Lemez

Dadub: You Are Eternity

  • Velkei Zoltán
  • 2013. április 7.

Zene

Dadub: You Are Eternity Shed mérföldkőnek számító 2008-as albumán a Waved Mind utolsó perce monológba torkollik, melynek legvégén elhangzik, hogy végre visszajutottunk oda, ahonnan jöttünk: az igazi technóhoz.

Ahogy telnek azóta az évek, a techno egyre csak "igazibb" lesz. Így ma már szerencsére nem aszerint kell keresgélni az új megjelenések közt, hogy melyik lemez nyújtja "azt" az érzést, hanem inkább azt figyelve, melyik gondolja tovább is valami újjal. Az olasz Daniele Antezza és Giovanni Conti projektje, a Dadub mindig a természetességet és a gépiest próbálta közös nevezőre hozni, mindezt sejtelmes fátyollal elfedve, hogy ne legyenek annyira tisztán kivehetők a végső formák. A tavalyi Way To Moksha című EP-jük sokak szerint az év egyik legjobb stílusgyakorlata volt, most pedig itt van az első nagylemez, ami teljes hosszban tökéletesíti mindazt, amivel a duó eddig húszpercnyi intervallumokban kísérletezett. Talán meglepő, de a gyűjteményt alkotó tizenkét számból mindössze egy épül egyenes, közvetlen négynegyedes ritmusra. A többiben lélegző ambientek és különböző formájú, mélyen szaggató ütemek találkoznak spirituális (Vibration) és materialista (Truth) gondolatok össztüzében. A minimal és a dub stíluseszközeinek alkalmi használata mellett a Dadub abban a legerősebb, hogy valami olyat mutat be, ami teljesen a sajátja. Egy veszélyekkel és megnyugvással teli univerzumot, amiben egyszerre létezhet a belső béke és a külső káosz. De ami az "igazi techno" szerelmeseinek valószínűleg a legfontosabb lehet: a You Are Eternity tényleg úgy szól, mintha a jövőből érkezett volna.

Stroboscopic Artefacts, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?