Csoki Apollo (Audio Active)

  • Bognár Tamás
  • 1998. április 16.

Zene

Mondják, a japánokra jobban oda kell most figyelni. A triphop és az easy listening - vagy ahogy ők hívják, a club-pop - keleti verziójának jópár előadója számít már a világpiacon. A "nevek", így DJ Krush, az U. F. O., a Pizzicato Five és a Towa Tei mellett ott vannak az új tehetségek is: Yoshinori Sunahara vagy a big beat nagy reménysége, a Boom Boom Satellites.

Mondják, a japánokra jobban oda kell most figyelni. A triphop és az easy listening - vagy ahogy ők hívják, a club-pop - keleti verziójának jópár előadója számít már a világpiacon. A "nevek", így DJ Krush, az U. F. O., a Pizzicato Five és a Towa Tei mellett ott vannak az új tehetségek is: Yoshinori Sunahara vagy a big beat nagy reménysége, a Boom Boom Satellites.

Az Audio Active nem új zenekar. A periférián ugyan kultikus státusa van, de nem olyan népszerű, mint a fentebb említettek. Mégis fontos. Ugyanis ilyen abszolút nincs. De még csak hasonló sem.

A zenekar kezdeti időszaka könnyen követhető. Úgy ´87 körül tíz fiatal funk-ska-zenekart alapít. A kemény hármas maghoz - Masa the Al-Tamyran, Nanao és 2DD - a többiek nem tudnak felzárkózni a marihuánafogyasztás területén, így leszakadnak. Megalakul az Audio Active. Forrása a dub-reggae, tálalása meglehetősen kitekert. Ténykedésére a műfaj legprominensebb kiadójának, az angol On-U Soundnak a társalapítója, Yamamoto Kishi figyel fel. Ennek a hölgynek köszönhetik máig tartó kozmikus ganja imidzsüket, valamint az első lemezborító tervét. A debütáló Tokyo Space Cowboys-album ´93-ban jelenik meg. Kislemeze, a Free the Marijuana Bim Sherman énekével egy csapásra ismertté teszi őket. Ehhez jön a világ körüli turné az első számú dubzenekarral, a Dub Syndicate-tel.

Ekkor van hozzájuk szerencsém először. Harmadik típusú találkozás. Egy kis japán high-tech biciklisruhában egyfolytában azt szajkózza, hogy a külső világból jött. Nyilvánvaló, ez itt egy másik időzóna. A zenekar űr-dubol, míg az On-U-vezér Adrian Sherwood, minden keverőpult-tervező meggyalázója, élőben mixel. "Az univerzális űrt akartuk felderíteni. Erre a dub volt a legmegfelelőbb médium" - emlékeznek ma.

A következő évben megjelenő Happy Happer album, a közreműködő Little Axe- és Dub Syndicate- tagoknak köszönhetően a "legzeneibb" alkotásuk. A szintén On-U csapathoz tartozó Mark Stewart a szövegek terén remekel. A gúnyos bevásárló dala, a Happy Shopper azóta az automatikusan hajbókoló eladók indulója. "Igen uram, nem uram, viszontlátásra! A vevőnek mindig igaza van."

Aztán a dolgok kezdenek összekutyulódni. Az All Saints kiadónál kijön egy újabb nagylemez. A The Way Out Is The Way In közös munka egy Laraaji nevű énekessel, akinek meditatív hangulatú kántálása végigkíséri a lemezt. Ugyanakkor a dub mellett megállják a helyüket a kísérleti, az elektronikus, az ambient és a techno jelzők is.

Közben fél Japánnak remixeket készítenek, aztán jönnek Európába, és olyan bandákkal dolgoznak, mint a most befutni készülő francia Air. Önálló terjesztővel működő saját kiadót alapítanak Beat Records néven. Elkészül Start Rec nevű stúdiójuk, ahol a saját anyagaik mellett hip-hop-csapatoknak hangmérnökösködnek. Rendszeres rádióműsoruk van, járják a világot.

Tavalyi kislemezük már jelzi, hogy majd megint nem a szokásosat hozzák. Az indító súlyos dub még belefér a képbe, de az azt követő jungle-ritmusok a durva zajeffektekkel más irányt mutatnak. És valóban, a megjelenő album szigorúbb bármelyik elődjénél. Nem dub, nem is drum & bass, csupán Audio Active.

A címe Apollo Choco, robotháborús tematikáját pedig (a hangzáson kívül) a lemezborító képei és információi támasztják alá. A töredékes sztori szerint a mecharillák, a gondolkodni tudó gépmajmok mindent elpusztítanak a Földön. De végül isteni segítségként megérkezik a legtökéletesebb hasisgyantából összeragasztott Noé űrbárka, a Csoki Apollo, és minden élőlényt a fedélzetére menekít.

A zenekar tagjai egyébként optimistáknak tartják magukat. Nem a világ pusztulásától félnek. "A NASA a szerves élet lehetőségét kutatja a Marson. Szerintünk ez jó. Képzeld el, amikor az óriási űrtraktorok felszántják a bolygó felszínét és bevetik kendermaggal." Sokkal inkább a sivár jelentől tartanak. ACitizen Zombi a havi fixes alkalmazottak apátiájáról szól. "Nem hiszem, hogy tudatában lennének a boldogtalanságuknak. Legtöbbjük meg sem próbál az életére gondolni. Elég bajuk van a harminc évre szóló részletfizetéssel meg a család etetésével. Csak azt teszik, amit a túlélési ösztön diktál. Japánban nagyon kevés embernek van lehetősége függetlenné válni. A legtöbb dolgozót betörik a cégek, és háziállattá szelídítik őket."

A kezdeti idegenkedés után épphogy megbarátkozom az albummal, jön egy bécsi fellépés híre. Akkor pedig kilátás van egy pörgős, dubos jungle-partira Ám az első perc után borul a teória. A legsúlyosabb japán zajzenéket idéző indusztriálszámmal kezdenek. A zenekar kiegészül két heavy gitárossal, a mellettem headbangelő tarajos punk biztos tudott valamit. Zúzós riffek, totális dub-metál beindulás. A koncert hangulata az Asian Dub Foundation nálunk is bemutatott energiaáradatához hasonlítható. Nem véletlen, hogy az ADF új lemezének köszönőlistáján az első helyen szerepel ez az Aktív Audio-élményt nyújtó zenekar. S bár meggyőződésem szerint nem a fücitől várható egészségünk helyrezökkentése, mégsem lehet ellenállni, amikor egy tüsihajú kis japán dzsúdónadrágban és bakancsban nyomja a Weed Specialist című ganjahimnusz metálváltozatát.

Bognár Tamás

Bécs, Arena, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”