Lemez

Csak semmi kockázat

Four Tet: Pink

  • Velkei Zoltán
  • 2012. szeptember 18.

Zene

2010 elején Four Tet megírta a There Is Love In You című nagylemezét, és ezzel elkövette az időszak egyik legváratlanabb és legjobb művészi megújulását az elektronikus tánczene zsánerében. A londoni producer a gyönyörű vokálokkal, meleg hangulatú, hipnotikus textúrákkal és minimalista ritmusképletekkel olyan organikus technót teremtett, amely zömmel pont azoknál a hallgatóknál aratott óriási sikert, akik korábban nem barátkoztak a stílussal. Ennek az unalmasan simára csiszolt, monoton változatát hallhatjuk a szerző Pink című új albumán, ami egyébként inkább csak válogatás, ugyanis az utóbbi másfél év kislemezeinek a hanganyagait gyűjti össze két vadonatúj felvétel mellett.


 

Az elgondolással nem lenne baj, ha a Pinken nem az eredeti 12"-változatok szólnának teljes hosszukban. Ám ezek a kényelmesebb dj-keverésekre optimalizált, nyolc-tízpercnyi terjedelmű zenék a kontextusukból kiragadva bizony sokszor unalomba fulladnak - a fel- és levezető szakaszokra ráfért volna némi editálás/vágás. Ez leginkább a Fabriclive 59-ról ismert, komfortos deep house-ból induló, progresszív melódiákban kiteljesedő Pyramidre és a mixet záró downtempósLockedra igaz. Már régen is nagyon kilógtak a sorból, itt viszont az utóbbi indítózeneként való szerepeltetése nemcsak indokolatlan a hossza miatt, hanem igencsak félrevezető is a továbbiakra nézve. Más a helyzet az imitált csengőhangokra egész gyorsan pattogó Ocoras és a címét nem meghazudtoló 128 Harps esetében: az ötperces hosszok kiválóak, a megvalósítások azonban csupán középszerűek.

Az új zenék közül a Lion a középtempós négynegyedeivel és ingerszegény vezetésével beáll abba a sorba, ami zsúfolásig tölti a lemezt. Ezzel szemben a közel tizenkét perces Peace For Earth a kiadvány egyik csúcspontja: nyugodt atmoszférájú, alsóból felső hangtartományba, majd visszafelé araszoló szintiszimfónia, amiben félúton kibontakoznak a művész védjegyeként ismert rövid szinuszhangok és finoman duruzsoló ambient elektronikák. Általában épp az ebben hallható finomhangolás hiányzik az album nagy részéből. Four Tet végig tudta, hogy a tánctérre dolgozik, így magabiztosan vett el a számokból minden olyan elemet, amelyek csak feleslegesen túlbonyolítanának egy ösztönös mozgásról szóló techno/house/bass szettet.

Joggal vetődhet fel ugyanakkor a kérdés, hogy ha ezek a zenék felkerülhettek az albumra, akkor a Buriallel közösen jegyzett munkák miért nem. S ekkor nemcsak a sokak által érthetően bálványozott Moth című dub house klasszikusra gondolok, hanem akár a kétezres évek közepi germán minimalizmust éteri magasságokban tökéletesítő Novára, valamint a Thom Yorke-kal hármasban rögzített művekre is. Ezek voltak ugyanis a legizgalmasabb Four Tet-zenék az elmúlt másfél évben. A Pinken található számok nem többek egy annak idején rendkívül újszerűnek ható konceptalbum nem túl eredeti ötletekből összeállított, biztonságos távolságban haladó követőinél - eredendően mérsékelt eredményre predesztinálva.

Text, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.