Opera

Nino Rota: Milliomos Nápoly

Zene

Nápolyt látni és meghalni - szól a jól ismert, ámbár kérdéses eredetű (és jelentésű) mondás, amely azonban csakis a turistákra vonatkozik. Arról, hogy a helybéliek miként is viszonyulnak Nápolyhoz, no meg élethez-halálhoz, a legtöbbet alighanem az univerzális tehetségű Eduardo De Filippo tudta, s ez 1945-ös színművének operaváltozatából is kitetszik. A filmzenéi által elhíresült Nino Rota utolsó dalművével ugyanis nem csupán azt bizonyította be, hogy posztumusz Puccini-operát a legkönnyebb mégiscsak hazai földön előállítani, de azt is, hogy a szemérmet nem ismerő eklektikából, a merész motívumkeresztezésekből - az eredeti darabhoz jól illő módon - kikeveredhet valami léhán és megrendítően nápolyias hangzás és hangulat. Így az első felvonásban a Gianni Schicchi mosódott össze a Kaviár és lencsével, hogy aztán a második felvonásban Bernsteint idéző amerikai tánczenét követően a Pillangókisasszony tematikája bukkanjon elénk, ironikus módon egy jenki őrmester eme mondatának kíséretében: "Én nem vagyok Pinkerton..." Ugyanebben a felvonásban mindemellett egy komplett kacagó, helyesebben vihogó ária is felhangzik: Fellini kedves zeneszerzőjétől, hamisítatlan Fellini-hangulatot ébresztve. A Miskolcra látogató olasz operastúdiós énekesek nemigen tehették színpadi megjelenésükben is érzékletessé a többgenerációs nápolyi családot és annak kiterjedt rokonságát, szomszédságát (lévén szemre mind harminc év körüliek lehetnek), ámde vokálisan igenis életre kelt néhány alak, mindenekelőtt a sokévi házasságából tettleg kivágyakozó Amalia asszony, Gaia Matteini megformálásában. Egy új magyar opera ősbemutatója után egy már nem annyira új (majd' negyvenéves) és tán nem is romolhatatlan, de megismerésre okvetlenül érdemes olasz opera magyarországi premierjével a miskolci operafesztivál idén nyáron is kitett magáért.

Bartók Plusz Operafesztivál, Miskolci Nyári Színház, június 18.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.