Lemez

Dadub: You Are Eternity

  • Velkei Zoltán
  • 2013. április 7.

Zene

Dadub: You Are Eternity Shed mérföldkőnek számító 2008-as albumán a Waved Mind utolsó perce monológba torkollik, melynek legvégén elhangzik, hogy végre visszajutottunk oda, ahonnan jöttünk: az igazi technóhoz.

Ahogy telnek azóta az évek, a techno egyre csak "igazibb" lesz. Így ma már szerencsére nem aszerint kell keresgélni az új megjelenések közt, hogy melyik lemez nyújtja "azt" az érzést, hanem inkább azt figyelve, melyik gondolja tovább is valami újjal. Az olasz Daniele Antezza és Giovanni Conti projektje, a Dadub mindig a természetességet és a gépiest próbálta közös nevezőre hozni, mindezt sejtelmes fátyollal elfedve, hogy ne legyenek annyira tisztán kivehetők a végső formák. A tavalyi Way To Moksha című EP-jük sokak szerint az év egyik legjobb stílusgyakorlata volt, most pedig itt van az első nagylemez, ami teljes hosszban tökéletesíti mindazt, amivel a duó eddig húszpercnyi intervallumokban kísérletezett. Talán meglepő, de a gyűjteményt alkotó tizenkét számból mindössze egy épül egyenes, közvetlen négynegyedes ritmusra. A többiben lélegző ambientek és különböző formájú, mélyen szaggató ütemek találkoznak spirituális (Vibration) és materialista (Truth) gondolatok össztüzében. A minimal és a dub stíluseszközeinek alkalmi használata mellett a Dadub abban a legerősebb, hogy valami olyat mutat be, ami teljesen a sajátja. Egy veszélyekkel és megnyugvással teli univerzumot, amiben egyszerre létezhet a belső béke és a külső káosz. De ami az "igazi techno" szerelmeseinek valószínűleg a legfontosabb lehet: a You Are Eternity tényleg úgy szól, mintha a jövőből érkezett volna.

Stroboscopic Artefacts, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.