Lemez

Dadub: You Are Eternity

  • Velkei Zoltán
  • 2013. április 7.

Zene

Dadub: You Are Eternity Shed mérföldkőnek számító 2008-as albumán a Waved Mind utolsó perce monológba torkollik, melynek legvégén elhangzik, hogy végre visszajutottunk oda, ahonnan jöttünk: az igazi technóhoz.

Ahogy telnek azóta az évek, a techno egyre csak "igazibb" lesz. Így ma már szerencsére nem aszerint kell keresgélni az új megjelenések közt, hogy melyik lemez nyújtja "azt" az érzést, hanem inkább azt figyelve, melyik gondolja tovább is valami újjal. Az olasz Daniele Antezza és Giovanni Conti projektje, a Dadub mindig a természetességet és a gépiest próbálta közös nevezőre hozni, mindezt sejtelmes fátyollal elfedve, hogy ne legyenek annyira tisztán kivehetők a végső formák. A tavalyi Way To Moksha című EP-jük sokak szerint az év egyik legjobb stílusgyakorlata volt, most pedig itt van az első nagylemez, ami teljes hosszban tökéletesíti mindazt, amivel a duó eddig húszpercnyi intervallumokban kísérletezett. Talán meglepő, de a gyűjteményt alkotó tizenkét számból mindössze egy épül egyenes, közvetlen négynegyedes ritmusra. A többiben lélegző ambientek és különböző formájú, mélyen szaggató ütemek találkoznak spirituális (Vibration) és materialista (Truth) gondolatok össztüzében. A minimal és a dub stíluseszközeinek alkalmi használata mellett a Dadub abban a legerősebb, hogy valami olyat mutat be, ami teljesen a sajátja. Egy veszélyekkel és megnyugvással teli univerzumot, amiben egyszerre létezhet a belső béke és a külső káosz. De ami az "igazi techno" szerelmeseinek valószínűleg a legfontosabb lehet: a You Are Eternity tényleg úgy szól, mintha a jövőből érkezett volna.

Stroboscopic Artefacts, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."