Lemez

Cypress Hill: Elephants on Acid

Zene

Ha van együttes, amelynek a nevével nyugodtan lehet fémjelezni a hiphop 90-es évekbeli csúcskorszakát, az a Cypress Hill. Az első négy lemezük a műfaj fő művei közé tartozik, és az évezred környéki crossover korszakukra is büszkék lehetnek. A hanyatlás a 2004-es Till Death Do Us Part albummal indult meg, a hat évvel későbbi  Rise Up pedig már egy igazi válságproduktum volt. Azóta B-Real­nek és Sen Dognak egyaránt lett szupergroupja: előbbi megalapította a Prophets Of Rage-et Public Enemy és Rage Against The Machine tagokkal közösen, utóbbi pedig a Powerflót, amelynek Gróf Balázs is készített klipet. Szóval a Cypress jó ideig parkolópályán volt, de most végre itt az új lemez, és aki esetleg arra számított, hogy a két frontember fent említett projektjei miatt egy rap-metalos anyag lett az Elephants on Acid, az nagyot téved. DJ Muggsnak köszönhetően ismét megkapjuk a hamisítatlan old school hangzást izgalmas beatekkel és bélrezegtető basszusokkal; a különbség annyi, hogy zenei szempontból bekúszik egy jó adag ázsiai motívum. Persze ez sem nagy újdonság: egyik legjobb dalukban, az 1995-ös keltezésű Illusionsben is szerepeltek már indiai hangszerek. A témaválasztást továbbra is a tagok kedvenc hobbija, a kannabiszfogyasztás uralja, némi gengszterkedéssel megspékelve. B-Real mekegését kiválóan ellensúlyozza Sen Dog mély orgánuma, és a hagyományokhoz híven mindig az előbbi kezdi a dalt, de sajnos több olyan szám is van, amiben Sen Dog egyáltalán nem szólal meg. Szívesen hallanánk őt többet, de szerencsére ez nem von le sokat az album értékéből. A Gonjasufit szerepeltető Jesus Was a Stoner, a Dr. Dre hangulatában fogant Reefer Man, a Senára emlékeztető Brevi vendégénekével felvett Crazy és a merész című Stairway to Heaven biztosan nagy koncertkedvenc lesz, és örömteli az a tény, hogy a Cypress Hill a harmincadik évfordulóját egy új, ráadásul kifejezetten jól sikerült albummal ünnepli.

 

BMG/Warner, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.