Koncert

Dropkick Murphys

  • Soós Tamás
  • 2014. július 27.

Zene

Felvitte a jóisten a bostoni punkok dolgát: feltörekvő kelta punk bandaként még csupán a Mega Pub falait bontották szét 2001-ben, azóta viszont be sem tették a lábukat Magyarországra, mivel sikerszériájuknak köszönhetően már világszerte arénákat töltenek csurig. A Budapest Parkba ugyan csak félháznyi rajongót pakoltak, de az is több ezer embert jelent, akik beszállhattak a kappanhangon elugatott falkavokálok előadásába.

A kelta punk önjelölt AC/DC-jeként a tavalyi Signed And Sealed In Blooddal alkották meg a maguk Back In Blackjét, a másfél óra így az új lemez slágerparádéjával, valamint varacskos punktahóságokkal (Citizen C.I.A.), rockosított ír népdalokkal (The Irish Rover) és szemtelen kocsma- (Worker's Song) és baseballhimnuszokkal (Jimmy Collins' Wake) telt. A koncert feszesebb volt, mint egy grindcore-buli, pedig köztudott, hogy ott a másfél percnél hosszabb dalokat élből progresszív onanizálásnak bélyegzik. Al Barr, aki kokós boksztáncát csak azért függesztette fel néha, hogy az első sorokkal pacsizzon, a koncertfelvételekkel szemben meglepően jól énekelt, Ken Caseyék pedig a kötelező karcos hamissággal tolták alá a vastag háttérvokálokat.

A Dropkick így faltól falig tökéletes koncertet adott, s olyan intenzitással hengerelte le rajongóit, hogy még azt is elnéztük nekik, hogy a Fields of Athenryból középszerű Bikini-dalt faragtak. Bár punkkoncerten nem illik a hangzásra panaszt tenni, a dobhangzás lehetett volna izmosabb, elfért volna a hangsúlyosabb grúv a sok skótduda- és harmonikavezérelt táncdal közé. A Murphyk ezzel együtt is a föld alá piálták sporttársaikat, a kocsmapunkszíntéren egyedülálló képesség (énektudás) birtokában lévő Dave Kinget és Flogging Molly nevű ivókörét. A pult alól jelenthetjük, hogy a bostoniak után a hazai punkok is jobban teljesítenek - a közönségbe hajított sörök árából ugyanis a komplett borsodi punkegylet berúghatott volna egy Bock Pincészetben.

Budapest Park, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.