Dua Lipa a Sziget nyitónapján: a keményen dolgozó szupersztár

  • -minek-
  • 2022. augusztus 11.

Zene

Azok a tízezrek, akik egy-egy díva hol jobban, hol kevésbé jól koreografált, felépített, majd letáncolt, leénekelt műsorára váltanak jegyet, pontosan erre is számítanak: minden megy óraműszerű pontossággal, rendkívüli precizitással, hibátlan előadásmóddal. 

A három év kihagyás után újrainduló Sziget fesztiválon hagyományosan az első-nulladik napon következik az extra sztárfellépő estéje. Gondoljuk, sokan őriznek egy-egy feledhetetlen emléket mondjuk Prince (és remélhetőleg kevesen egy keserűt Rihanna kiábrándító) szerepléséről. Ha ebben az összevetésben nézzük, akkor Dua Lipa maximálisan igazolta a vele kapcsolatos várakozásokat, tökéletesen prezentálta a saját show-ját, ami több volt, mint egy egyszerű koncert, meg kicsit kevesebb is, de ez már az efféle nagy színpadra belőtt, musical finálénak is beillő performanszok jellegéből is fakad.

Valószínű, hogy azok a tízezrek, akik egy-egy díva hol jobban, hol kevésbé jól koreografált, felépített, majd letáncolt, leénekelt műsorára váltanak jegyet, pontosan erre is számítanak. Minden megy óraműszerű pontossággal, rendkívüli precizitással, hibátlan előadásmóddal (az ebbe belesimuló kísérőzenészek, háttérvokalisták kipipálva – most pláne!). És még mozgásművészetileg is rendben van a dolog, érezhető a megannyi szakember koreográfus, stylist, egyéb léhűtők munkája, a tempó pedig feszített és szinte igazodik a metronómhoz.

Dua Lipába sokat invesztált a popipar, amíg ilyen hibátlanul felépített jelensége lett a kortárs mainstream könnyűzenének, ráadásul számtalan szempont miatt a szerethető sztárok közé tartozik. A koncerten is számos tanújelét adta annak, hogy megmaradt benne az a bájos közvetlenség, ami pályája elején jellemezte és néhol még a hűvös profizmuson is képes átütni. Mindehhez már csak a jellegzetes, karakteres hang szükséges – no, ebben a tekintetben is sokkal többet tud Lipa a versenytársak zöménél. Érzéki mezzoszopránját aligha lehet bárkivel összekeverni – ellentétben pálya- sőt honfitársaival, akik egyentónusukban is leginkább egymásra hasonlítanak.

 
Fotó: CSABA_VAGO / Facebook/Sziget Festival Official

A Szigeten az is bebizonyosodott, hogy két nagylemezre való, saját neve alatt megjelent dalai kifejezetten erős szerzemények (különösen a 2020-as, általunk is méltatott, a szigetes koncert gerincét adó Future Nostalgia dalfüzére), melyek még így egy csokorban előadva is képesek átadni a bennük rejlő energiát. Kissé szervetlenebbnek legfeljebb a kötelező elemek hatnak: persze, le kell adni az egyik olyan kulcsdalt, amivel befutott, bár az adott darabban csak közreműködő volt (Calvin Harris: One Kiss). És persze elhangzik az Elton John-nal közös virtuális duettje (Cold Heart) is – azért annak is van hatása, amikor hirtelen Elton hangja tölti be a nézőteret.

Az sem véletlen, hogy bár az első (zsengének azért nem nevezhető) albumáról csupán két számot énekelt, de közülük az egyik, a kissé sötétebb szinti/wave tónusú (Lipa által gyakorlatilag élőben végigkommentált) Be The One centrális jelentőségű volt.

Amúgy meg amennyit a fülünk megérdemelt, azt megkapta a látványra kiéhezett szemünk is: Dua Lipa ugyanis nem csak az ének, de a táncórákban is jeleskedett, és a body-necc fellépőruha kombinációban előadott mozgásáról aligha tudta bárki levenni a tekintetét. Joggal jegyezték meg mellettem:

olyan volt az egész, mintha videoklipeket állítottak volna színpadra.

Ami annál is inkább magától értetődő, mert a koszovói albán származású énekesnő maga is efféle táncos videókból ismerkedett meg nagy tisztelettel emlegetett előadó elődei munkásságát (egy derekas medley során előkerült még Gwen Stefani Hollaback Girl-je is), és bizony ő maga is efféle színes-szagos zene-tánc összművészeti ujjgyakorlatok révén lett híres.

Azt viszont mindenképpen a javára írhatjuk, hogy nem csupán hallatlan profizmussal, precizitással, egyetlen hallható-látható hiba nélkül adta elő produkcióját (ami azért történeti szempontból nem minden nagyszínpados fellépőről volt elmondható…), de tette mindezt érezhető jó kedvvel. Az okát is elárulta: ez volt a végtelen hosszúságú Future Nostalgia Tour utolsó európai állomása (előtte hat nappal abban a városban lépett fel, ahol felnőtt: Pristinában) és most pár hetet szusszanhat.

A másfél tucatnyi, egy lendülettel, szinte megállás nélkül lejátszott-leénekelt, zömmel keserédes tónusú, nosztalgikusan is modern diszkószám (az extra hosszú verzióban előadott Physical-tól a záró Don’t Start Now-ig) nyomán senkiben sem maradt sem kérdőjel, sem hiányérzet.

Egy ilyen kerek és kompakt produkció után senkinek sem jut eszébe ráadást kérni, az irtózatos (és idővel fullasztó porfelhőt felverő) tömeg elégedetten, némi tolongás kíséretében vonul dolgára, abban a tudatban, hogy végre láthatta, ahogy életre kel az óramű.

Olvassák el az e heti nyomtatott Narancs címlapsztoriját is, amely Dua Lipa meseszerű karrierjével foglalkozik: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.