Lemez

Cypress Hill: Elephants on Acid

Zene

Ha van együttes, amelynek a nevével nyugodtan lehet fémjelezni a hiphop 90-es évekbeli csúcskorszakát, az a Cypress Hill. Az első négy lemezük a műfaj fő művei közé tartozik, és az évezred környéki crossover korszakukra is büszkék lehetnek. A hanyatlás a 2004-es Till Death Do Us Part albummal indult meg, a hat évvel későbbi  Rise Up pedig már egy igazi válságproduktum volt. Azóta B-Real­nek és Sen Dognak egyaránt lett szupergroupja: előbbi megalapította a Prophets Of Rage-et Public Enemy és Rage Against The Machine tagokkal közösen, utóbbi pedig a Powerflót, amelynek Gróf Balázs is készített klipet. Szóval a Cypress jó ideig parkolópályán volt, de most végre itt az új lemez, és aki esetleg arra számított, hogy a két frontember fent említett projektjei miatt egy rap-metalos anyag lett az Elephants on Acid, az nagyot téved. DJ Muggsnak köszönhetően ismét megkapjuk a hamisítatlan old school hangzást izgalmas beatekkel és bélrezegtető basszusokkal; a különbség annyi, hogy zenei szempontból bekúszik egy jó adag ázsiai motívum. Persze ez sem nagy újdonság: egyik legjobb dalukban, az 1995-ös keltezésű Illusionsben is szerepeltek már indiai hangszerek. A témaválasztást továbbra is a tagok kedvenc hobbija, a kannabiszfogyasztás uralja, némi gengszterkedéssel megspékelve. B-Real mekegését kiválóan ellensúlyozza Sen Dog mély orgánuma, és a hagyományokhoz híven mindig az előbbi kezdi a dalt, de sajnos több olyan szám is van, amiben Sen Dog egyáltalán nem szólal meg. Szívesen hallanánk őt többet, de szerencsére ez nem von le sokat az album értékéből. A Gonjasufit szerepeltető Jesus Was a Stoner, a Dr. Dre hangulatában fogant Reefer Man, a Senára emlékeztető Brevi vendégénekével felvett Crazy és a merész című Stairway to Heaven biztosan nagy koncertkedvenc lesz, és örömteli az a tény, hogy a Cypress Hill a harmincadik évfordulóját egy új, ráadásul kifejezetten jól sikerült albummal ünnepli.

 

BMG/Warner, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.