Dua Lipa a Sziget nyitónapján: a keményen dolgozó szupersztár

  • -minek-
  • 2022. augusztus 11.

Zene

Azok a tízezrek, akik egy-egy díva hol jobban, hol kevésbé jól koreografált, felépített, majd letáncolt, leénekelt műsorára váltanak jegyet, pontosan erre is számítanak: minden megy óraműszerű pontossággal, rendkívüli precizitással, hibátlan előadásmóddal. 

A három év kihagyás után újrainduló Sziget fesztiválon hagyományosan az első-nulladik napon következik az extra sztárfellépő estéje. Gondoljuk, sokan őriznek egy-egy feledhetetlen emléket mondjuk Prince (és remélhetőleg kevesen egy keserűt Rihanna kiábrándító) szerepléséről. Ha ebben az összevetésben nézzük, akkor Dua Lipa maximálisan igazolta a vele kapcsolatos várakozásokat, tökéletesen prezentálta a saját show-ját, ami több volt, mint egy egyszerű koncert, meg kicsit kevesebb is, de ez már az efféle nagy színpadra belőtt, musical finálénak is beillő performanszok jellegéből is fakad.

Valószínű, hogy azok a tízezrek, akik egy-egy díva hol jobban, hol kevésbé jól koreografált, felépített, majd letáncolt, leénekelt műsorára váltanak jegyet, pontosan erre is számítanak. Minden megy óraműszerű pontossággal, rendkívüli precizitással, hibátlan előadásmóddal (az ebbe belesimuló kísérőzenészek, háttérvokalisták kipipálva – most pláne!). És még mozgásművészetileg is rendben van a dolog, érezhető a megannyi szakember koreográfus, stylist, egyéb léhűtők munkája, a tempó pedig feszített és szinte igazodik a metronómhoz.

Dua Lipába sokat invesztált a popipar, amíg ilyen hibátlanul felépített jelensége lett a kortárs mainstream könnyűzenének, ráadásul számtalan szempont miatt a szerethető sztárok közé tartozik. A koncerten is számos tanújelét adta annak, hogy megmaradt benne az a bájos közvetlenség, ami pályája elején jellemezte és néhol még a hűvös profizmuson is képes átütni. Mindehhez már csak a jellegzetes, karakteres hang szükséges – no, ebben a tekintetben is sokkal többet tud Lipa a versenytársak zöménél. Érzéki mezzoszopránját aligha lehet bárkivel összekeverni – ellentétben pálya- sőt honfitársaival, akik egyentónusukban is leginkább egymásra hasonlítanak.

 
Fotó: CSABA_VAGO / Facebook/Sziget Festival Official

A Szigeten az is bebizonyosodott, hogy két nagylemezre való, saját neve alatt megjelent dalai kifejezetten erős szerzemények (különösen a 2020-as, általunk is méltatott, a szigetes koncert gerincét adó Future Nostalgia dalfüzére), melyek még így egy csokorban előadva is képesek átadni a bennük rejlő energiát. Kissé szervetlenebbnek legfeljebb a kötelező elemek hatnak: persze, le kell adni az egyik olyan kulcsdalt, amivel befutott, bár az adott darabban csak közreműködő volt (Calvin Harris: One Kiss). És persze elhangzik az Elton John-nal közös virtuális duettje (Cold Heart) is – azért annak is van hatása, amikor hirtelen Elton hangja tölti be a nézőteret.

Az sem véletlen, hogy bár az első (zsengének azért nem nevezhető) albumáról csupán két számot énekelt, de közülük az egyik, a kissé sötétebb szinti/wave tónusú (Lipa által gyakorlatilag élőben végigkommentált) Be The One centrális jelentőségű volt.

Amúgy meg amennyit a fülünk megérdemelt, azt megkapta a látványra kiéhezett szemünk is: Dua Lipa ugyanis nem csak az ének, de a táncórákban is jeleskedett, és a body-necc fellépőruha kombinációban előadott mozgásáról aligha tudta bárki levenni a tekintetét. Joggal jegyezték meg mellettem:

olyan volt az egész, mintha videoklipeket állítottak volna színpadra.

Ami annál is inkább magától értetődő, mert a koszovói albán származású énekesnő maga is efféle táncos videókból ismerkedett meg nagy tisztelettel emlegetett előadó elődei munkásságát (egy derekas medley során előkerült még Gwen Stefani Hollaback Girl-je is), és bizony ő maga is efféle színes-szagos zene-tánc összművészeti ujjgyakorlatok révén lett híres.

Azt viszont mindenképpen a javára írhatjuk, hogy nem csupán hallatlan profizmussal, precizitással, egyetlen hallható-látható hiba nélkül adta elő produkcióját (ami azért történeti szempontból nem minden nagyszínpados fellépőről volt elmondható…), de tette mindezt érezhető jó kedvvel. Az okát is elárulta: ez volt a végtelen hosszúságú Future Nostalgia Tour utolsó európai állomása (előtte hat nappal abban a városban lépett fel, ahol felnőtt: Pristinában) és most pár hetet szusszanhat.

A másfél tucatnyi, egy lendülettel, szinte megállás nélkül lejátszott-leénekelt, zömmel keserédes tónusú, nosztalgikusan is modern diszkószám (az extra hosszú verzióban előadott Physical-tól a záró Don’t Start Now-ig) nyomán senkiben sem maradt sem kérdőjel, sem hiányérzet.

Egy ilyen kerek és kompakt produkció után senkinek sem jut eszébe ráadást kérni, az irtózatos (és idővel fullasztó porfelhőt felverő) tömeg elégedetten, némi tolongás kíséretében vonul dolgára, abban a tudatban, hogy végre láthatta, ahogy életre kel az óramű.

Olvassák el az e heti nyomtatott Narancs címlapsztoriját is, amely Dua Lipa meseszerű karrierjével foglalkozik: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.