Lemez

Családbarát vállalkozás

Aerosmith: Music From Another Dimension!

  • - greff -
  • 2012. december 2.

Zene

Noha 1993-ban, népszerűsége abszolút csúcsán tízezres telt ház várta Budapesten, sosem éreztem úgy, hogy az Aerosmith különösebben fontos zenekara volna a magyaroknak. Boston rémeit persze egész Európában alacsonyabbra árazták némiképp: ahogy a Van Halen és a Kiss, úgy Steven Tyler és Joe Perry zenekara is csak az USA-ban tudott nemzeti üggyé válni, olyan jelenséggé, amely egy egész generáció meghatározó élményeként kerülhetett be a krónikákba. A hetvenes évek közepén ők voltak Amerikában a rock and roll definitív arcai - s bár egyesek szerint az Aerosmith a szegény ember Rolling Stonesa volna, valójában inkább a Jagger-Richards-recept továbbfűszerezéséről volt szó: a zenekar süvölvényéveit szexisebb riffek, izgalmasabb tempók, még nagyobb száj, még több nő és méretesebb drogfelhők jellemezték - egészen a 80-as évek elején bekövetkezett átmeneti széthullásig. Az érem másik oldalán ugyanakkor az elmúlt húsz év látható, amikor tényleg mindent megtettek azért, hogy még véletlenül se a vad és a veszélyes jelzők jussanak az ember eszébe a zenekarnév hallatán.


 

A 2004-es feldolgozásanyagot nem számolva 11 éves albumszünet után kiadott új lemez sem a gorombább évek megidézéséről szól. A diadalmas visszatérést produkáló Kiss-szel ellentétben az Aerosmith nem a 70-es évekig ásott vissza ihletért: akárcsak az utóbbi két évtizedben bármikor, most is a 89-es megaalbum, a közérthető fogalmazást a fergeteges pimaszsággal sikeresen pároztató Pump volt az iránytű az új dalokhoz vezető út során, de a régi nagy dobást ezúttal sem sikerült megismételni. Az Aerosmith 60 feletti tagságából nem veszett ki a lendület, és még Tyler kivételes hangja is nagyjából a régi, de a zenekarnak, úgy tűnik, végképp lemoshatatlan jellemzője lett a megfelelési kényszer. Hiába indul a lemez a jellegzetesen hanyag Perry-riffekkel egész ígéretesen, ha már a harmadik dalon hallatszik, hogy tervezőasztalon vonalzózták heteken át, hogy (műanyag hangzásával, kaptafarefrénjével) megfeleljen a kortárs amerikai rádiórock minden követelményének, és ha a lemezre hat darab balladát is felpréseltettek az egykor öntörvényű művészekkel. A lassúk többségét a nagyipar profijaival írták - szerepet kapott például az I Don't Wanna Miss A Thing című csöpögőst szerző Diane Warren is, de mégsem ő jegyzi a legkibírhatatlanabb számot, hanem a 80-as évek rágógumi-varázslója, Desmond Child, aki az ultranyálas Another Last Goodbye-jal teszi ki a pontot a hosszadalmas menet végén.

Ezt megbocsátani csak akkor volna könnyű, ha a Legendary Child mellett volna még három-négy maradandónak tetsző zakatolás a lemezen, de a Music From... cukormentes részéről sem állítható sokkal több annál, hogy korrekt és felejthető.

Sony, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.