Lemez

Dorota: FRIK

  • Lang Ádám
  • 2015. november 8.

Zene

A Dorota még 2009-ben jött létre Somló Dávid metálgitáros, Makkai Dániel dzsessz­bőgős és a népzene felől érkező Porteleki Áron dobos szövetségeként. 2011-es első lemezük jól mutatta, hogyan tud működni ez a felállás. Nagyon sokféleképpen: a dzsesszes témáktól a törzsi/etno hatásokon át a klasszikus szörf­rockig egy csomó mindent érintettek impovizációs alapú szabadzenéjükkel.

Valamivel az örömzenés debüt megjelenése után történt, hogy Somló Dávidot megtalálták a 419 scamnek nevezett, főleg Afrikából érkező átverős levelek. Ennek hatására fókuszált a trió a zenéjükben már amúgy is meglévő afrikai hatásokra, majd saját megközelítéssel, a fantázia és a fikció segítségével kialakítottak egy olyan Afrika-képet, amit a lemezcím nyomán talán a legjobb, ha csak FRIK-nek nevezünk. A tripla FRIK több mint sima zenei album. Inkább egy egész projekt folyamatábrája, lenyomata és teremtménye egyben. A Kisoroszi (Saints and Places) improvizációs játéka az első, romantizáló megközelítés, a Miss Favour tánczenés, garázsrockos és egyéb variációi mondjuk az út, a Nagyoroszi (Bad Nature and Occultism) pedig a megteremtett FRIK-maszk felöltése. Ehhez jön még egy koncertvideó és egy kisfilm, valamint egy multimédiás, interaktív honlap, a dorotafrik.com.

A FRIK kapcsán nehéz is bármilyen kritikát, főleg pontszámos lemezkritikát megfogalmazni, hiszen annyira autonóm referenciákkal dolgozik, és annyifelé nyitott, hogy végső soron bármilyen jó is, a milyenséget egyedül az adja, hogy a Dorota egy szuper zenekarból még jobbá vált – Dorotafrikké, Dorotafrikká.

Elérhető a Bandcampen

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.