rés a présen

Csapos jelenség

Simon Márton költő, slammer

  • rés a présen
  • 2013. július 20.

Zene

rés a présen: Hogyan jutottunk idáig, hogy ma már a csapból is slam folyik Budapesten?

Simon Márton: Hát, ez a csapos jelenség egy hosszabb sztori rövidebbik fele. Magyarországon 2006 óta változó gyakorisággal és publicitással, de folyamatosan rendeztek slam poetry eseményeket a Műcsarnoktól a Kőleves pincéjén át a Millenárisig. Ez elsősorban a Bly Worx érdeme, gyakorlatilag ők hozták be ide annak idején a műfajt. Aztán az Akkezdet Phiai slames-felolvasós koncertjei lendítettek hatalmasat az ügyön - amire végül a tavalyi Pilvaker tette fel a koronát. Ott - utólag látszik - egyetlen mozdulattal, közösen belódítottuk a szélesebb köztudatba a slamet, bár egy percig sem állítanám, hogy tudtuk, mit csinálunk.

rap: Költőként hogyan kerültél te bele ebbe? Polaroidok című köteted megjelenése és sikere után mik a szépírói terveid?

SM: Valuska László meghívott 2011 áprilisában az akkori Margó Fesztivál slamjére, hogy próbáljam ki. Aztán egyszerűen megtetszett, és benne ragadtam. "Szépíróként" most ott tartok, hogy épp próbálom kipihenni a könyvhetet és a Polaroidok "sikerét", tervem egyelőre semmi. Sok Tandorit és Tolnai Ottót olvasok mostanában, ennyi állítható csak biztosan.

rap: Költőnek vagy slammernek tartod magad?

SM: Költőként határoznám meg magam, ha épp muszáj valahogy, de sok mindennel foglalkozom, például fordítóként is dolgozom. Szóval nem különítem el igazán, nem is tudnám, a munkafolyamat is eléggé hasonló mindkét esetben. Meg okát sem látom, ha őszinte akarok lenni. Nekem ez így jó.

rap: Van konkrét csapatod. Kikből áll ez?

SM: Konkrét csapatom kettő is van, sőt három. Vagy még több... Úgy értem: vannak bizonyos formációk, akikkel rendszeresen járunk együtt fellépni, a slammerek között és a zenészekkel közös produkcióknál is. És ez elfér így, mert az Amoeba, az Elefánt vagy a fiatal, baromi jó dzsesszzenészekből verbuválódott Gourmand mind teljesen más karakterek, más jellegű esték. Ez egy nagy társaság, néha nem is mindenki ismer mindenkit, a hiányzó alapkoncepciót pedig az ízlésbeli egybeesések pótolják.

rap: Hol lehet látni, hallani téged a nyáron?

SM: A Litera táborban Tatán, június 20-án, utána slam és workshop Százhalombattán 21-én, június 22-én meg megyünk a PIM-be, Weöres-slamre, majd 27-én lesz egy bemutatkozó koncertünk a Gourmand-nal közös projekttel a Pepita Oféliában, és másnaptól EFOTT. Aztán meg jön a július. Fesztiválszezon van, kánikulai nagyüzem.

rap: Mi a slam hosszú távú jövője itt szerinted?

SM: A profizmus, minden szinten: szervezeti, szervezési, előadói, írói szinteken egyaránt. Meg a differenciálódás. Meg a zene. Mert ez már rég nem az underground. De én szerelmes vagyok az "amatőr" slamklubokba is, amik mindennek a hátországát jelentik. Azokkal is foglalkozni kéne.

rap: Tényleg a költők az új rocksztárok?

SM: "Igen. Nem. Talán." (Kemény István)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.