lemez - NOUVELLE VAGUE: 3

  • - minek -
  • 2009. július 23.

Zene

A zenekar saját fejlesztésű szabadalma eddig jól működött: rendre elővenni egy csokornyit a hetvenes/nyolcvanas évek (legfeljebb zenei értelemben) "áldott emlékezetű" fordulójának punk/posztpunk/new wave/ elektropop kincseiből, és alapos bossás-dzsesszes-folkos génkezelésben részesíteni őket. E programra így, papíron legfeljebb egy-két albumot jósolnánk - csodák csodája, ők már a harmadiknál tartanak, s ehhez azért kellett némi áramvonalasítás is.
A zenekar saját fejlesztésû szabadalma eddig jól mûködött: rendre elõvenni egy csokornyit a hetvenes/nyolcvanas évek (legfeljebb zenei értelemben) "áldott emlékezetû" fordulójának punk/posztpunk/new wave/ elektropop kincseibõl, és alapos bossás-dzsesszes-folkos génkezelésben részesíteni õket. E programra így, papíron legfeljebb egy-két albumot jósolnánk - csodák csodája, õk már a harmadiknál tartanak, s ehhez azért kellett némi áramvonalasítás is. Az új lemezen háttérbe szorult a bossaritmika - helyette néha countrys, néha meg már-már bluesos zenei hatásokkal töltötték fel a munkadarabokat: az NV jelenleg egy zömmel táncolható slágereket játszó (neo)folkzenekar, amelynek repertoárjában azért dominálnak a popballadák, az összebújós darabok (már ha nem nézzük a Plastic Bertrand-feldolgozás döngölõs ska/punk diszkóját). A nyersanyag rekrutációja ezúttal is figyelemre méltó: meglehet, csak rontaná a boltot, de azért nem lenne hülyeség kiadni idõrõl idõre az eredetieket is - az NV-rajongók túlnyomó része ugyanis sose hallotta a feldolgozott korpuszokat (néhány obligát kivételtõl eltekintve). És még nem is szóltunk a másik leleményrõl! Négy számban az eredeti szerzemények elõadói szerepelnek: Martin Gore alighanem csupán penget (s kicsit dörmög) a Master and Servantben, de például Ian McCulloch (Echo & the Bunnymen) duettet énekel az All My Colorsban, ahogy Barry Adamson is a Magazine-os korszakából való Parade-en, valamint Terry Hall a többek között a Fun Boy 3 által sikerre vitt Our Lips Are Sealeden. Külön piros pont jár Gary Numan reciklálásáért (Metal): mondhatni, már ideje volt.

Peacefrog/Neon Music, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.