Koncert

Foo Fighters

Zene

Júniusban valóban olyan volt a koncertfelhozatal Budapesten, mint egy menő nagyvárosban: itt volt a Skinny Puppy, a Clutch, a Mastodon, a Gorillaz, a Rancid, a Green Day, az Anthrax, legutoljára pedig a Foo Fighters is. Dave Grohlék egyenesen a Glastonbury fesztiválról estek be. Volt mit bepótolniuk, utoljára az 1997-es Szigeten jártak errefelé.

A színpadon természetesen a frontember dominál, még a rettenetes rózsaszínre pingált dobszerkón is Grohl képe díszeleg – no de ez az ő projektje, a többiek csak epizódszereplők. Chris Shiflett (gitár) és Nate Mendel (basszus) szorgalmasan kiveszik a részüket a produkcióból, de alig lehet észrevenni őket, a 60 felé közelítő Pat Smear (gitár) pedig tejbetökszerű vigyorgásával és a vicces láblendítéseivel még mindig egy olyan fazon benyomását kelti, aki azért van színpadon, mert ezt nyerte egy vetélkedőn. Az énekesként sem utolsó dobos, Taylor Hawkins (egy potenciális Grohl-utód!) azért kilóg ebből társulatból, és fontos megemlíteni a zenekar „új” tagját, a korábban csak turnézenészként ügy­ködő Rami Jaffee-t. Őt a tavalyelőtti bécsi bulin úgy konferálta fel Grohl, hogy „billentyűzik, még ha nem is halljátok”. Most szerencsére hallható.

Az FF meglépi, amit kevesen mernek: legnagyobb slágerükkel, az Everlonggal kezdenek. Nyugodtan tehetik, a szettlista roskadozik a muníciótól: Monkey Wrench, Learn to Fly, The Pretender, My Hero, hogy csak párat említsünk az eljátszott sok-sok régi szám közül. A szeptemberben megjelenő új albumról, a Concrete and Goldról négy ízelítőt is kapunk, ezek közül a Sunday Rain bizonyul a legígéretesebbnek Hawkins énekével. A koncert a Best of Youval zárul, rá­adás náluk soha nincs, de a majdnem telt házas Aréna közönsége így is elégedetten távozhat. Grohl pedig megígérte, legközelebb nem húsz év múlva térnek vissza.

Papp László Budapest Sportaréna, június 26.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.