Lemez

Diana Krall: Turn Up The Quiet

Zene

„Isn’t it romantic?” De még mennyire! Diana Krall ott folytatja, ahol – a csúcson – abbahagyta pár évre. A történet egy másik aspektusból úgy hangzik, hogy a szalonjazz királynője eltért a bevált recept­től, és odahagyta eredeti műfaját, amelyhez Nat King Cole volt a minta, és amelyhez a rettenetes jazzisták garmadája (Claus Ogerman, Christian McBride, Russell Malone, Buck Clayton stb.) asszisztált. Különbejáratú véleményem szerint az alter-pop és country-rock nosztalgia Krall pályáján legalább részben a férjnek volt betudható, merthogy Elvis Costello az énekesnő feje után az ízlését is elcsavarta. Miközben helyes kis dolgokat csináltak együtt is, meg például McCartneyval, a díva nimbusza mégis kicsit megkopott ezalatt.

Most viszont újra az olyan szívtépő klasszikus slágerek oktávug­rá­­sai­ban gyönyörködünk, mint a Night and Day, bossa nova ütők fö­lött csilingelnek a billentyűk, a vonóskar lerakta bársonyszőnyegen lépdelünk. Krallék mégsem csak a régi receptet főzik meg újra. Minden számban van egy pici csavar, fintor, majdnem cikis túlzás, rózsaszín, lila vagy vérvörös színezés: népi hegedű és Marc Ribot gitárszóló az I’m Confessin’-ben, majdnem disszonáns pizzicato a Blue Skiesban. A szöveg tabu, ott nincs helye modernizálásnak, viszont nem csak a klasszikus örökzöldek korszakából válogat a lemez, ott van a mindig ellenállhatatlan Sway az Alan Broadbent (Charlie Haden egykori társa) által vezetett vonóskar előterében, vagy a No Moon at All dögös letétje. Egységesen visszafogottak a számok, a gyorsabbak is, a címhez méltóan, a személyes közelségre építő felfogásban. Krall füstös, szuperszexi hangja delejes, többet zongorázik, mint utóbbi lemezein, és minden zenekari hangszerelést maga készített. A maga műfajában – annak kommersz kötelmeitől eltekintve – tökéletes.

Verve–Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Ozzy, akit először Johnnak neveztek el

Elsősorban a bulvársajtónak köszönhető, hogy az elmúlt harminc évben Ozzy Osbourne nevét Magyarországon is szinte mindenki ismerte – azok is, akik életükben nem voltak rockkoncerten. A hetvenes évek elején azonban hiába jutott a Black Sabbath elég hamar a csúcsra, a magyar sajtó nem vett róla tudomást.

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.