Opera

Nino Rota: Milliomos Nápoly

Zene

Nápolyt látni és meghalni - szól a jól ismert, ámbár kérdéses eredetű (és jelentésű) mondás, amely azonban csakis a turistákra vonatkozik. Arról, hogy a helybéliek miként is viszonyulnak Nápolyhoz, no meg élethez-halálhoz, a legtöbbet alighanem az univerzális tehetségű Eduardo De Filippo tudta, s ez 1945-ös színművének operaváltozatából is kitetszik. A filmzenéi által elhíresült Nino Rota utolsó dalművével ugyanis nem csupán azt bizonyította be, hogy posztumusz Puccini-operát a legkönnyebb mégiscsak hazai földön előállítani, de azt is, hogy a szemérmet nem ismerő eklektikából, a merész motívumkeresztezésekből - az eredeti darabhoz jól illő módon - kikeveredhet valami léhán és megrendítően nápolyias hangzás és hangulat. Így az első felvonásban a Gianni Schicchi mosódott össze a Kaviár és lencsével, hogy aztán a második felvonásban Bernsteint idéző amerikai tánczenét követően a Pillangókisasszony tematikája bukkanjon elénk, ironikus módon egy jenki őrmester eme mondatának kíséretében: "Én nem vagyok Pinkerton..." Ugyanebben a felvonásban mindemellett egy komplett kacagó, helyesebben vihogó ária is felhangzik: Fellini kedves zeneszerzőjétől, hamisítatlan Fellini-hangulatot ébresztve. A Miskolcra látogató olasz operastúdiós énekesek nemigen tehették színpadi megjelenésükben is érzékletessé a többgenerációs nápolyi családot és annak kiterjedt rokonságát, szomszédságát (lévén szemre mind harminc év körüliek lehetnek), ámde vokálisan igenis életre kelt néhány alak, mindenekelőtt a sokévi házasságából tettleg kivágyakozó Amalia asszony, Gaia Matteini megformálásában. Egy új magyar opera ősbemutatója után egy már nem annyira új (majd' negyvenéves) és tán nem is romolhatatlan, de megismerésre okvetlenül érdemes olasz opera magyarországi premierjével a miskolci operafesztivál idén nyáron is kitett magáért.

Bartók Plusz Operafesztivál, Miskolci Nyári Színház, június 18.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.