lemez - NOUVELLE VAGUE: 3

  • - minek -
  • 2009. július 23.

Zene

A zenekar saját fejlesztésű szabadalma eddig jól működött: rendre elővenni egy csokornyit a hetvenes/nyolcvanas évek (legfeljebb zenei értelemben) "áldott emlékezetű" fordulójának punk/posztpunk/new wave/ elektropop kincseiből, és alapos bossás-dzsesszes-folkos génkezelésben részesíteni őket. E programra így, papíron legfeljebb egy-két albumot jósolnánk - csodák csodája, ők már a harmadiknál tartanak, s ehhez azért kellett némi áramvonalasítás is.
A zenekar saját fejlesztésû szabadalma eddig jól mûködött: rendre elõvenni egy csokornyit a hetvenes/nyolcvanas évek (legfeljebb zenei értelemben) "áldott emlékezetû" fordulójának punk/posztpunk/new wave/ elektropop kincseibõl, és alapos bossás-dzsesszes-folkos génkezelésben részesíteni õket. E programra így, papíron legfeljebb egy-két albumot jósolnánk - csodák csodája, õk már a harmadiknál tartanak, s ehhez azért kellett némi áramvonalasítás is. Az új lemezen háttérbe szorult a bossaritmika - helyette néha countrys, néha meg már-már bluesos zenei hatásokkal töltötték fel a munkadarabokat: az NV jelenleg egy zömmel táncolható slágereket játszó (neo)folkzenekar, amelynek repertoárjában azért dominálnak a popballadák, az összebújós darabok (már ha nem nézzük a Plastic Bertrand-feldolgozás döngölõs ska/punk diszkóját). A nyersanyag rekrutációja ezúttal is figyelemre méltó: meglehet, csak rontaná a boltot, de azért nem lenne hülyeség kiadni idõrõl idõre az eredetieket is - az NV-rajongók túlnyomó része ugyanis sose hallotta a feldolgozott korpuszokat (néhány obligát kivételtõl eltekintve). És még nem is szóltunk a másik leleményrõl! Négy számban az eredeti szerzemények elõadói szerepelnek: Martin Gore alighanem csupán penget (s kicsit dörmög) a Master and Servantben, de például Ian McCulloch (Echo & the Bunnymen) duettet énekel az All My Colorsban, ahogy Barry Adamson is a Magazine-os korszakából való Parade-en, valamint Terry Hall a többek között a Fun Boy 3 által sikerre vitt Our Lips Are Sealeden. Külön piros pont jár Gary Numan reciklálásáért (Metal): mondhatni, már ideje volt.

Peacefrog/Neon Music, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.