dvd - DÉLUTÁNI SZERELEM

  • - kg -
  • 2010. június 3.

Zene

Doktor: Hány éves? Wilder: 90, és nehezen megy a vizelés. Doktor: Akkor vizelt már eleget, érje be ennyivel.
Doktor: Hány éves? Wilder: 90, és nehezen megy a vizelés. Doktor: Akkor vizelt már eleget, érje be ennyivel. Nem egy finom társaságbeli poén, de mint az Cameron Crowe Billy Wilderrel készített beszélgetõkönyvébõl kiderül, Wilder köszönõbeszéd gyanánt ezt sütötte el életmûdíja átvételekor, majd még hozzátette; többé nem megy ilyen átadókra, idõs õ már ehhez, de minden díjat szívesen vesz, ha házhoz küldik. Wilder visszavonultságában is szórta a wilderes sziporkákat, de jutott belõlük az olyan kevésbé maradandó darabokra is, mint a Délutáni szerelem (1957), melyben csupa csacskaság történik. Audrey Hepburn ezúttal nem a sofõr lányaként, s nem Bogartba (lásd Sabrina), hanem egy magándetektív sarjaként Gary Cooperbe habarodik bele. Sorba jönnek a pudlis és a féltékenyférjes viccek: elég kínosan is vennék ki magukat, ha nem érzõdne, amúgy mellékesen, hogy Wilderék mennyire felnõtt mûfajnak tekintik e ki-be habarodási bohózatot. Olyannyira, hogy az ártatlan kislány, amilyen patyolatártatlan csak Audrey lehet, szexelni jár fel a Ritzbe a vén dzsigolóhoz. Amikor a cigányzenészek kivonulnak a lakosztályból (vonulásuk egyike a hálás poénoknak), a kamera is velük tart, mégsem kétséges, mi történik a tánc végeztével. Van egy másik Audrey is a filmben, Wilder felesége, Audrey Wilder, egy kicsi, s nem is túl hálás szerepben. Wilder asszonyt ura a Férfiszenvedély forgatásán ismerte meg, õ játszotta a ruhatáros lányt: "Csak egy kart láttam belõle, és Ray Milland kalapját. Menten beleszerettem abba a karba" - így Wilder Crowe-nak.

Forgalmazza a Fantasy Film

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.