Dolgozik a hangya - Ginger: Market Harbour (lemez)

  • - greff -
  • 2008. február 21.

Zene

Az angolszász könnyűzenében talán semmi sem ment ki végérvényesebben a divatból a termékenységnél: míg a hatvanas-hetvenes években nem ment ritkaságszámba, hogy egy zenekar évente akár két nagylemezt is piacra dobjon (gondoljunk a Beach Boys, a Beatles vagy mondjuk a Kiss diszkográfiájára), manapság már kirívóan szorgalmasnak számítanak azok, akik több zenét jelentetnek meg a szokásosnak mondható két-háromévenkénti tíz-tizenkét dalnál. David Walls (vagy ahogy a brit The Wildhearts negyvenhárom éves énekes-gitárosát a felmenőin kívül mindenki ismeri: Ginger) a közelmúltban mintha azt vette volna a fejébe, hogy ő márpedig bebizonyítja: nem csak negyven évvel ezelőtt volt igaz, hogy ha valaki igazán tehetséges, akkor a mennyiség növelése nem von automatikusan nívócsökkenést maga után. 2006 januárja óta Ginger (képünkön a wildheartsos fiúkkal, kockás ingben) kiadott egy dupla (Valor Del Corazon, 2006) és két szimpla szólólemezt (a Yoni tavaly, év elején, a Market Harbour pedig a napokban jelent meg), megírta a Wildhearts kiváló visszatérő albumát (The Wildhearts, 2007), s mindemellett még arra is időt szakított, hogy Howling Willie Cunt álnéven összemuzsikáljon egy politikailag roppant szórakoztató módon inkorrekt countrylemezt (World Of Filth, 2006). Huszonnégy hónap alatt több mint hetven dal, és tessék megkapaszkodni: legnagyobb részük kiváló, ha nem épp hibátlan szerzemény.

Ginger stílusa, dallamvilága hosszú-hosszú ideje változatlan és roppant jellegzetes (egy punk- és metálzenén felnőtt Paul McCartneyt képzeljenek el, aki két csík kokain között Cheap Trick-nótákat dalol) - az általa készített anyagok inkább a hangszerelésükben mutatnak számottevő eltéréseket. Míg a Wildheartsban a többszólamú, juharszirup édességű énekharmóniákat metálosan vaskos gitárzúzás ellensúlyozza, szólóban Ginger visszavesz a torzításból, s könnyedebb és oldottabb gitárpopra vált. Ilyenkor szélesebbre tárja a kapukat is: azonnal felismerhető számait hol akusztikus gitárral, hol zongorakísérettel vagy elektronikus alapozással, néhol pedig vendégénekesek szívélyes közreműködésével vezeti elő.

A most megjelent (21 számos) Market Harbour is efféle, roppant színdús lemez: a megszokottnak mondható lendületes rockslágerek (Queen Of Leaving, Overeasy, Josser Bank) mellett hallhatunk Roger Waterst idéző lebegést (House Of Moths), női énekkel lágyított szívhasítást (Regret.Com), és még egy doo-wop balladát is (Couple Trouble). A tagadhatatlan eklektika dacára a Market Harbour egységes egész: van íve, van dramaturgiája, a dalok előtt-után pedig nincsen szünet, a szerzeményeket rövidke átvezető tételek hurkolják egybe. E remek kis egypercesek között aztán tényleg akad minden a countrytól (The Ninns Of Mourning) a gyermeki kajabálás köré épített kedves tréfáig (You And Me - popzenében a kölyökhang persze elkoptatott frázis, de Ginger kimondottan szellemesen alkalmazza, csakúgy, mint az Attentionette-ben a vocodert). Míg a Valor Del Corazon egy válást és egy heroinaddikciót követő komor utazás volt, a Yoni pedig leginkább az újrakezdés lendületéről (főképp szexuális drive-járól) szólt, a Market Harbour olyan, akárha egy tengerparton, tavaszelőn játszódó filmben volnánk: a mólón negyvenes férfi mereng, álmai egy részét rezignáltan víznek ereszti, de egy percig sem kétséges, hogy végül úgyis hazatalál.

Round Records, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.