rés a présen

Csapos jelenség

Simon Márton költő, slammer

  • rés a présen
  • 2013. július 20.

Zene

rés a présen: Hogyan jutottunk idáig, hogy ma már a csapból is slam folyik Budapesten?

Simon Márton: Hát, ez a csapos jelenség egy hosszabb sztori rövidebbik fele. Magyarországon 2006 óta változó gyakorisággal és publicitással, de folyamatosan rendeztek slam poetry eseményeket a Műcsarnoktól a Kőleves pincéjén át a Millenárisig. Ez elsősorban a Bly Worx érdeme, gyakorlatilag ők hozták be ide annak idején a műfajt. Aztán az Akkezdet Phiai slames-felolvasós koncertjei lendítettek hatalmasat az ügyön - amire végül a tavalyi Pilvaker tette fel a koronát. Ott - utólag látszik - egyetlen mozdulattal, közösen belódítottuk a szélesebb köztudatba a slamet, bár egy percig sem állítanám, hogy tudtuk, mit csinálunk.

rap: Költőként hogyan kerültél te bele ebbe? Polaroidok című köteted megjelenése és sikere után mik a szépírói terveid?

SM: Valuska László meghívott 2011 áprilisában az akkori Margó Fesztivál slamjére, hogy próbáljam ki. Aztán egyszerűen megtetszett, és benne ragadtam. "Szépíróként" most ott tartok, hogy épp próbálom kipihenni a könyvhetet és a Polaroidok "sikerét", tervem egyelőre semmi. Sok Tandorit és Tolnai Ottót olvasok mostanában, ennyi állítható csak biztosan.

rap: Költőnek vagy slammernek tartod magad?

SM: Költőként határoznám meg magam, ha épp muszáj valahogy, de sok mindennel foglalkozom, például fordítóként is dolgozom. Szóval nem különítem el igazán, nem is tudnám, a munkafolyamat is eléggé hasonló mindkét esetben. Meg okát sem látom, ha őszinte akarok lenni. Nekem ez így jó.

rap: Van konkrét csapatod. Kikből áll ez?

SM: Konkrét csapatom kettő is van, sőt három. Vagy még több... Úgy értem: vannak bizonyos formációk, akikkel rendszeresen járunk együtt fellépni, a slammerek között és a zenészekkel közös produkcióknál is. És ez elfér így, mert az Amoeba, az Elefánt vagy a fiatal, baromi jó dzsesszzenészekből verbuválódott Gourmand mind teljesen más karakterek, más jellegű esték. Ez egy nagy társaság, néha nem is mindenki ismer mindenkit, a hiányzó alapkoncepciót pedig az ízlésbeli egybeesések pótolják.

rap: Hol lehet látni, hallani téged a nyáron?

SM: A Litera táborban Tatán, június 20-án, utána slam és workshop Százhalombattán 21-én, június 22-én meg megyünk a PIM-be, Weöres-slamre, majd 27-én lesz egy bemutatkozó koncertünk a Gourmand-nal közös projekttel a Pepita Oféliában, és másnaptól EFOTT. Aztán meg jön a július. Fesztiválszezon van, kánikulai nagyüzem.

rap: Mi a slam hosszú távú jövője itt szerinted?

SM: A profizmus, minden szinten: szervezeti, szervezési, előadói, írói szinteken egyaránt. Meg a differenciálódás. Meg a zene. Mert ez már rég nem az underground. De én szerelmes vagyok az "amatőr" slamklubokba is, amik mindennek a hátországát jelentik. Azokkal is foglalkozni kéne.

rap: Tényleg a költők az új rocksztárok?

SM: "Igen. Nem. Talán." (Kemény István)

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.