DVD - Az ágyból nincs menekvés - Gillian Armstrong: Houdini, a halál mágusa

  • - köves -
  • 2009. július 23.

Zene

A szerelem sötét verem - állította egy híres magyar, ez a film pedig (a költői képeknél is körmönfontabb módon) arról kíván szólni, hogy egy másik híres magyar, a gondosan lezárt sötét helyiségeket ugyancsak jól ismerő Harry Houdini (született Weiss Erik) miként esik bele egy ilyen csinos verembe. A furfangos forgatókönyvírók (kettő is van belőlük) úgy okoskodtak, hogy a kínai vizes kínzókamra meg a kényszerzubbonyos felfüggesztés smafu, ellenben a szerelmi szál és az anyakomplexus méltó motorja lehet az új Houdini-filmnek.

A szerelem sötét verem - állította egy híres magyar, ez a film pedig (a költői képeknél is körmönfontabb módon) arról kíván szólni, hogy egy másik híres magyar, a gondosan lezárt sötét helyiségeket ugyancsak jól ismerő Harry Houdini (született Weiss Erik) miként esik bele egy ilyen csinos verembe. A furfangos forgatókönyvírók (kettő is van belőlük) úgy okoskodtak, hogy a kínai vizes kínzókamra meg a kényszerzubbonyos felfüggesztés smafu, ellenben a szerelmi szál és az anyakomplexus méltó motorja lehet az új Houdini-filmnek. Az említett sötét vermet Catherine Zeta-Jones alakítja; kislányát egyedül nevelő megélhetési szemfényvesztő ő, aki nem tenyérből, hanem tolvajmódra eltulajdonított személyes tárgyakból jósol, erotikus csípőriszálások közepette. Az anya-lánya átverő egységnek az asztaltáncoltatókat híresen (és dokumentáltan) nem szívlelő Houdini (Guy Pearce) lakosztályába is sikerül bemanővereznie magát, mert a híres szabadulóművész (szép angol szóval: escapologist) edinburghi fellépése során versenyt hirdetett: azé a tízezres főnyeremény, aki megismétli hőn szeretett édesanyja (született Steiner Cecília) halálos ágyán ejtett utolsó szavait. Jönnek is szép számmal a túlvilági kapcsolatokkal kérkedő átverő emberek, de egy sem olyan formás, mint Zeta-Jones, a temetőszéli szegénylakból szalasztott szépség. A Houdini-féle attrakciókról a kellemkedés jegyében jórészt lemondó produkció a sejtelmes rémlátomások és lelki rugók felé veszi kiteljesedése irányát; a másik híres magyarral szólva amolyan ágyban-párnák közt filmet kapunk páros számú párás tekintettel. A balladai félhomály - míg valamelyest működött az olyan századfordulós szemfényvesztőknél, mint amilyennel A tökéletes trükk vagy A mágus is jött - a minden fikciót lepipáló Houdininél látványosan csődöt mond. Egyetlen jelenete sincs Gillian Armstrong filmjének, mely felvehetné a versenyt akár csak H. H. szavaival - Kenneth Silverman magyarul is megjelent Houdini-életrajzában sok ilyen van, vegyük csak a vizes kínzókamrára vonatkozókat: "Képzeljék el magukat, amint fejjel lefelé beszorulnak egy vízzel telitöltött tartályba, ahol kezük-lábuk mozgásképtelen, a válluk pedig szorosan beékelődik ebbe a csapdába."

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.