Lemez

Dorota: FRIK

  • Lang Ádám
  • 2015. november 8.

Zene

A Dorota még 2009-ben jött létre Somló Dávid metálgitáros, Makkai Dániel dzsessz­bőgős és a népzene felől érkező Porteleki Áron dobos szövetségeként. 2011-es első lemezük jól mutatta, hogyan tud működni ez a felállás. Nagyon sokféleképpen: a dzsesszes témáktól a törzsi/etno hatásokon át a klasszikus szörf­rockig egy csomó mindent érintettek impovizációs alapú szabadzenéjükkel.

Valamivel az örömzenés debüt megjelenése után történt, hogy Somló Dávidot megtalálták a 419 scamnek nevezett, főleg Afrikából érkező átverős levelek. Ennek hatására fókuszált a trió a zenéjükben már amúgy is meglévő afrikai hatásokra, majd saját megközelítéssel, a fantázia és a fikció segítségével kialakítottak egy olyan Afrika-képet, amit a lemezcím nyomán talán a legjobb, ha csak FRIK-nek nevezünk. A tripla FRIK több mint sima zenei album. Inkább egy egész projekt folyamatábrája, lenyomata és teremtménye egyben. A Kisoroszi (Saints and Places) improvizációs játéka az első, romantizáló megközelítés, a Miss Favour tánczenés, garázsrockos és egyéb variációi mondjuk az út, a Nagyoroszi (Bad Nature and Occultism) pedig a megteremtett FRIK-maszk felöltése. Ehhez jön még egy koncertvideó és egy kisfilm, valamint egy multimédiás, interaktív honlap, a dorotafrik.com.

A FRIK kapcsán nehéz is bármilyen kritikát, főleg pontszámos lemezkritikát megfogalmazni, hiszen annyira autonóm referenciákkal dolgozik, és annyifelé nyitott, hogy végső soron bármilyen jó is, a milyenséget egyedül az adja, hogy a Dorota egy szuper zenekarból még jobbá vált – Dorotafrikké, Dorotafrikká.

Elérhető a Bandcampen

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.