Lemez

Más srófra jár

Crystal Castles: (III)

  • - minek -
  • 2012. december 4.

Zene

 


Fotó: Richmond Lam

A kanadai duó bő fél évtizeddel ezelőtti felbukkanása után villámgyorsan vált kultbandává és viszonyítási ponttá. A romlott remeteimázsban utazó Ethan Kath zeneművész és Alice Glass, a hol elfúlón suttogó, hol éteri tónusban zengedező vagy éppen boszorkányként visító énekesnő két, nyugodtan mondhatjuk, kortárs klasszikus albumot tett le az asztalra, miközben valódi, extremitást és eksztázist ígérő koncertattrakciókat kínáltak (sokszor már az is csalódást keltett, ha Alice elmulasztotta a tömeg tenyerén hordoztatni magát). Depressziós szintipopbandák és gothic/new wave zenekarok hagyatékából, indusztriálörökségből és szándékoltan primitivista lo-fi, chiptune eszközökből rakták össze a varázslatot, néha már-már dreampoposan tiszta hangulatokat marattak savval, vagy nyírtak körbe flexszel.

 

A CC most megjelent, harmadik albumán - bevált metódusainak finomításával és a hangsúlyok jelentős áthelyezésével - egy sokkal szubtilisabb, ugyanakkor tömörebb, egységesebb zeneanyagot hozott a világra. Azt már régen lehetett tudni, hogy a két kanadai Varsóban (!) vette fel a lemez anyagát, s hogy Kath a korábbi digitális kütyüit analóg szintikre cserélte - ami kissé meglepő egy korábban a 8 bites hangzást favorizáló kompániától. De a dolog működik, s a szomorkás, néha tényleg a 77-es Bowie-Eno-lemez, a Low tónusait (Warszawa, ugye...) idéző hangulatok és a látszólag euforikus momentumok egyaránt emfatikusak és jól kidolgozottak. Glass kisasszony hangjával pedig megtörténik minden, ami ilyenkor szokott - leszámítva, hogy most szinte teljesen hiányoznak a sikoltozós betétek, ahogy az egy darab Insulint leszámítva az elidegenítő hatású, nehézipari reszelések is. Inkább a szomorú bensőségesség válik hangsúlyossá - s ez még az olyan, már-már trance-es himnuszokon is átüt, mint a Sad Eyes vagy a Transgender. De a Kerosene, a Wrath Of God, a Pale Flesh, a Mercenary vagy még inkább a Violent Youth elégikus, széteffektezett szintipopja ha lehet, még tisztábban mutatja a fő szabásmintát. És még soha olyan csilingelőn szép, egyszerre melengető és borzongató, lassan hömpölygő (s közben zavarba ejtő, felkavaró szövegű) álomdarabot nem írtak, mint a lemezt záró Child I Will Hurt You.

Fiction, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.