Gála

Marton 70

Zene

Három televíziós csatorna közvetítése, valamint szabadtéri kivetítés a Bazilika előtti téren - nem kétséges, a közszolgálati média által megtámogatott operaház megadta a módját a nagy szoprán ünneplésének és a hetvenedik születésnapot két nappal megelőző gálának.

Méltán, hiszen Marton Éva valóban rendkívüli egyénisége a közelmúlt operatörténetének: egy igazi világraszóló díva és tényleges hangnagybirtokos, aki még ezen a gálán is hallatott valamit vokális személyiségének túláradásából. Őt ünnepelte hát az operaház főigazgatóstól és zeneakadémiai rektorostól, ám némiképp meglepő módon a dalszínházi társulat vezető művészeinek távollétében, amire tán még a most zajló japáni turné sem ad igazán magyarázatot. Helyettük Marton Éva zeneakadémiai tanszékvezető néhány korábbi, feltörekvő tehetségű növendéke, két balett-táncos és legfőként két operai világnagyság köszöntötte a művésznőt: a 76 esztendős Grace Bumbry és napjaink legelső tenorja, Jonas Kaufmann. Nem vitás, az utóbbi operaénekes három számra kiterjedő budapesti debütálása tette már jó előre izgalmassá ezt a gálát, s a 43 éves Kaufmann nem is okozott csalódást, elvégre az eddig távolról csodált hang sötét-fedett árnyalatában is váltig diadalmasnak bizonyult francia poétaként (Andrea Chénier) megszólalva csakúgy, mint Grál-lovag (Lohengrin) gyanánt. Grace Bumbry jelenléte pedig, ne kerteljünk, megindító volt, s nem elsősorban az idős hölgy láthatóan elnehezült mozgása miatt, hanem búcsúzófélben lévő pódiumlényének fájdalmas szépsége révén, amely még az e helyütt szokatlanul ható My Way előadását is beragyogta. Kettejük mellett Orendt Gyula és Pataki Potyók Dániel Szabadságkettőse, Rácz Rita Zerbinettája, Vörös Szilvia Ebolija, valamint "kovács Szilveszter házigazdai szalonkabátja keltett megérdemelt feltűnést ezen a tomboló ünnepléstől kísért gálaesten.

Magyar Állami Operaház, június 16.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.