Lemez

Cypress Hill: Elephants on Acid

Zene

Ha van együttes, amelynek a nevével nyugodtan lehet fémjelezni a hiphop 90-es évekbeli csúcskorszakát, az a Cypress Hill. Az első négy lemezük a műfaj fő művei közé tartozik, és az évezred környéki crossover korszakukra is büszkék lehetnek. A hanyatlás a 2004-es Till Death Do Us Part albummal indult meg, a hat évvel későbbi  Rise Up pedig már egy igazi válságproduktum volt. Azóta B-Real­nek és Sen Dognak egyaránt lett szupergroupja: előbbi megalapította a Prophets Of Rage-et Public Enemy és Rage Against The Machine tagokkal közösen, utóbbi pedig a Powerflót, amelynek Gróf Balázs is készített klipet. Szóval a Cypress jó ideig parkolópályán volt, de most végre itt az új lemez, és aki esetleg arra számított, hogy a két frontember fent említett projektjei miatt egy rap-metalos anyag lett az Elephants on Acid, az nagyot téved. DJ Muggsnak köszönhetően ismét megkapjuk a hamisítatlan old school hangzást izgalmas beatekkel és bélrezegtető basszusokkal; a különbség annyi, hogy zenei szempontból bekúszik egy jó adag ázsiai motívum. Persze ez sem nagy újdonság: egyik legjobb dalukban, az 1995-ös keltezésű Illusionsben is szerepeltek már indiai hangszerek. A témaválasztást továbbra is a tagok kedvenc hobbija, a kannabiszfogyasztás uralja, némi gengszterkedéssel megspékelve. B-Real mekegését kiválóan ellensúlyozza Sen Dog mély orgánuma, és a hagyományokhoz híven mindig az előbbi kezdi a dalt, de sajnos több olyan szám is van, amiben Sen Dog egyáltalán nem szólal meg. Szívesen hallanánk őt többet, de szerencsére ez nem von le sokat az album értékéből. A Gonjasufit szerepeltető Jesus Was a Stoner, a Dr. Dre hangulatában fogant Reefer Man, a Senára emlékeztető Brevi vendégénekével felvett Crazy és a merész című Stairway to Heaven biztosan nagy koncertkedvenc lesz, és örömteli az a tény, hogy a Cypress Hill a harmincadik évfordulóját egy új, ráadásul kifejezetten jól sikerült albummal ünnepli.

 

BMG/Warner, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.