könyv - SIROKAI MÁTYÁS: POHÁRUTCA

  • Szegõ János
  • 2009. április 2.

Zene

Amilyen vékony Sirokai Mátyás első verseskötete, ugyanannyira mély is. Hogy ez a mélység valóság-e vagy illúzió, az talán még nem mindig derül ki, mindenesetre a Pohárutca narratív szerkezete, amely egy valódi-fiktív város tereit teszi a versek történetszerű közegévé, rendkívül alkalmas terep arra, hogy az olvasó összefüggéseket vegyen észre.
Amilyen vékony Sirokai Mátyás elsõ verseskötete, ugyanannyira mély is. Hogy ez a mélység valóság-e vagy illúzió, az talán még nem mindig derül ki, mindenesetre a Pohárutca narratív szerkezete, amely egy valódi-fiktív város tereit teszi a versek történetszerû közegévé, rendkívül alkalmas terep arra, hogy az olvasó összefüggéseket vegyen észre. Sirokai több hangfekvést is kipróbál, kötete mégsem tûnik kaotikus lírai fõpróbának. Tudatos kötetkompozícióval dolgozik, a nyitóvers (Fémnövény) és a záró darab (Fém) közé ékelõdik a két, 18-18 verset tartalmazó ciklus.

Párhuzamos utcákból áll össze a verstérkép. A kötet egyik szólama a hatványozott önfigyelemé: "Ülök szemben az ablakkal, / és nem látok ki magamon.", illetve: "Megfordított távcsövön át / figyelem évek óta magamat." A megfordítás Sirokai kedvelt alakzata, az Egérút címû vers ("Visszaszülettem anyába és apába") a lírai alany személyiségét megszüntetve õrzi meg: meglesi szüleit fogantatása elõtt. Az önreflexió mellett Sirokai igyekszik a társas viszonyt, a második személy helyzetét is beilleszteni a kontextusba: az úgynevezett Judit-versekben mintegy némán szólítja meg a másikat. A harmadik réteg talán a legerõsebb, ez a személytelenség szférája. A Sztalker címû vers záró sorát ("Földrajz, teljesen embertelen") kiegészítik azok a versek, ahol a természet fensége jelenik meg sajátos fénytörésben: "Felhõk húznak el felettünk, / a nap, mint egy másológép / fénycsíkja, végigpásztázza / a kertet." (Lécek között). Váratlanul felpattanó, sorok között elszórt rímek, esetenként dalszerû megoldások (Sirokai profi zenész), néhány nagy dikciójú költemény (a szóba hozottakon kívül: Origó, Opera állomás, A Népszínház utca felett) - a belsõ terek és a valódi utcák egybeérnek a városi ikonokon.

JAK + Prae.hu, 2008, 62 oldal, 1490 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.