Lemez

Csak semmi kockázat

Four Tet: Pink

  • Velkei Zoltán
  • 2012. szeptember 18.

Zene

2010 elején Four Tet megírta a There Is Love In You című nagylemezét, és ezzel elkövette az időszak egyik legváratlanabb és legjobb művészi megújulását az elektronikus tánczene zsánerében. A londoni producer a gyönyörű vokálokkal, meleg hangulatú, hipnotikus textúrákkal és minimalista ritmusképletekkel olyan organikus technót teremtett, amely zömmel pont azoknál a hallgatóknál aratott óriási sikert, akik korábban nem barátkoztak a stílussal. Ennek az unalmasan simára csiszolt, monoton változatát hallhatjuk a szerző Pink című új albumán, ami egyébként inkább csak válogatás, ugyanis az utóbbi másfél év kislemezeinek a hanganyagait gyűjti össze két vadonatúj felvétel mellett.


 

Az elgondolással nem lenne baj, ha a Pinken nem az eredeti 12"-változatok szólnának teljes hosszukban. Ám ezek a kényelmesebb dj-keverésekre optimalizált, nyolc-tízpercnyi terjedelmű zenék a kontextusukból kiragadva bizony sokszor unalomba fulladnak - a fel- és levezető szakaszokra ráfért volna némi editálás/vágás. Ez leginkább a Fabriclive 59-ról ismert, komfortos deep house-ból induló, progresszív melódiákban kiteljesedő Pyramidre és a mixet záró downtempósLockedra igaz. Már régen is nagyon kilógtak a sorból, itt viszont az utóbbi indítózeneként való szerepeltetése nemcsak indokolatlan a hossza miatt, hanem igencsak félrevezető is a továbbiakra nézve. Más a helyzet az imitált csengőhangokra egész gyorsan pattogó Ocoras és a címét nem meghazudtoló 128 Harps esetében: az ötperces hosszok kiválóak, a megvalósítások azonban csupán középszerűek.

Az új zenék közül a Lion a középtempós négynegyedeivel és ingerszegény vezetésével beáll abba a sorba, ami zsúfolásig tölti a lemezt. Ezzel szemben a közel tizenkét perces Peace For Earth a kiadvány egyik csúcspontja: nyugodt atmoszférájú, alsóból felső hangtartományba, majd visszafelé araszoló szintiszimfónia, amiben félúton kibontakoznak a művész védjegyeként ismert rövid szinuszhangok és finoman duruzsoló ambient elektronikák. Általában épp az ebben hallható finomhangolás hiányzik az album nagy részéből. Four Tet végig tudta, hogy a tánctérre dolgozik, így magabiztosan vett el a számokból minden olyan elemet, amelyek csak feleslegesen túlbonyolítanának egy ösztönös mozgásról szóló techno/house/bass szettet.

Joggal vetődhet fel ugyanakkor a kérdés, hogy ha ezek a zenék felkerülhettek az albumra, akkor a Buriallel közösen jegyzett munkák miért nem. S ekkor nemcsak a sokak által érthetően bálványozott Moth című dub house klasszikusra gondolok, hanem akár a kétezres évek közepi germán minimalizmust éteri magasságokban tökéletesítő Novára, valamint a Thom Yorke-kal hármasban rögzített művekre is. Ezek voltak ugyanis a legizgalmasabb Four Tet-zenék az elmúlt másfél évben. A Pinken található számok nem többek egy annak idején rendkívül újszerűnek ható konceptalbum nem túl eredeti ötletekből összeállított, biztonságos távolságban haladó követőinél - eredendően mérsékelt eredményre predesztinálva.

Text, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.