Lemez

Dorota: FRIK

  • Lang Ádám
  • 2015. november 8.

Zene

A Dorota még 2009-ben jött létre Somló Dávid metálgitáros, Makkai Dániel dzsessz­bőgős és a népzene felől érkező Porteleki Áron dobos szövetségeként. 2011-es első lemezük jól mutatta, hogyan tud működni ez a felállás. Nagyon sokféleképpen: a dzsesszes témáktól a törzsi/etno hatásokon át a klasszikus szörf­rockig egy csomó mindent érintettek impovizációs alapú szabadzenéjükkel.

Valamivel az örömzenés debüt megjelenése után történt, hogy Somló Dávidot megtalálták a 419 scamnek nevezett, főleg Afrikából érkező átverős levelek. Ennek hatására fókuszált a trió a zenéjükben már amúgy is meglévő afrikai hatásokra, majd saját megközelítéssel, a fantázia és a fikció segítségével kialakítottak egy olyan Afrika-képet, amit a lemezcím nyomán talán a legjobb, ha csak FRIK-nek nevezünk. A tripla FRIK több mint sima zenei album. Inkább egy egész projekt folyamatábrája, lenyomata és teremtménye egyben. A Kisoroszi (Saints and Places) improvizációs játéka az első, romantizáló megközelítés, a Miss Favour tánczenés, garázsrockos és egyéb variációi mondjuk az út, a Nagyoroszi (Bad Nature and Occultism) pedig a megteremtett FRIK-maszk felöltése. Ehhez jön még egy koncertvideó és egy kisfilm, valamint egy multimédiás, interaktív honlap, a dorotafrik.com.

A FRIK kapcsán nehéz is bármilyen kritikát, főleg pontszámos lemezkritikát megfogalmazni, hiszen annyira autonóm referenciákkal dolgozik, és annyifelé nyitott, hogy végső soron bármilyen jó is, a milyenséget egyedül az adja, hogy a Dorota egy szuper zenekarból még jobbá vált – Dorotafrikké, Dorotafrikká.

Elérhető a Bandcampen

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.