Csoki Apollo (Audio Active)

  • Bognár Tamás
  • 1998. április 16.

Zene

Mondják, a japánokra jobban oda kell most figyelni. A triphop és az easy listening - vagy ahogy ők hívják, a club-pop - keleti verziójának jópár előadója számít már a világpiacon. A "nevek", így DJ Krush, az U. F. O., a Pizzicato Five és a Towa Tei mellett ott vannak az új tehetségek is: Yoshinori Sunahara vagy a big beat nagy reménysége, a Boom Boom Satellites.

Mondják, a japánokra jobban oda kell most figyelni. A triphop és az easy listening - vagy ahogy ők hívják, a club-pop - keleti verziójának jópár előadója számít már a világpiacon. A "nevek", így DJ Krush, az U. F. O., a Pizzicato Five és a Towa Tei mellett ott vannak az új tehetségek is: Yoshinori Sunahara vagy a big beat nagy reménysége, a Boom Boom Satellites.

Az Audio Active nem új zenekar. A periférián ugyan kultikus státusa van, de nem olyan népszerű, mint a fentebb említettek. Mégis fontos. Ugyanis ilyen abszolút nincs. De még csak hasonló sem.

A zenekar kezdeti időszaka könnyen követhető. Úgy ´87 körül tíz fiatal funk-ska-zenekart alapít. A kemény hármas maghoz - Masa the Al-Tamyran, Nanao és 2DD - a többiek nem tudnak felzárkózni a marihuánafogyasztás területén, így leszakadnak. Megalakul az Audio Active. Forrása a dub-reggae, tálalása meglehetősen kitekert. Ténykedésére a műfaj legprominensebb kiadójának, az angol On-U Soundnak a társalapítója, Yamamoto Kishi figyel fel. Ennek a hölgynek köszönhetik máig tartó kozmikus ganja imidzsüket, valamint az első lemezborító tervét. A debütáló Tokyo Space Cowboys-album ´93-ban jelenik meg. Kislemeze, a Free the Marijuana Bim Sherman énekével egy csapásra ismertté teszi őket. Ehhez jön a világ körüli turné az első számú dubzenekarral, a Dub Syndicate-tel.

Ekkor van hozzájuk szerencsém először. Harmadik típusú találkozás. Egy kis japán high-tech biciklisruhában egyfolytában azt szajkózza, hogy a külső világból jött. Nyilvánvaló, ez itt egy másik időzóna. A zenekar űr-dubol, míg az On-U-vezér Adrian Sherwood, minden keverőpult-tervező meggyalázója, élőben mixel. "Az univerzális űrt akartuk felderíteni. Erre a dub volt a legmegfelelőbb médium" - emlékeznek ma.

A következő évben megjelenő Happy Happer album, a közreműködő Little Axe- és Dub Syndicate- tagoknak köszönhetően a "legzeneibb" alkotásuk. A szintén On-U csapathoz tartozó Mark Stewart a szövegek terén remekel. A gúnyos bevásárló dala, a Happy Shopper azóta az automatikusan hajbókoló eladók indulója. "Igen uram, nem uram, viszontlátásra! A vevőnek mindig igaza van."

Aztán a dolgok kezdenek összekutyulódni. Az All Saints kiadónál kijön egy újabb nagylemez. A The Way Out Is The Way In közös munka egy Laraaji nevű énekessel, akinek meditatív hangulatú kántálása végigkíséri a lemezt. Ugyanakkor a dub mellett megállják a helyüket a kísérleti, az elektronikus, az ambient és a techno jelzők is.

Közben fél Japánnak remixeket készítenek, aztán jönnek Európába, és olyan bandákkal dolgoznak, mint a most befutni készülő francia Air. Önálló terjesztővel működő saját kiadót alapítanak Beat Records néven. Elkészül Start Rec nevű stúdiójuk, ahol a saját anyagaik mellett hip-hop-csapatoknak hangmérnökösködnek. Rendszeres rádióműsoruk van, járják a világot.

Tavalyi kislemezük már jelzi, hogy majd megint nem a szokásosat hozzák. Az indító súlyos dub még belefér a képbe, de az azt követő jungle-ritmusok a durva zajeffektekkel más irányt mutatnak. És valóban, a megjelenő album szigorúbb bármelyik elődjénél. Nem dub, nem is drum & bass, csupán Audio Active.

A címe Apollo Choco, robotháborús tematikáját pedig (a hangzáson kívül) a lemezborító képei és információi támasztják alá. A töredékes sztori szerint a mecharillák, a gondolkodni tudó gépmajmok mindent elpusztítanak a Földön. De végül isteni segítségként megérkezik a legtökéletesebb hasisgyantából összeragasztott Noé űrbárka, a Csoki Apollo, és minden élőlényt a fedélzetére menekít.

A zenekar tagjai egyébként optimistáknak tartják magukat. Nem a világ pusztulásától félnek. "A NASA a szerves élet lehetőségét kutatja a Marson. Szerintünk ez jó. Képzeld el, amikor az óriási űrtraktorok felszántják a bolygó felszínét és bevetik kendermaggal." Sokkal inkább a sivár jelentől tartanak. ACitizen Zombi a havi fixes alkalmazottak apátiájáról szól. "Nem hiszem, hogy tudatában lennének a boldogtalanságuknak. Legtöbbjük meg sem próbál az életére gondolni. Elég bajuk van a harminc évre szóló részletfizetéssel meg a család etetésével. Csak azt teszik, amit a túlélési ösztön diktál. Japánban nagyon kevés embernek van lehetősége függetlenné válni. A legtöbb dolgozót betörik a cégek, és háziállattá szelídítik őket."

A kezdeti idegenkedés után épphogy megbarátkozom az albummal, jön egy bécsi fellépés híre. Akkor pedig kilátás van egy pörgős, dubos jungle-partira Ám az első perc után borul a teória. A legsúlyosabb japán zajzenéket idéző indusztriálszámmal kezdenek. A zenekar kiegészül két heavy gitárossal, a mellettem headbangelő tarajos punk biztos tudott valamit. Zúzós riffek, totális dub-metál beindulás. A koncert hangulata az Asian Dub Foundation nálunk is bemutatott energiaáradatához hasonlítható. Nem véletlen, hogy az ADF új lemezének köszönőlistáján az első helyen szerepel ez az Aktív Audio-élményt nyújtó zenekar. S bár meggyőződésem szerint nem a fücitől várható egészségünk helyrezökkentése, mégsem lehet ellenállni, amikor egy tüsihajú kis japán dzsúdónadrágban és bakancsban nyomja a Weed Specialist című ganjahimnusz metálváltozatát.

Bognár Tamás

Bécs, Arena, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."