Lemez

Családbarát vállalkozás

Aerosmith: Music From Another Dimension!

  • - greff -
  • 2012. december 2.

Zene

Noha 1993-ban, népszerűsége abszolút csúcsán tízezres telt ház várta Budapesten, sosem éreztem úgy, hogy az Aerosmith különösebben fontos zenekara volna a magyaroknak. Boston rémeit persze egész Európában alacsonyabbra árazták némiképp: ahogy a Van Halen és a Kiss, úgy Steven Tyler és Joe Perry zenekara is csak az USA-ban tudott nemzeti üggyé válni, olyan jelenséggé, amely egy egész generáció meghatározó élményeként kerülhetett be a krónikákba. A hetvenes évek közepén ők voltak Amerikában a rock and roll definitív arcai - s bár egyesek szerint az Aerosmith a szegény ember Rolling Stonesa volna, valójában inkább a Jagger-Richards-recept továbbfűszerezéséről volt szó: a zenekar süvölvényéveit szexisebb riffek, izgalmasabb tempók, még nagyobb száj, még több nő és méretesebb drogfelhők jellemezték - egészen a 80-as évek elején bekövetkezett átmeneti széthullásig. Az érem másik oldalán ugyanakkor az elmúlt húsz év látható, amikor tényleg mindent megtettek azért, hogy még véletlenül se a vad és a veszélyes jelzők jussanak az ember eszébe a zenekarnév hallatán.


 

A 2004-es feldolgozásanyagot nem számolva 11 éves albumszünet után kiadott új lemez sem a gorombább évek megidézéséről szól. A diadalmas visszatérést produkáló Kiss-szel ellentétben az Aerosmith nem a 70-es évekig ásott vissza ihletért: akárcsak az utóbbi két évtizedben bármikor, most is a 89-es megaalbum, a közérthető fogalmazást a fergeteges pimaszsággal sikeresen pároztató Pump volt az iránytű az új dalokhoz vezető út során, de a régi nagy dobást ezúttal sem sikerült megismételni. Az Aerosmith 60 feletti tagságából nem veszett ki a lendület, és még Tyler kivételes hangja is nagyjából a régi, de a zenekarnak, úgy tűnik, végképp lemoshatatlan jellemzője lett a megfelelési kényszer. Hiába indul a lemez a jellegzetesen hanyag Perry-riffekkel egész ígéretesen, ha már a harmadik dalon hallatszik, hogy tervezőasztalon vonalzózták heteken át, hogy (műanyag hangzásával, kaptafarefrénjével) megfeleljen a kortárs amerikai rádiórock minden követelményének, és ha a lemezre hat darab balladát is felpréseltettek az egykor öntörvényű művészekkel. A lassúk többségét a nagyipar profijaival írták - szerepet kapott például az I Don't Wanna Miss A Thing című csöpögőst szerző Diane Warren is, de mégsem ő jegyzi a legkibírhatatlanabb számot, hanem a 80-as évek rágógumi-varázslója, Desmond Child, aki az ultranyálas Another Last Goodbye-jal teszi ki a pontot a hosszadalmas menet végén.

Ezt megbocsátani csak akkor volna könnyű, ha a Legendary Child mellett volna még három-négy maradandónak tetsző zakatolás a lemezen, de a Music From... cukormentes részéről sem állítható sokkal több annál, hogy korrekt és felejthető.

Sony, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.