mi a kotta?

Szerelmi hegedű

  • mi a kotta
  • 2014. július 27.

Zene

"Nyárra a windsori királyi kastélyban biztosítok Önnek lakást - mondta a királyné -, és ott - tette hozzá, kacéran a királyra kacsintva - édes kettesben muzsikálunk majd. - "! Haydnra nem vagyok féltékeny - felelte a király -, ő jóravaló, becsületes német ember. - Legnagyobb büszkeségemre fog szolgálni, ha ezt a jó híremet megtarthatom - válaszolta Haydn." Az angolok körében, lám, ilyen kitüntető megbecsülésnek örvendett az idős Joseph Haydn, aki két szigetországi turnéján egyre nagyobb és nagyobb elismeréssel találkozott, s aki mindeközben szorgalmasan és kifogyhatatlan érdeklődéssel bővítette ismereteit: bankot, kórházat és hajógyárat látogatott, s feljegyezte érdekesebb találkozásait nevezetes muzsikusokkal és festőkkel, friss nászutasokkal meg falábú borkereskedőkkel. Az utóbbi új ismeretségéről így írt naplófüzetében: "March úr fogorvos, egyszersmind bognár és borkereskedő. Nyolcvannégy esztendős. Nagyon fiatal szeretőt tart, van egy kilencéves lánya, aki elég jól zongorázik. Gyakran voltam vendége. Nota bene: mint fogorvos 2000 fontot keres évente, minden kocsija legalább 500 fontba kerül. Mint borkereskedőnek, úgy hiszem, kevesebb lehet a jövedelme. Két mankón vagy két falábon vonszolja magát." Hasonlóan lényeglátó, az anyagi mozzanatokat józanul kiemelő modorban jegyzetelte Haydn saját hangversenyeit, bemutatóit is, mondjuk, legutolsó londoni szimfóniája, a "Londoni" szimfónia ősbemutatójáról írván 1795 májusában: "Az egész társaság, velem együtt, igen elégedett volt. Ezen az egyetlen estén négyezer forintot kerestem. Ilyesmi is csak Angliában lehetséges."

Ez a gazdagon honorált, 104-es sorszámú szimfónia indítja majd azt a nyáresti szabadtéri hangversenyt, amelyet a Concerto Budapest készül adni a Pesti Vármegyeháza díszudvarán (július 3., nyolc óra). Keller Andráshoz és együtteséhez utóbb aztán Baráti Kristóf is játszótársul szegődik majd Mozart G-dúr hegedűversenyét előadandó, s a koncertet Beethoven IV. szimfóniája fogja berekeszteni.

"Hangja különösen elbájoló csöndes estén" - ezt akár Baráti Kristóf mesterhegedűjéről is leírhatnánk, azonban az idézet még Leopold Mozarttól való: ő jellemezte ezekkel a szavakkal az együtt rezgő húrjai okán oly különleges hangzású vonós instrumentumot, a viola d'amorét. A magyar közönség számára legelső körben a Bánk bánból (onnan is Melinda szakaszaiból) ismerős hangszer ezekben a napokban egy nemzetközi kongresszus témája lesz itt Pesten, illetve Budán. Ennek a nagy jelentőségű tanácskozásnak a záró koncertje vár reánk a hét végén fent a Várban, többek között Antonio Vivaldi műveivel (MTA Zenetudományi Intézet, június 29., fél hét).

S végül: mozizzunk! Renée Fleming Desdemona-alakítása miatt okvetlenül megéri újranéznünk a Metropolitan Opera pár esztendővel ezelőtti Otello-közvetítését, amely Elijah Mosinsky kipróbált rendezését kínálta akkor a nagyvilág, ma pedig az Uránia Nemzeti Filmszínház közönsége számára (július 2., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.