő Pyramidre és a mixet záró downtempósLockedra igaz. Már régen is nagyon kilógtak a sorból, itt viszont az utóbbi indítózeneként való szerepeltetése nemcsak indokolatlan a hossza miatt, hanem igencsak félrevezető is a továbbiakra nézve. Más a helyzet az imitált csengőhangokra egész gyorsan pattogó Ocoras és a címét nem meghazudtoló 128 Harps esetében: az ötperces hosszok kiválóak, a megvalósítások azonban csupán középszerűek.

Az új zenék közül a Lion a középtempós négynegyedeivel és ingerszegény vezetésével beáll abba a sorba, ami zsúfolásig tölti a lemezt. Ezzel szemben a közel tizenkét perces Peace For Earth a kiadvány egyik csúcspontja: nyugodt atmoszférájú, alsóból felső hangtartományba, majd visszafelé araszoló szintiszimfónia, amiben félúton kibontakoznak a művész védjegyeként ismert rövid szinuszhangok és finoman duruzsoló ambient elektronikák. Általában épp az ebben hallható finomhangolás hiányzik az album nagy részéből. Four Tet végig tudta, hogy a tánctérre dolgozik, így magabiztosan vett el a számokból minden olyan elemet, amelyek csak feleslegesen túlbonyolítanának egy ösztönös mozgásról szóló techno/house/bass szettet.

Joggal vetődhet fel ugyanakkor a kérdés, hogy ha ezek a zenék felkerülhettek az albumra, akkor a Buriallel közösen jegyzett munkák miért nem. S ekkor nemcsak a sokak által érthetően bálványozott Moth című dub house klasszikusra gondolok, hanem akár a kétezres évek közepi germán minimalizmust éteri magasságokban tökéletesítő Novára, valamint a Thom Yorke-kal hármasban rögzített művekre is. Ezek voltak ugyanis a legizgalmasabb Four Tet-zenék az elmúlt másfél évben. A Pinken található számok nem többek egy annak idején rendkívül újszerűnek ható konceptalbum nem túl eredeti ötletekből összeállított, biztonságos távolságban haladó követőinél - eredendően mérsékelt eredményre predesztinálva.

Text, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.