Detroit lángokban – A csődbe ment város legnagyobb zenéi

  • G. A.
  • 2013. július 21.

Zene

Csődbe ment Detroit, az amerikai könnyűzene egyik legfontosabb központja. Cikkünkben 8 videóval tekintjük át, mi mindent termelt ki magából a város az elmúlt évtizedek során.

Csődeljárás alá helyeztette magát a héten Detroit. A város valaha, főleg az autógyártása miatt, az Egyesült Államok egyik büszkesége volt – aztán nagyon sok minden elromlott. Ma már „az utcákat alig világítják éjszaka, a közlekedési lámpák kétharmada nem működik, télen a jeget és a havat senki nem takarítja, a rendőrség és a mentők alig bírnak eleget tenni kötelességeiknek, miközben az egy főre jutó erőszakos bűncselekmények számát tekintve Detroit túltesz minden más amerikai nagyvároson” – írja B. Simon Krisztián a krízis okait feltáró cikkében, mely a Magyar Narancs jövő csütörtöki számában lesz olvasható. Írásából többek között kiderül, hogy mi köze a csődhöz a feketékkel szembeni előítéleteknek, hogy miért nem lépett közbe időben a városvezetés, és miért lett az utóbbi időben mégis vonzó célpont Detroit a fiatalok számára.

Detroit ugyanakkor persze távolról sem csak a Chryslerek, Chevyk és Buickok városa, hanem az amerikai könnyűzene elmúlt 60 évének talán legfontosabb központja is New York mellett. Nem csupán retorikai fordulat, hogy oldalakon át lehetne sorolni a kisebb, nagyobb, híresebb vagy titkos favoritnak számító, nagyszerű előadókat, akik ebben a városban csaptak a húrok közé (vagy fejelték meg a szintetizátorokat és így tovább). Detroit azért különleges, mert szinte minden műfajban meghatározó tudott lenni – az alábbi videókkal megpróbáljuk érzékeltetni, miket is adott ez a jobb sorsa érdemes nagyváros az elmúlt évtizedek során a nyitott fülű nagyvilágnak.

1. A Motown soulbombái

Berry Gordy itt működtette a soulzene, és úgy általában a 60-as, 70-es évek egyik legnagyobb jelentőségű kiadóját, a Motownt, ahol többek között Marvin Gaye, a Jackson 5, a Marvelettes vagy az alábbi videóban szereplő Supremes is dolgozott, és amely egészen hihetetlen mennyiségben adta ki a könnyűzene abszolút csúcsteljesítményei közé sorolandó kislemezeket.

2. A punk előfutárai

A 60-as/70-es évek fordulóján a legendás Stooges (és a nagyvilág által csupán nemrég megismert, afroamerikai tagokkal hasító Death) mellett a forradalmi hevülettel megáldott-vert, a mai napig agyonhivatkozott MC5 is lángoló erősítőkkel játszotta a nyers és véres rock and rollt, s ezzel utat tudott mutatni a pár évvel későbbi punkrobbanás meghatározó szereplői számára.

3. Az űrfunk

Ne felejtsük el, hogy Detroitban dolgozott George Clinton galaktikusfunk-szabadcsapata, a 40 évvel ezelőtt a maga műfajában (de ha jobban belegondolunk, egyáltalán nem csupán abban) nagyjából mindenkit könyörtelenül maga mögé utasító Funkadelic is.

4. Alice és a glam

A New York Dolls tagjai még csak keresték a harisnyájuk színéhez passzoló rúzst a keleti parton, amikor Alice Cooper már laza csuklóval kirázott jó néhány protopunk/glam rock alapvetést Detroitban.

5. Hardcore

Iparváros masszív hardcore-színtér nélkül nem is volna az igazi. A Negative Approach neve nem volt annyira ismert a 80-as évek elején a műfajban, mint a Black Flagé vagy a Minor Threaté, ám ettől még a zenekar jelentősége megkérdőjelezhetetlen.

6. Techno

Detroit a techno szülőhazája. Juan Atkins, Derrick May vagy az alábbi trekket elkövető Kevin Saunderson innovációi nélkül nem ugyanaz lenne ma a szeletelés.

7. Hiphop

A horrorcore-t megalapozó Insane Clown Posse, J Dilla, a fiatalon elhunyt producerzseni vagy a suttyóság barbecue-illatát milliókra váltó Kid Rock is segített felhelyezni a várost az USA hiphoptérképére, az elmúlt évtized legsikeresebb detroiti rappere azonban a virtuóz fehér srác, Marshall Mathers, vagy közismertebb nevén Eminem lett.

8. Garázsrock

Detroitban a 90-es évek óta seregnyi remek garázsrockzenekar tűnt fel. Legnagyobb kedvencünk talán a The Dirtbombs volt (vagy a Gories?), de voltaképp teljesen rendben van, hogy a 2000-es évek elején végül a White Stripes tudott ebből a körből a globális sztárok közé emelkedni.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?