Lemez

Csaták után csaták

PJ Harvey: The Hope Six Demolition Project

  • Lang Ádám
  • 2016. május 21.

Zene

PJ Harvey a kortárs rockzene egyik legcsodásabb zárványa.

1991-es debütlemeze még összecsengett az akkoriban beérkező független rockkal, a 98-as Is This Desire? pedig korának elektronikus törekvéseivel találkozott, az életmű egésze azonban egyértelműen Captain Beefheart, John Lee Hooker és Howlin’ Wolf (még a gyerekkora vidéki idilljében megismert) blueszenéjével ápol időben távoli, ám végig vállalt rokonságot. Annak ellenére azonban, hogy nem lett Bowie hatású újító, a maga világán belül lemezről lemezre képes volt annyira megújulni, hogy még a 2000-es évekbeli, relatíve gyengébb lemezei is nagyon erősek maradtak.

2011-ben aztán önvizsgáló és önmarcangoló időszaka után szélesebbre nyitotta a perspektívát: az autoharpon megírt, historizáló Let England Shake főleg az első világháború viszontagságait tárgyalta, s a most megérkező The Hope Six Demolition Project ismeretében bátran elmondhatjuk, hogy öt évvel ezelőtt a korai időszakkal egyenértékű, második csúcsidőszaka indult meg PJ Harveynak. Pedig nem problémamentes a lemez: a kulturális utalásokkal teletűzdelt Let England Shake után olyan, mintha a művésznő most csupán bulvárlapok főcímeiből rakta volna össze a szövegeket. A Community of Hope konkrétan egy taxiúton hallottakból született, amikor bejárták Washington valamelyik rosszabb kerületét. Vagy ott a lemezt záró Dollar Dollar, ami meg egy afgán élmény: a többsávos autóút közepén ment oda hozzájuk egy gyerek kéregetni, ők meg a forgalom sodrásával továbbhaladtak; máskor pusztán statisztikává lett halálozási adatokat kapunk a nagyvilágból. Washington polgármesterétől kezdve a zenekritikusokig sokan vádolták ezért demagógiával és katasztrófaturizmussal Harveyt, aki viszont nem ad interjúkat, így meglehetősen nehéz ennek az új perspektívának az értelmezése. Annyit mindenesetre érdemes megjegyezni, hogy miként PJ Harvey nézte az afgán gyereket az ablaküvegen keresztül, úgy a rajongóknak is lehetőségük volt a stúdió ablakán keresztül belekukkantaniuk a lemez munkálataiba Angliában, úgyhogy az album talán egyfajta áthidalhatatlan distanciáról próbál beszélni.

Ami viszont egyértelmű, hogy PJ Harvey az évtizedek óta jól bevált munkatársaival zeneileg az egyik legerősebb lemezét készítette most el. A Ministry of Defence mocsári riffjeit ellenpontozó, elégikus vokáljai, a Near The Memorials of Vietnam and Lincoln szürreális indulója, az Orange Monkey emelkedett kórusa, a Ministry of Social Affairs free-jazzes szaxiszólója, vagy akár a történelem által elnyelt gyerekeknek dedikált Wheel napjaink kérdéseit feszegetve viszik tovább az előző lemez hangulatát, de visszanyúlnak az életmű korábbi szakaszaihoz is. Mindezt olyan mellbevágó hangszereléssel és annyira hatásos énekkel, hogy attól legalább kétszámonként komolyan kiráz a hideg.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.